HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Otippat: hiend öppen baffel från - Jamo!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/09/14 :  13:06:11  Show Profile Send freann a Private Message


http://www.jamo.com/Default.asp?ID=2250&M=Shop&PID=5791&ProductID=17625

Ser rätt intressant ut..! Undra vad den kommer att kosta...

Edited by - freann on 2005/09/14 13:09:02

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/14 :  13:18:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Klart läcker, speciellt från sidan!


/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/14 :  13:56:13  Show Profile Send mayro a Private Message

där ser man. det ÄR flera som börjar inse dipoler är kanon

edit.. gillar detta
quote:
The truth is, however, that most conventional loudspeaker designs are inherently compromised… because they are based on boxes.



Jamo är numera mina idoler...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/14 13:58:41
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:04:59  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Trist bara att den med all säkerhet kommer att kosta som en mindre bil

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:36:41  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har också nya idoler...friskt satsat av Jamo tycker jag!

Fler och fler som hittar vägen till Hifi-Nirvana!


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2005/09/14 :  16:50:34  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Wow!!!

Ser klart intressant ut!
Jag tror också att det här med öppna bafflar kommer att komma mer och mer.

Stereotypen
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/09/14 :  18:33:59  Show Profile Send Ibbe a Private Message
såg även att Proson hadde börjat exprimenterat med tl-högtalare.

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2005/09/14 :  21:43:13  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Hörde de på IFA mässsan i berlin och kan juh bara säga att trots inget rum och ingen speciell förstärkare lät det väldigt lovande, hörde lite rykten om runt 100 000 kr
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/09/15 :  09:57:43  Show Profile Send Blue a Private Message
Dom var verkligen osannolikt fula i alla fall.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/15 :  12:21:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Smaksak. Jag tycker den svarta var helt OK.

Jag skulle gärna provlyssna, det är ju verkligt positivt att man gör annat än tråkiga basreflexlådor.
Jamo kanske nu har gjort en högtalare som faller mig i smaken - den första i så fall...

quote:
As the very term suggests, the state-of-the-art is always, by definition, changing. Nowhere is that more true than with high fidelity loudspeakers. As one of the most critical elements in the music replay chain their influence on the end result cannot be overestimated.

The truth is, however, that most conventional loudspeaker designs are inherently compromised… because they are based on boxes.

Cabinets are used because they allow designers to easily generate deep bass. Trouble is that when you listen to box loudspeakers you’re also listening to cabinet-induced resonances. The suspension effect in every loudspeaker enclosure also holds back drive units when they begin to move, affecting dynamics and transient attack as well as precision.
Kunde inte sagt det bättre själv!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/09/15 :  12:45:35  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag tyckte den var skitsnygg!

/J
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/15 :  12:57:14  Show Profile Send mayro a Private Message


men som tidigare sagts så kommer den troligen inte stå hos alla då priset säkert gör den ouppnålig för flertalet.

Undrar när någon kommer på den briljanta iden att faktiskt bygga en högis som folk i gemen KAN köpa också...

för priserna är rent sjuka för högtalare anser jag. Att man sätter in nån kostigt framtagen diskant anser inte jag direkt bidragit till en "revolution inom ljud" direkt. endast dom blivit ÄNNU mer elaka samt kritiska till skitmusiken samt inspelningarna som produseras idag. vilket JAG inte ser som framåtskridande direkt. Fast klart. Jag anser ju inte ens en diskant ska "höras". Endast bara "finnas" där för kontursättande...

tror någon "smarting" skrivit om detta faktiskt. Undrar om det inte var i samband med Coltrain testen eller nåt..

Ska bli skoj eller oskoj att läsa priset då det kommer ifrån Jamo.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/09/15 :  13:54:20  Show Profile Send jonasz a Private Message
" Jag anser ju inte ens en diskant ska "höras". Endast bara "finnas" där för kontursättande...

tror någon "smarting" skrivit om detta faktiskt. Undrar om det inte var i samband med Coltrain testen eller nåt.."

Vet att Linkwitz anser samma sak (och jag också men det ger inte samma tyngd liksom ). Diskanten ska inte "höras", den ska bara finnas...

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/09/18 :  12:25:54  Show Profile Send olof a Private Message
dipoler är inte min starka sida men kan det reproduceras någon som helst bas i den skapelsen? Avståndet mellan fram och baksida är näst intill obefintligt! Går sådant att korrigera?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/18 :  12:52:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, elektroniskt. Eller element med högt Qts, alternativt seriemotstånd. Fs måste också vara lågt. Man kan också dela av basen med alltför stor spole som motverkar 6dB dipolfallet, men det kostar känslighet. (Så har jag gjort i mina paneler.) Med två 15" blir det en del bas ändå fast den börjar falla av tidigt. Det här är säkert inget lågbasmonster.

Jag tror högtalarkonstruktörer börjar få upp ögonen för Sigfried Linkwitz idéer och hur populär Orion blivit. Panelhögtalare har alltid låtit fantastiskt bra, nu har de blivit dynamiskt kompetenta också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/18 :  14:15:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Finns några exempel på riktigt lyckade konstruktioner och att ett
så pass resursrikt företag som Jamo skulle gå bet på det känns långsökt.

Skulle dock inte förvåna mig om dom kommer med en kompletterande
sub i framtiden, typ "AA Beethoven" även om dubbla "15" ........

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/09/18 :  16:51:12  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Är det en femtummare i mellanregistret och 2 femtontummare????
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/18 :  23:32:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp, 5,5 tummare. Men det beror på att basen faller väldigt mycket. 5,5-tummaren har lätt jobb.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/19 :  08:38:11  Show Profile Send edison a Private Message
OJ, är det enda jag får ur mej just nu...det var som rackarns detta!
Har Jamosäljaren förbi rätt ofta men inte har han yppat ett ord, var nog superhemliga tills pressreleasen dessa...och det ska man kanske förstå...med ett sådant oväntat drag som en 'Hi-End' dipol.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/21 :  14:19:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom dyker väl upp på Malmö mässan får vi hoppas

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2005/09/21 :  21:54:02  Show Profile Send octavia rs a Private Message
En bild ifrån IFA i Berlin.


Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/21 :  23:13:24  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
dipoler är inte min starka sida men kan det reproduceras någon som helst bas i den skapelsen? Avståndet mellan fram och baksida är näst intill obefintligt! Går sådant att korrigera


Nu får du inte ta detta fel. Men du skulle OM du fick höra ett väl spelande dipolbasljud inte kunna lyssna på lådor igen någonsin Olof...Aldrig. Inte utan att sitta o drömma dig tillbaks.

Inom nån tid så bytte du högtalartyp.

Detta gör ALLA i stort sätt som hör dipoler som spelar väl...Och just dipolbasen Olof... huj .. den fullkomligt krossar alla lådor i kvalitet samt öppenhet ...Och då underdriver jag.. Dynamiskt finns bättre.. Men musikaliskt...Njet...

Följ med mig till STHLM nästa gång så ska jag omvända dig...Och jag menar endast i god klubbstugeanda nu så du inte missförstår mig här... Skulle vara skoj att se din min då basen börjar ta ut svängarna via 8st i dipol element via 300 watt krelldrivna tolvor ...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/09/21 23:14:46
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/09/22 :  01:27:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dali hade 2 modeller med öppen baffel en gång i tiden , o det spelade rejält med bas !! Så visst går det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/09/23 :  00:21:07  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Ja, det har vært gjort en del forsøk på å lage høyttalere uten kabinett, for eksempel de norske Etera høyttalerne, men alle prinsipper har sine fordeler og "nackdelar", og det er alltid er spørsmåpl om smak og hvilke formål et bestemt produkt søker å ivareta. Det vil si at det alltid er interesse og et marked for alternative løsninger, og det er jo også spennende med alternative løsninger.

For mange er idealet er å finne den konstruksjon som best ivaretar evnen til å reprodusere musikalsk realisme, og det er kanskje en grunn til at nesten ALLE verdens mest påkostede og mest velrennomerte høyttalere inkluderer kabinettløsninger.

Ikke dermed sagt at Jamo her er på ville veier, da jeg aldri har "lyssnat" til denne kabinett-løse modellen. Ser at baffelen er stor og at høyttaleren er stor med kraftig bestykning i bassen, hvilket jeg antar at er en forutsetning for å få et slikt system til å fungere tilfredsstillende i normale omgivelser.

Spennende nyhet, i alle fall. Får vel anledning til å oppleve den en gang, antar jeg...

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2005/09/23 00:21:55
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/09/23 :  01:52:55  Show Profile Send edison a Private Message
"Undra vad den kommer att kosta..."

"hörde lite rykten om runt 100 000 kr"

"Trist bara att den med all säkerhet kommer att kosta som en mindre bil"

Priset är 80000 kr.

Det var ju ungefär vad "ORIEL" kostade när den dök upp...var runt 70000 kr den gången, men steg till över 100000 kr innan dom slutade göra den.

Man skulle mao kunna säga att Jamo lagt sej avsevärt lägre i pris för denna nya toppmodell mot då ORIEL toppade sortimentet - dess 70000 kr i början på 90-talet skulle motsvara en bra bit över 100 lappar idag...
(eller kom Oriel i slutet av 80-talet kanske..?)

Oriel såldes i flera hundra par bara i Japan...undrar hur denna skall tas emot, och givetvis mest av allt hur den låter...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/09/28 :  19:11:48  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Spännande, hoppas den dyker upp på Malmömässan om nåra veckor......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000