HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bytte högtalarutgångarna (bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/04/24 :  09:46:34  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Har en förmåga att flytta runt allt och tröttnade på att tvinna mikroskopiska koppartrådar i mina grova högtalarkablar, så jag ville ha bananer i ändarna. Problemet var att min förstärkare inte hade honor till detta, utan någon sorts patetisk palstskruv, som ingen skulle vilja ha. Hursomhelst köpte jag grejor och fixade till. Tänkte ni kunde kommentera till mig och andra vad som är bra och dåligt.

Förstärkaren:
Öppnade och lödde bort de gamla kontakterna. Klippte plåt och monterade en aluminiumplatta. I den borrade jag hål och skruvade dit kontakterna. Limmade mellan med epoxy, mest för att det skall sitta, så kontakerna inte vrids om jag skruvar i en kabel senare.
Tvinnade fintrådig kopparkabel och lödde på. Kabeln hittade jag på jobbet och är gummikabel, 1,5 mm fintrådig kopparkärna. Vart ganska bra faktiskt.



Kabeln:
Vet inte vad ni tycker om denna kabel, men man tager vad man haver. Tänkt byta, men ingen koll på kabelfronten. Banar köpte jag från Svalander:


Klippte bort lödflärpen, klämde in kabeln och lödde dem ordentligt. Krypslang och såhär blev det:



Resultat:
Eftersom detta är nytt för mig kan jag inte peka på exakt vad som gör skillnad, men ljudet inbillar jag mig vara liiite klarare än innan.

Kommantarer?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/24 :  14:28:06  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Ser ju rejält ut Tänkte själv köpa en 1060(tror det var den modellen) en gång i tiden men det blev en Nad 3100PE istället.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/04/24 :  20:20:32  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Det satt förresten en kondning mellan chassit och A-kanalens minuskontakt. Varför sitter den där och inte på B? Skall jag sätta dit en ny?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2005/04/24 :  21:32:17  Show Profile Send megajocke a Private Message
Den är till för att jorda chassit och förhindra störningar, den har inget med A-hötalaranslutningarna att göra egentligen. Det behövs bara en och det var väl det bästa ställe de hittade att sätta den på.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/04/25 :  03:15:28  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det var den här varianten jag övervädge ett tag för Svejk's rörförstärkare innan jag upptäckte hur orginal-plintarna såg ut på insidan.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/04/25 03:16:46
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/04/25 :  23:34:18  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Så jag skall sätta dit en ny eller? Problemet är att den är trasig, microskopisk och utan Farrad-tal.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000