HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kompensering av rumsresonanser mha EQ (lång)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2003/11/11 :  19:53:18  Show Profile Send sveli a Private Message
Efter att ha läst en del trådar om hur man skall dämpa resonanser i basområdet tänkte jag bidraga med lite info om min justering av frekvensgången i basen i helgen.

Bakgrund:

Relativt litet rum (dedikerat för musik och bio) på 450x330x205 cm. Frontsystem är ett par NHT SuperZero (som inom kort skall ersättas av ett par HFLS-1:or!) som har hjälp i basen av ett par nybyggda subwoofers med ett Stryke AV-12 i varje låda. Lådorna är slutna på 35 liter utan element. Subbarna matas med ett PA steg som ger 750 W / kanal i 4 ohm!

Från bioförsteget matas subwoofer signalen till en Behringer DSP1124P som kan konfigureras som 2x12 kanalig parametrisk equalizer.

Mätningarna är gjorda med en gammal hederlig RadioShack analog ljudnivåmätare. Frekvenser är genereade av NCHtone och nerbrända på CD.

http://www.world-voices.com/software/nchtone.html

Förutsättningar:
I ett rum uppstår resonanser som varierar i frekvens beroende på rummets dimensioner. Placerar man lyssningspositionen på ”fel” plats så kan man få utsläckningar som aldrig går att kompensera med en EQ. Här är en bild som visar grundresonansen och de åtta första övertons resonanserna:



Om man sitter i positioner som har en ”dipp” i digrammet, så kommer dessa frekvenser inte höras lika bra. Ser man på 1/3 och 2/3 positionerna så finns inga dippar och de flesta frekvenserna går igenom en punkt. De två som ej gör det kan man dämpa med lite EQ så att man får samma ljudtryck för alla resonanserna.

För de som vill använda en Behringer rekommenderar jag varmt följande länkar:

http://www.snapbug.ws/bfd.htm
samt
http://www.pvconsultants.com/audio/eq/peq.htm

På den senare finns en mjukvara som underlättar inställningen högst väsentligt!

Jag har laddat ner en Excelfil från den första länken som underlättar inmatningen då den har justeringar för RadioShack mätaren inlagt.

Mätningar
Jag mätte med RadioShack mätaren i lyssningspositionen på relativt låg volym. Det gör att man inte hör 20-25 Hz, då behövs mer dB! Efter några mätningar och justeringar på EQ’n (6-7 st) kom jag fram till följande resultat (blå innan EQ, rosa efter EQ):



Ganska hyfsat eller hur? Jag har inte mätt under 20Hz för jag hade inte bränt ner de frekvenserna. Den kraftiga nedgången efter 80Hz beror delvis på att försteget börjar lågpass filtrera signalen.

Det är en stor skillnad på hur vissa bastoner nu spelas med och utan EQ. På vissa låtar där man tidigare fick så höga resonanser att man fick sänka volymen, kan man nu spela högre och höra de olika bastonerna.

M a o stor skillnad och en billig ”tweak”.

Mvh /Sven

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  20:09:15  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jahopp då är det bara å spara ihopp till en EQ då, fast först måste jag fixa behringers aktiva filter, ujujuj, blir dyrt det här

Tack för din redovisning!

Vad betala du för din EQ? Enligt behringers hemsida ska den ligga på 1700:-

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/11/11 20:10:58
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2003/11/11 :  21:15:52  Show Profile Send sveli a Private Message
Precis, 1700:- på Musikbörsen i Göteborg.

Mvh /Sven
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:04:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag vet inte om jag är ute och cyklar men faller inte Radio shack mätaren ganska kraftigt i basen under 40Hz???

Snygg kurva du har fixat, imponerande.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:19:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Om man är oxtokig så..


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:45:39  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jäklar va fet! Kostar bergis skjortan också!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:47:14  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hmm hittade et pris på 39k för den där, stämmer det?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/11 :  22:54:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Suck, men lär vara väldigt bra också.
Jag gissar att framtidens hifi kommer att innehålla mer av rumskorrigering då det hitills, mer eller mindre, varit ett terra incognita inom stereovärlden.

Bravo
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/11/11 :  23:00:13  Show Profile Send rowa a Private Message
Kan man inte använda sig utav en vanlig datormic, och en EQ i datorn. Förutsatt att man bara lyssnar på musik från datorn ?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  23:14:04  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Tror inte mic'en till datorn har speciellt bra frekvensomfång. (sen har den säkert massa andra parametrar som e dålig på ett sätt eller ett annat)

Rätta mig om jag har fel!


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/11/11 23:15:43
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/11 :  23:15:24  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Dazzin, ja TacT är dyrt. men bra. bra bra bra

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/11 :  23:19:31  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jag tvivlar inte!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/11 :  23:21:31  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Behringer har en mätmic för ca 800:- Man måste ha en mic avsedd för mätningar och helst en kalibrerad sådan. Sedan gäller att man bör vara försiktig med att höja frekvenser. Mycket lättare att ta bort störande toppar. Skulle inte kunna leva utan en parametrisk eq.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/12 :  04:24:39  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Flera utrustningar med rummskorrigering: http://www.meridian-audio.com/data/G68_ds_scr.pdf

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2003/11/12 :  08:14:40  Show Profile Send sveli a Private Message
Micke Y, du har rätt. RadioShack mätaren är inte linjär i basområdet. Andra trevliga människor har dock jämfört den med kalibrerade mickar och skapat en kompensationstabell för hela frekvensområdet.

Här är några kompensationsvärden i basområdet:

16 Hz +11,5 dB
18 Hz +8 dB
20 Hz +7,5 db
25 Hz +5 dB
36 Hz +2,5 db
50 Hz +1,5 db

Om man inte känner till detta kan det bli lite för hög bas om man skulle justera volymen efter mätaren enbart!


Mvh /Sven
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/12 :  09:54:31  Show Profile Send Margaux a Private Message
Om man använder ETF som mätprogram kan man ladda ner en kalibreringsfil för Radio Shack mätaren.

Enligt ETF fungerar Radio Shack utmärkt upp till 2000 Hz.

Min TAG AV32R är just nu på uppgradering för TMREQ. Jag har redan mätt rummet men rapporterar mer i December när jag fått processorn.

Inom 3-5 år tror jag alla bioprocessorer kommer att ha rumsEQ.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000