HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 XTZ högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/12/14 :  09:49:50  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
För en dryg vecka sedan fick en av mina grannar hem sin högtalare. Det är en pyramidformad tvåvägs stativhögtalare som kan köpas med en basdel i samma finish. Den har en banddiskant och ett bas/mellanregister 6,5".

Priset är bara 2000Kr. Närmast scoopvarning med andra ord. Begriper inte att inte dom har provlyssnats ännu av ex Hifi&Musik.
Jag var med när dom packades upp och kan konstatera att detta är seriösa grejer. Mycket välbyggda och gedigna. När sedan högtalarna kopplades upp så blev jag än mer förundrad. Detta lät (råa, oinspelade) mycket mycket bra. Dom kräver enligt bruksen 50-100 timmars inspelning. Dom kan också konfigureras för "fullregister" om dom är solo eller som del ihop med subbarna. En sak som är lite synd men som kan förklara det billiga priset är att dom enbart säljs på nätet via fyndbörsen www.fyndborsen.se . Det hade varit kul att lyssna på dom i en hifibutik. Bor man nära Torup kan man åka till butiken och lyssna i ett lyssningsrum som dom gjort iordning där.

Upplösning och detaljeringsnivå är riktigt bra och med en bra snärt i basen som ju inte kan gå så djupt med så små högtalare. Perspektiv och musikaliskt flyt är också helt ok med tanke på omgivningen. Jag måste bara nämna att min granne kör på en 10år gammal Yamaha recivier och cd. Där har det tills nu låtit ganska vasst om jag är snäll...

Jag blev faktiskt så imponerad att jag gick hem och beställde ett par själv som jag fick hem igår. Jag har sålt min elektronik/högtalare så jag lånade min yngsta dotters Proton/Teac elektronik. Också detta 80-tals grejer. Redan nu trots "enkel" elektronik låter det helt ok. Musiken flyter på helt ok och jag jämförde lite lätt med dotterns MA Bronze 2 högtalare och jag föredrar helt klart XTZ. Bra betyg då MA-högtalarna är bortåt 1800Kr dyrare.
Jag fortsätter denna tråd när jag lyssnat lite mer och när jag köpt bättre elektronik för jag är övertygad om att det finns massor av välljud att hämta från dessa burkar. Skulle dom inte falla mig i "läppen" efter ett tag så blir dom bakhögtalare till min hembio.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/12/14 10:02:37

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2003/12/14 :  12:34:26  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Det låter ju spännande. intressant att se om någon lyckats knåpa ihop ett par högtalare för bara 2000kr/paret som låter bra. Bra är visserligen ett subjektivt uttryck, men högtalaren ser spännande ut, även om hemsidan har väldigt knapp information. Inga uppgifter om frekvenskurvor t.ex. vilket kan vara intressant. Priset är som sagt lågt och den större högtalaren kostar bara 7500kr/par. Samtidigt häver de ur sig att det är highend produkter?? Det ska bli mycket intressant att höra vad du tycker om dem när du köpt elektronik i highend klass och provat med den. Vad kostar det förresten att bygga HFSL-1? De är ju intressanta i sammanhanget!?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/12/14 :  14:07:11  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
High end är att ta i men välbyggda är dom och bra låter dom. Hoppas att ex Hifi&Musik eller high fidelity testar dom och visar upp frekvenskurvor mm. Idag har jag lyssnat lite mer på högtalarna samt kört dom lite mot MA Bronze och intrycken kvarstår. XTZ är mer korrekt i sin återgivning samtidigt tror jag att den är mer krävande på elektroniken än vad Monitor Audio är. Synd att jag hann sälja MA gold högtalarna innan dessa kom. Mycket subjektivt tror jag att dessa burkar kan tampas med det mesta upp till 5-7000Kr. Med underdelen 10-15000Kr.


"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2003/12/14 :  14:22:52  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Synd att man inte kan låna hem ett par när man bor i Marifred. Jag är spekulant på Amphion helium II http://www.amphion.fi/products/helium2/helium2frame5.htm vilka kostar 7200kr/paret. Det vore ju otroligt intressant att jämföra dessa. Speciellt nu när du tror att de kanske kan mäta sig med GR 10:orna som är bra och kostar 12500kr/paret (det kanske du inte tror?)

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/12/14 :  17:10:47  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Har aldrig hört GR10:orna men jag hade inte skrivit så om jag inte trodde detta. Jag har varit hifiintresserad sedan i slutet av sjuttiotalet och har ägt det mesta från rör till komplett Linn-anläggning. Går på mässor och springer runt i hifibutikerna när tid ges.

Så jag vill påstå att jag inte är en duvunge när det gäller hifi och jag har stött på högtalare som varit 4gånger så dyra som dessa men inte alls hållit samma finnish. Det skall bli skoj att ge dom bättre betingelser för att kolla vart gränsen går.

Nästa vecka skall jag låna hem ett par Dynaudio är det tänkt. Jag skall även låna hem lite elektronik (Vincent och Arcam samt Nad om det går) då kanske det blir några rader till.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/12/14 17:12:00
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/14 :  19:20:03  Show Profile Send svejk a Private Message
Verkar onekligen kompetenta grejar för priset. Fick en tanke 2 toppar och 4 basar 1 digital panasonic för 4500 för triamp och en behringer ultracurve samt en okej transport. Borde bli bra för priset under 20 loppor flång nytt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2003/12/15 :  01:30:56  Show Profile Send Bosco a Private Message
jeppe72: Frekvensomfång m.m. finns på hemsidan, 40-35000 Hz (basmodulerna ner till 22Hz). http://www.xtz.se/produkter/xtz_99wmt_pres.html
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2003/12/15 :  02:02:47  Show Profile Send Bosco a Private Message
svejk: basmodulerna är aktiva, så det får bli biamping på topparna istället
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/15 :  02:05:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra om det finns seriösa grejor för lite mindre pengar, då kan flera bli intresserade av välljud.

Bravo
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/12/15 :  22:11:37  Show Profile Send Mattias a Private Message

Ni som har sådanahär XTZ högtalare med aktiva basgrejer. Kopplar basen mot det övriga systemet, naturligtvis rumsberoende men ändå jag är nyfiken.
För övrigt kan man köra högnivå in i steget?
Spelar grejerna musik?

Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2003/12/15 :  23:25:10  Show Profile Send Bosco a Private Message
En intressant finess är att det finns högpassfilter i stativarna. Man behöver alltså inte låta signalen gå omvägen genom en sub för att frigöra basen i stativarna. Jag säger som ni andra, synd att man inte kan provlyssna...
Go to Top of Page

Igge78
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/12/17 :  22:44:43  Show Profile  Visit Igge78's Homepage Send Igge78 a Private Message
Det ska visst vara dessa element i XTZ: http://www.tekzone-audio.com

Mvh

Igge
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:19:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jättekul högtalare! Bör helt klart ha kompetens att kunna spela finfint!

Bosco:
Jag var lite mer intresserad av en frekvensmätning, än siffror (i ett uppgivet frekvenssvar).

Ni som har kontakt med XTZ får väl bjuda in honom som medlem på forumet!??

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/12/29 :  11:39:20  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nu börjar burkarna bli inspelade + att jag har lyssnat med lite annan elektronik. Jag har haft möjlighet att ha tesvinnande NAD (BBE-serien) och Arcam CD73T cdsnurra samt A 65 förstärkare hemma hos mig.

Jag måste säga att intrycken kvarstår. Detta är en mycket kompetent musikförmedlare. Monitor audio Bronze som jag testar emot spelar väldigt mycket på lyssnaren. Jag hade tidigare inte tänkt på hur störande det kan vara i längden utan lyssnade glatt på ett par låtar för att sedan stänga av stereon för att göra något annat. Sånt brukar kallas lyssningströtthet tror jag . Dessutom så finns det en del information i diskantområdet som MA-högtalarna helt missar jämfört med XTZ. Basen känns lite torrare och rappare också än MA. Detta gäller i viss mån även för MA gold även om dom naturligvis är lite bättre. XTZ målar helt enkelt upp en mycket mer naturtroget soundstage
mellan högtalarna och med bra bredd, höjd och djup. Inget uppblåst här inte..

Det som av naturliga skäl missas är att ett element skall ha hand om både bas och mellanregister. Där märks den stora skilladen mot bra trevägskonstruktioner men det gå att avhjälpas med om man köper till basunderdelen. Hade jag vetat att XTZ låtit så här bra hade jag köpt dessa på en gång, nu får det bli efter elektronikuppgraderingen.

Jag trivdes bäst men NAD elektroniken. Det lär mest "köttigt" och förmedlade bäst bas jämfört med Arcam som lät lite mer spretigt och ljust. Dessutom så var NAD (för ovanlighetens skull) duktiga på detaljrikedomen över hela registret där även Arcam var helt ok förutom i det så viktiga basområdet. Jag tror i och för sig att det mest var förstärkaren fel för ensam lät Arcams cdt73 näst intill lika bra som NAD även om jag även med cdspelarna tyckte att NAD hade lite mer bottentryck. Med Arcam-elektroniken lät också högtalarna ibland lite vasst men det händer varken med Cambridge, Proton/Teac eller med NAD och med Arcam bara på vissa inspelningar (ex: Marie Bergmans liveskiva "levande"). En skiva som är kul att utvärdera hifiprylar med
är Mike Oldfields "elements" där man kan jämföra diskantinformation med låten "portsmouth" och bas med "amarok". Detta var mycket till NADs fördel.

Jag skulle utan tvekan kunna leva med kombon XTZ och NADs BBE elektronik. Dessutom är det en pengamässigt trevlig anläggning då den inte betingar mer än ca 8500-10000Kr beronde på om man behöver stativ, kablar och/eller phonosteg. Dock tror jag om inget tråkigt inträffar på "cashflowsidan" att det blir bättre prylar än så och då återkommer jag naturligtvis med fler kommenterer. Förhoppningsvis skall även basunderdelarna köpas till under hösten och det borde bli ett rejält lyft.

Som vanligt måste jag påpeka att detta är mina egna örons upplevelse, ingen absolut sanning. Dessutom i mitt rum med dom betingelser som finns där. Detta bara i försiktigt förebyggande syfte då jag kanske trampat på någons ömma tår när det gäller bla Arcam. Det kan ju faktiskt ha varit lite missmatchning för alla hifiprylar passar helt enkelt inte ihop.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/01/05 :  00:15:05  Show Profile Send mongo a Private Message
Har haft Xtz 99 2.2 i min ägo sen en dryg månad tillbaka.
Dom får väl anses som inspelade nu..., Har provat alla möjliga och omöjliga varianter på kopplandet. Till basunderdelarna följer det med skummgummipluggar att sätta i dom dubbla basreflexerna på baksidan. Mycket användbart, man kan få allt från djup mullrig biobas till snabb, alert, torr musikbas. Allt beroende på rummet och smak. Så basarna har jag inget att klaga på.
Däremot topparna..., har byggt högtalare sen jag lade blöjan, så nybörjare är jag väl inte. Detta är i princip mina första "färdiga" högtalare. Som referens använder jag ett par hemmabygge med Scanspeak-element som låter förträffligt. Jämnfört med dessa låter Xtz sådär..., inte riktigt rättvist, eftersom Scanspeak-elementen kostar lite mer än 1995:-...
Faktum är att diskanten i Xtz är mycket bra! Mellanregistret är däremot återhållet..., saknar en del upplösning. Eftersom Xtz är konstruerade att kunna spela högt har dom antagligen medvetet lagt en liten svacka i mellanregistret. Enligt djungeltelegrafen ska Fyndbörsen fixa ett kit med filterkomponenter som rättar till detta. Borde passa finlirarna bättre.
Tänker själv "titta" över filtret, mest för skojs skull.
Men totalt sett har jag nog inte hört bättre för dom pengarna.
Tycker själv att basunderdelarna är ett måste. Det blir bara såå mycket bättre.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000