HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Quad 11L eller 12L?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

arnold_j
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/08/12 :  08:43:58  Show Profile  Visit arnold_j's Homepage Send arnold_j a Private Message
Hej!

Var inne hos min lokala Hifi-handlare för att lyssna på Quad 12L, som fått alldeles otroligt mycket lovord av många av medlemmarna här på forumert. Döm om min förvåning då säljaren utan tvekan började övertala mig att istället köpa 11L (som dessutom är 1k billigare!) eftersom den enligt honom var den högtalare i serien som lät utan tvekan bäst; visserligen mycket mer krävande för utrustningen runt och inte lika "förlåtande" i ljudet, men klart bättre än 12L.

Hur står det egentligen till? Vilken låter bäst? Jag är ju självklart glad om jag kan spara en tusenlapp (spara? lägga den på förstärkare menar jag såklart...) och köpa en fysiskt mindre högtalare, men jag vill ju inte göra avkall på ljudkvaliteten för det. Men jag tycker att OM han skulle vilja lura mig borde han väl inte försöka sälja en billigare modell?!

Till saken hör att han inte hade någon av dem inne för tillfället, så nån provlyssning var inte möjlig.

Mvh Arnold

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/08/12 :  09:08:43  Show Profile Send n0p a Private Message
En grundregel när det kommer till köp av högtalare är att lyssna på de olika alternativen som står till buds. DU kan omöjligt ha någon uppfattning om vad som skiljer dem föränn du har lyssnat på dem. Dina öron, dina preferenser.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/12 :  09:10:05  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Har endast lyssnat på 12:an så jag kan inte säga vilken jag tycker är bäst men 12:an låter ju bra iaf.

Här är iaf en recension av de båda:
http://www.tnt-audio.com/casse/quad_11_12_e.html

Mvh


Go to Top of Page

arnold_j
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/08/12 :  10:07:01  Show Profile  Visit arnold_j's Homepage Send arnold_j a Private Message
n0p:
Självklart kommer jag lyssna innan jag köper, blev bara lite förvånad när han så övertygat talade om 11L som det bäst ljudande alternativet. Han skulle dock få in 11L inom kort, så jag kommer definitivt att lyssna på den så fort jag får möjlighet. Skall försöka få honom att koppla upp sitt Krell-system med dessa för att på så sätt få höra vad de verkligen KAN prestera...

Baltazar:
Tack för länken, skall läsas med andakt!
EDIT: Nu när jag HAR läst sidan blev jag lite mer fundersam; "And yet, to me the real star of the show is the 12L. This truly is a loudspeaker that needs no apologies. It sounds much more complete than the 11L". Hmm, ska som sagt lyssna själv, men...

//arnold

Edited by - arnold_j on 2004/08/12 10:11:53
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/12 :  11:00:02  Show Profile Send forstheim a Private Message
Jag är själv på G att försöka komma över ett par 11L/12L för att testa. Mailade därför en av återförsäljarna av Quad och fick samma svar som du - 11L skulle låta bättre än 12L enligt honom!

Men man får komma ihåg att det är ens egna öron & ens egen hjärna som ska avgöra det..och dessutom beror det förstås en del på hur rummet ser ut och vilken övrig utrustning man har. 11L och 12L lär vad jag har hört ha karaktärer som skiljer sig åt en del..den förstnämnda ska vara ganska detaljerad medan 12:an är mer "köttig" .

Återkom gärna med dina intryck av högtalarna när du har provlyssnat. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker!

Ps: Du skriver att du ska försöka få honom att koppla upp högtalarna med Krell. Det är bra, men ännu bättre är om du försöker låna hem de och där provlyssna med dina egna grejor..
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/12 :  11:32:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag testlyssnade 11L mot 12L hos Hi-end i Sthlm för någon månad sedan (trevlig butik förresten). Denna säljare svängde åt att 12 var något bättre än lillebrorsan, och jag höll med, utan tvekan. Mitt intryck: Båda modellerna är definitivt fantastiska högtalare för pengarna! Drivna av Quads egna 9-serie (här var det med 909 slutsteget) känns det nästan bisarrt hur billiga högtalara är med tanke på vilken ljudupplevelse man får! Det är ingen större skillnad i karaktär mellan 11 och 12, 12 lägger bara till lite mer pondus och bastyngd helt enkelt.

Ett alternativ: Quad ska snart släppa en sub i samma serie, lär väl ligga runt 5-6.000. Att köra på 11L plus en sådan kan kanske också bli läckert? Själv har jag dock aldrig vare sig ägt eller testat någon stativare+subbas-kombination... Vad tror ni gott folk?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/12 :  11:58:13  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Stativare och aktiv sub är alltid en vettig kombination istf. stora golvare man ändå behöver massvis av effekt att driva. Personligen tycker jag att en aktiv sub tillsamans med ett par stativare drivna av en vanlig förstärkare brukar bli mer prisvärt. Åtminståne om vi pratar den prisklassen Quadarna och vettig kringutrustning ligger.

Själv kör jag, med mycket gott resultat, Quad 12L med Audio Pro´s nya Ace Bass 2.


Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/12 :  12:06:29  Show Profile Send Blue a Private Message
Verkar najs, varför funderar på att sälja dina Quadar?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

arnold_j
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:14:45  Show Profile  Visit arnold_j's Homepage Send arnold_j a Private Message
forstheim:
Högtalarna ska bli "grundstenen" i mitt nystartade 2-kanals system (för tillfället spelas all musik genom ett mediokert hemmabio-system...), och jag är därför minst lika intresserad av vad de KAN prestera (på säljaren lät det som om de utan problem kunde matchas med MYCKET dyrare elektronik än de 3900 de kostar).

Jag är även på gång att köpa en ny förstärkare, lutar åt en Arcam A65+ (efter rekommendation från ovan nämnda försäljare), men jag har inte bestämt mig.. Jag hade först tänkt köpa en Thule IA100, men jag vet itne hur dessa passar ihop ljudmässigt (sågades nämligen hårt på affären)... nån som kan hjälpa mig?

//arnold
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/12 :  13:21:42  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Blue-> Uppgraderingsdjävulen har dykt upp. Blir alltid så när lite extrapengar trillar in. Mycket märkligt :)

Dock anser jag att de nog är bland det bästa som finns att köpa i den prisklassen.

Mvh / Christian


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000