HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förstegsbygge, Aikido eller LL1674-Parafeed
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2008/03/08 :  12:15:45  Show Profile Send El_D a Private Message
Jag står i valet om jag ska bygga mig ett Aikido eller om jag ska bygga försteget med LL1674 som beskrivs här, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44435&SearchTerms=ll1674

Jag har läst mycket på nätet om båda dessa konstruktioner, men tycker att det verkar vara ganska tunnt med lyssningsintryck.

Jag vet att det har byggts ett antal försteg av båda varianter här på forumet, så kom igen nu, tala om för mig vilken variant jag ska bygga och varför, eller varför inte...
Eller om jag kanske ska bygga något annat...

Jag skulle vilja veta vad LL1674 försteget har för gain och utgångsimpedans när det är bestyckat med 417A och trafon kopplad 8:1 enl. länken ovan.
Vad gäller Aikidon har jag hittat den informationen.

Tanken är att det "nya" försteget (till en början) ska driva ett Ice-Power baserat slutsteg som har en ingångsimpedans på 8kohm.

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/03/09 :  00:31:12  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
För att göra saker och ting ännu lite krångligare för dig så finns det möjlighet att bygga aikidon med utgångstrafo också... för utgångsimpedansens skull lär du inte behöva det, men många vill ju ha trafo istället för konding i utgången.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/03/09 :  12:59:58  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jag tycker du ska bygga ett äkta parafeed(drossel istf CCS) med parallell-kopplade 6H30 och LL1676 4:1.

Genom att använda ett rör med lägre mu och ännu bättre linjäritet får du en helt annan tålighet mot överstyrning. Ett 417A tål ju bara någon volt på ingången.

Jag har tidigare fått sk-t för min negativa attityd mot Aikido. Broskie goes commercial!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/03/09 :  21:46:11  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Kommersiellt är det ju utan tvekan, när han säljer kretskort + röruppsättningar till sina Aikido, den gode Broskie. Men jag vet inte riktigt varför det skulle vara värre att han är det än någon annan. Kretsscheman och förslag på komponentvärden finns ju så man nästan kan tapetsera med dem på Broskies sidor så man kan väl bygga lika bra utan att köpa kretskort av honom.

El_D: Många varianter finns också av den som du kallar "LL1674", Raleigh-förstärkaren - sen vilken som är bäst, tja... Jag skulle gärna berätta för dig vad jag tycker om Aikido, men är skam till sägandes väldigt långt från att bli klar med dem. Har också varit i exakt samma val och kval som du. Jag valde Aikido för att jag då inte blev låst till att använda utgångstrafo, men att jag kunde välja att bygga om den med utgångstrafo efteråt om jag ville. Det är ju ett par tusen i prisskillnad det handlar om.
Jag har fortfarande inte samlat ihop till psu till aikidon.

reVintage: Mycket bra råd med 6H30 som ingångsrör där! Man behöver ha "högt i tak" på ingången ju. Skulle man kunna tänka sig en push-pull-kopplad 6N6P istället? Lite mer pengar om man måste köpa ingångstrafo för fasdelandet, men även här lägre mu och ett tåligare rör.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/03/09 :  23:55:47  Show Profile Send Fix a Private Message
Jag har beställt Aikido kit, då det är mitt första rör bygge och tänkte det kunde vara skönt att få det mesta på en gång.
Sen i framtiden så kanske det blir andra projekt.

Har alltid varit sugen/intresserad av Rör men aldrig lyssnat eller köpt något.
Nu när jag säljer allt mitt gamla så kan man lika bra prova på olika saker.

Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2008/03/10 :  19:50:28  Show Profile Send El_D a Private Message
Tack för input.
Det lutar nog åt nåt med parafeed för min del, jag gillar enkelheten i konstruktionen.
Om man ska köra drossel istället för ccs, hur räknar man då ut dom rätta värdena på drossel och övriga komponenter? Ställer inte det (drossel) även större krav på nätdelen? 6H30 verkar vara ett trevligt rör, men jag har ett par 417A liggande, så jag börjar nog med dom. Det går ju alltid att byta till något annat längre fram.
Visst är det bra med "högt i tak" på ingångsröret, men hur "högt" behöver man egentligen ha?
Någon som vet vad man kan förvänta sig för ungefärlig utgångsimpedans på ett parafeed steg med antingen 417A eller 6H30?
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/07/15 :  14:12:25  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Halloj!

Lite nyfiken på hur det gick till slut ... Blev det en 1674 Parafeed?

Johan
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2008/07/16 :  21:46:54  Show Profile Send El_D a Private Message
Det är på gång, alla grejer finns hemma så det startas nog upp efter semestern...
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2008/08/14 :  19:28:11  Show Profile Send El_D a Private Message
Då har jag börjat plocka lite i det här projektet.
Tänkte använda mig av schemat nedan.



Ett frågetecken som dyker upp (i mitt huvud) är ang. kondensatorn C3.
Vad har den för funktion?
Hur kritisk är den, bör den vara av bättre kvalitet, eller funkar vadsomhelst?
Vad behöver den ha för spänningstålighet?
Jag har 1uf av bättre kvalitet hemma, kan jag använda det istället?
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2008/09/22 :  20:59:37  Show Profile Send El_D a Private Message
Nu har jag kommit en bit på vägen. I helgen var det dags att slå på spänningen för första gången.
In på DN2540 hade jag ca 300V och ut inte mer än 145V. Jag började med 120ohm på R8 och har bytt till allt högre värden, men spänningen ut från DN2540 ändrar sig väldigt lite.
Det verkar helt enkelt som att mina DN 2540 har sagt upp sig, och jag som tyckte att jag var så försiktig med esd-armband och allt...
Det blir till att lägga upp en annons under "Köpes".
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/09/22 :  21:52:21  Show Profile Send ludo a Private Message
Ligger det nån spänning över R3?
Skriv gärna ut resistansvärdena i kretsen men även de uppmätta spänningarna över R1, R3, R4, R8 och drain till source spänning för mosfeten.
Resistorn R4 ... vad fyller den för funktion?


Edited by - ludo on 2008/09/22 21:57:32
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2008/09/22 :  22:20:26  Show Profile Send El_D a Private Message
Jag har lött isär grejerna så jag har ingen möjlighet att mäta nu.
R1 och R4 har jag plockat bort, R2 är på 1kohm R3 är på 100ohm och R8 är 120ohm.
Jag använder ett ccs kit från K&K Audio.
Innan jag lödde in ccs:erna så mätte jag upp dom till 20ma med hjälp av ett 9V batteri.
Nu när jag har lött loss dom så får jag inget värde ö.h.t. Fel på ccs eller fel på multimeter?
Finns det något annat sätt att kolla DN2540 på?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/09/23 :  19:28:17  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Innan jag lödde in ccs:erna så mätte jag upp dom till 20ma med hjälp av ett 9V batteri.

Den bästa metoden är nog att testa dom igen på samma sätt som tidigare.
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2008/09/23 :  23:14:14  Show Profile Send El_D a Private Message
Ja jag ska göra det när jag får tid.
Tack för engagemanget.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2008/09/24 :  09:26:02  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Jag byggde dessa. Billigt och mycket rörljud.

Linjesteg: http://www.shell.linux.se/manw/docfile/thls2.pdf

Röret ECC82 måste vara av en bra kvalitet, försökte med nåt no-name-Kina-sräp till att börja med. Brusade och förde oljud. Tror att jag fastnade för ett RCA NOS-rör. Men du kanske skulle kunna prova med JJ eller liknande.

Nätdel: http://www.shell.linux.se/manw/docfile/tpsu1.pdf

Där transformatorerna är 20VA belysningstrafos från "Classe i Sjön". En ostabbad nätdel, men som är mycket tyst tack vara filtret. Även det mycket billigare och effektivare än en drossel. Wink

Tanken var att få något hyfsat billigt med komponenter som är möjliga att få tag på, men med ett bra ljud.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000