HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Så här bygger jag kretskort
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/09/21 :  22:06:50  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare,

Jag har ju svurit ve och förbannelse över hur illa det går när jag provar att bygga kretskort.

Men idag lade jag ner lite tid och tänkte jag kunde dela med mig.

Här är mina recept:

* Laminat från ELFA, med fotoresist.
* Framkallare: 3 dl Vatten + 1 dl kaustik soda
* Etsmedel: 1.5 dl vatten, 3 msk saltsyra och 3 msk väteperoxid
* Lampa: Vanlig 100W glödlampa

Hårdvara:



Först skriver jag ut min layout på OH-film. Vanlig laserskrivare, två kopior, som jag tejpar ihop för att få till en så ogenomskinlig "bana" som möjligt.

Sen lägger jag laminatet på en fotoram, filmen på laminatet och sen nyper jag fast tavel-glaset med ett par klämmor.

Lampan hänger ca 15 cm ovanför golvet, så man får räkna bort ca 4 cm till själva filmen. Se nedan:



Jag låter det hela belysas i ungefär 17-18 minuter.

Sen framkallar jag det hela i vatten och kaustik-soda (flytande). Proportionen 3dl vatten och 1dl kaustik soda. Knepet är att inte låta det hela ligga i för länge. När man ser alla konturerna och det som "skall bort" ser lite simmigt ut, kan man plocka upp det hela och hålla det under rinnande vatten och gnugga bort fotoresisten från laminatet. Det borde fungera bra. Man får akta sig för att låta laminatet ligga i framkallningen för länge. 10 - 20 sekunder brukar vara helt ok med ovan nämnda framkallningslösning.

Sen är det bara att lägga i laminatet i etsmedlet, som jag blandar i en plastbytta. Själva etsningen tar högst 5 minuter. 5 delar vatten på 1 del saltsyra och 1 del väteperoxid.

Resultatet blir så här:



Klart!
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/21 :  22:39:21  Show Profile Send period a Private Message
Trevligt! Kul när folk delar med sig av sina kunskaper!

Mvh // Per
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/09/21 :  22:50:57  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Busenkelt ju!

Det vi gjorde i gymnasiet var betydlig mer krångligt!

Då tejpade vi spåren å förde ner det i lösningen, på nått sätt, aja krångligt hur somhelst, med halvdåligt resultat.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/09/21 :  22:54:43  Show Profile Send iffe a Private Message
Hade ingen aning om att det var såpass enkelt. Stort tack för informationen, mer sånt!
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/21 :  23:27:01  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Brukar använda propplösare för avlopp till framkallningen (Natriumhydroxid), och sedan järnklorid till framkallningen.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/09/21 :  23:47:08  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
JanErik: järklorid är något elakt som förstör allt vad kläder och möbler heter som kommer inom ett par meters radie från arbetsbänken. Tror till och med att järnklorid börjar bli svårt att hitta.

I och för sig kanske kemikalierna är lite svårare att få tag på i sverige än här i Frankrike, men i alla fall.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/22 :  00:11:21  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag använder också vatten väteperoxid ochsaltsyra när jag etsar.
framkallning av fotoresist så använder jag också vatten och kaustiksoda. tycker de metoderna fungerar alldeles förträffligt.
men jag använder ett UV lysrör inhandlat på tema elektronik som jag gjort en egen enkel armatur för belyser i ca 4 minuter med den.

MvH
Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/09/22 :  00:38:10  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Gott, fyra minuter är ju ändå snabbare än 17-18 minuter.

Två anledningar till att jag tog en 100W glödlampa:

* Budget - 100W glödlampa kostar inte många pengar
* Tillgänglighet... - mitt förstahandsalternativ gick sönder idag och 100W glödlampa var det enda jag kunde hitta i garderoben...

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/22 :  15:49:40  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Yes, jag håller med dig
Kretskortslaminatet från ELFA är av hög kvalitet!
Bra att du la in bilder oxå!
Keep up the good work!

Fixaren
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/09/22 :  17:33:18  Show Profile Send flintan a Private Message
Swede, har du en UV-lampa eller en vanlig 100W lampa?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/22 :  17:54:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Underbart att du delar med dig!

...det är noterat!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/09/22 :  18:50:41  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare,

Jag kanske inte var tillräckligt klar över vilken typ av lampa jag använde mig av:

* Glödlampa 100W, standard working class glödlampa (alltså vanlig, som man hittar i princip i alla välsorterade affärer, inget hokuspokus).

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/22 :  19:35:35  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Helskotta, du har öppnat en helt ny värld för en som kan tänka sig att bli lite mer diyig.
Det som ofta är problemet är ju just kretskorten. En låda går ju att göra av ett par träbitar
om man bara vill prova och se om det fungerar, men ett kretskort blir ofta lite besvärligt, och
kostar relativt mycket pengar om man ska outsourca det. Tackar och bockar.
Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:13:10  Show Profile Send TLovskog a Private Message
Vet iofs inte vad du (Claes_Ireland) tycker är relativt dyrt för outsourcat mönsterkort, men vill dock än en gång slå ett slag för Olimex http://www.olimex.com/pcb/index.html i Bulgarien.

De levererar ett dubbelsidigt FR-4 Europakort (100mm x 160mm) med genomgående hål, lödresist (det gröna), silkscreen (det vita) och HASL SnPb ytfinish (tenn-bly på alla lödpunkter) för 200kr + 40kr i frakt för ett eller flera kort. Inga andra kostnader såsom uppsättning, minsta order etc. tillkommer.

De klarar hål ner till 0.6mm med 1mm pad och ledarbredder ner till 0.2mm med likadan isolation.

Jag har inte hittat något billigare i världen när det gäller 1st-tal.

Närmaste jag har lyckats i Europa är 350kr, men då var jag tvungen att köpa en hel produktionspanel (ex 610mm x 457mm) och leverera gerberdata steppat och klart.

Sedan jag började använda Olimex för 2-3 år sedan, lägger jag alltid ut tillverkningen.

/Thomas Lövskog

Edited by - TLovskog on 2003/09/22 20:19:44
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:20:15  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
TLovskog>>
Den länken tackar vi för!

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:39:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det var billigt, som jag fattat det har det snarare börjat med en fem hundring. Det är inte så mycket för ett större kort men för en mobil hörlursstärkare kan det ha en menlig effekt tycker jag.
Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/09/22 :  20:52:38  Show Profile Send TLovskog a Private Message
Jo Olimex priset är rätt unikt.

Normalt får du alltid betala en uppsättningsavgift på 2000-4000kr och därefter ett pris för materialåtgången för varje kort. Därför blir det mycket dyrt att normalt göra 1st kort. Dels startkostnaden och dels betalar du för hela produktionspaneler oavsett vad din order tar upp.

I olimex fall (och en del andra i Europa) så tar man och slår ihop många 1st-kort beställningar på en panel och slår då ut startkostnaden på flera kunder.

Dessutom kan det ju vara så att olimex använder de otaliga testpaneler som man provar och justerar produktionslinerna med till något nyttigt ... såsom mönsterkortstörstande skandinavier och tjänar en extra hacka.

/Thomas Lövskog

Edited by - TLovskog on 2003/09/22 21:03:59
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/22 :  22:24:48  Show Profile Send period a Private Message
Lysande TLovskog! Nu vet jag precis hur jag ska göra nästa gång!

Mvh // Per
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/23 :  08:27:37  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jättebra länk till bulgarien! Enda kruxet för mig är filformatet för borrningen, EXCELLON eller S&M. Hur fixar jag en fil i något av dessa format? DXFer som dom kunde ta för övriga saker är inga som helst problem.
Go to Top of Page

TLovskog
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/09/23 :  08:53:14  Show Profile Send TLovskog a Private Message
Tack för de uppmuntrande kommentarerna.

Kanske skall tillägga att från Olimex kan du enbart får rektangulära kort. Troligen inget de flesta har bekymmer med, men ändå.

Det är också gerberdata (extended) som gäller som filformat till Olimex. De kan hantera andra med ett tillägg. Ex. PDF.

Om du använder CAD programmet EAGLE så kan du skicka .brd filen så postprocessar de den själva.

Du kan också skicka med flera småprojekt ett-och-ett. Olimex steppar upp dem på ditt Eurokort gratis, du får dock själv såga ut de individuella bitarna.

En variant till Olimex är http://www.pcb-pool.com/. Opererar på liknande sätt, men är dyrare. Dock levererar de även 4-lagerskort och man kan få lite mer exotiska ytbehandlingar. Ett 4-lagers kort är dock väldigt dyrt (193€).


/Thomas Lövskog
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/08/07 :  10:09:25  Show Profile Send pix a Private Message
Hej Swede och ni andra på forumet
Vilken koncentration skall användas vid ovanst. recept.
Den väteperoxid som apoteket har är 30%-ig.
Även saltsyran som färghandeln har är 30%-ig.
Kan dessa blandas enl. ovan med gott resultat ("Etsmedel: 1.5 dl vatten, 3 msk saltsyra och 3 msk väteperoxid")?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/08/07 :  12:20:20  Show Profile Send Wizard a Private Message
30% H2O2 och 30% HCl är de koncentrationer som används. H2O2 säljs inte i högre koncentration än 30% , då det blir instabilt och oxiderar allt organsikt material vid mer koncentrerat.

Wizard
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/08/07 :  13:12:01  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
som sagt, kul att folk delar med sig!
Har själv ung. samma arbetsgång, inklusive ihoplimning av två OH-kopior. Man kan få relativt bra kvalitet på upplösningen på kortet. Jag brukar lyckas med att ha en ledare mellan två 0.1" pinnar på en DIL kapsel. Det är på gränsen men praktiskt om man gör enkelsidiga kort.
För att borra för DIL kapslar brukar en 0.8mm borr fungera bra. Men borrstativ är nästan nödvändigt om man inte ska bryta av alltför många borrar.

De där kemikalierna, saltsyran och väteperoxiden, hittar man dem i vanliga färghandlare? Har tidigare använt dedikerade påsar med framkallare och etsmedel från elektronikhandlare men de är inte direkt billiga...

Var ett tag sedan sist jag designade ett eget kort. Har någon bra erfarenheter av något gratisprogram för PCB design? (Gärna linux om möjligt.)

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/08/07 :  13:26:18  Show Profile Send Wizard a Private Message
Man hittar H2O2 och HCL i färg- och järnaffärer. Man ska vara försiktig när man etsar med dessa då det utvecklas klorgas. Därför försöker jag själv unvika dessa om det går. Men jag håller med om att det etsar effektivt och snabbt

Wizard
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2004/08/07 :  18:13:32  Show Profile Send pix a Private Message
Jag köpte 30% saltsyra för 35 :-/liter på färgaffärn och 30% väteperoxid för 70:-/liter på appoteket samt kaustik soda (pulver) för 50:-/liter på ICA.
Dessa borde räcka för min livstid i alla fall
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/08/07 :  18:40:56  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Kaustiksoda = SKYDDSGLASÖGON!!!!!

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000