HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brända skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:26:35  Show Profile Send Björn N a Private Message
Hejsan.
Jag vet att livslängden på brända skivor är betydligt kortare än för orginalskivor, men hur länge håller egentligen en bränd skiva?
jag har skivor som är bara ngt år gamla, som jag tycker börjar låta väldigt instängt och dynamikfattigt Och de gjorde dem inte när de var nya).
Ngn som haft samma problem?

Optimist. punkt slut.

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/05 :  09:59:46  Show Profile Send CC a Private Message
Nix, tycker de alltid låter lite instängt o odynamiskt med brända plattor Men jag kan inte påstå att jag märkt någon direkt skillnad på dem som nu är fyra till fem år gamla... Några har jag haft liggande i bilen några år också (utmanande testmiljö) utan problem...
Men kanske man skulle bränna av på nytt för att jämföra? Fast o andra sidan har jag inte samma hårdvara/mjukvara i datorn längre, så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/09/05 :  10:05:01  Show Profile Send långhåret a Private Message
Tror att kvalitén är avgörande främst av vilken kvalitét brännaren håller samt cd-läsaren. Hur pass bra brännaren kommer överens med skivan samt vilken hastighet osv. Sedan så spelar ju självklart skivans kvalitet stor roll liksom förvaring av skivan.

Har brända skivor som fungerar utmärkt. Dom brändes för ca: 5 år sedan. men dom är ju ingen fröjd att se i hyllan, därför har jag skrotat dom flesta och har numera endast original i hyllan

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/05 :  10:09:51  Show Profile Send dole a Private Message
Har ett gäng med brända skivor som sitter i en 100:a växlare. När jag tog ut dem så hade de ett mystiskt vit oxidskickt på sig. Då hade de suttit i ett år ungefär. Mycket märkligt, det var bara att torka bort.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/05 :  10:10:24  Show Profile Send J-son a Private Message
Du kan knappast uppleva någon skillnad på ljudet som att det låter instängt och dynamikfattigt. En cd-spelare läser av "ettor" och "nollor" och har en korrigeringskrets (tillåter visst antal felläsningar). Om det uppstår fler fel så vägrar cd:n att läsa.
Korrigeringskretsen är till för att spåra rätt. Informationen (små gropar i cd skivan) ändras inte med tiden så jag har svårt att förstå att du kan uppleva den skillnad som du talar om.

Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/09/05 :  10:25:51  Show Profile Send långhåret a Private Message
J-son: CD-skivan förändras visst med tiden, och brända skivor är mycket känsligare än pressade(vilka iofs också förändras).

Kan tänka mig att man kan uppleva sämre ljud pga att cd-spelaren kan ha svårt att läsa brända skivor, kan ju uppstå mer jitter än på en original. Den brända skivan är dessutom känsligare för fingeravtryck och smuts.


Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/09/05 :  11:40:55  Show Profile Send Wintermute a Private Message
J-son: Jag delar inte din uppfattning att
quote:
Du kan knappast uppleva någon skillnad på ljudet som att det låter instängt och dynamikfattigt. En cd-spelare läser av "ettor" och "nollor"...


What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/05 :  11:53:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Men jag deremot delar J-son:s uppfattning helt och hållet. Jag har
bränt skivor i mer än tio år och jag har aldrig haft något problem.
Jag har skivor hemma som är gott och väl 10 år och fungerar utmärkt
och inte bara det. Dom låter lika med originalet.
Vi har ju tidigare diskuterat det här med CDR och jag hävdar att jag aldrig haft några problem med mina CDR skivor. Jag har säker kört
mer än 1000 skivor...ja det kan vara 3000 oxå.
Däremot har det ibland hänt att endel CD spelare inte tar vissa CDR skivor.

gcs
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:00:25  Show Profile Send markku a Private Message
Tidningen 'Ljud&Bild', nummer 4/2001 hadde en test uner rubrik "Hembränd CD - kan dö på en vecka!"

Don lagade en torturtest sex exemplarer av varje CD-R:

1 stk som referens förvarades i sin ask inomhus
2 stk innanför ett fönster med datasida uppåt
3 stk utomhus i sol och regn (sommaren 2000) med datasida uppåt

Några skivor klarade endast en vecka innan dom blev ospelbara, med synliga skador i varierande grad. Dom bästa klarade väl i de 7 månaderna tortur varade.

Egentligen är det liten vits att lita på resultat också den dagen idag på grund av att dom olika brander, så som TDK, Maxell etc beställer skivorna från olika fabriker rundom i världen. Som exempel kan jag berätta, hur jag ifjol sommar hadde akut behov för en CD-R. Köpte en på en bokhandel, Maxell CD-R80XL-S hette den. Hemma fick jag en glädjande överraskning: skivan var lagad av Taiyo Yuden (firma, som utvecklade CD:n åt Philips den gången). Jag köpte givetvis flera. Det samma gjorde jag för par veckor sedan, men jäklar, skivan var från Ritek.

Kodak var i gamla dagar bland dom få, som själv producerade sina skivor. Verbatims skivor kommer från Mitsubishi, bara som exempel.

Tyska Stereoplay testar då och då CD-R / CD-R Audio skivor, och dom har utvecklad en slipare, som används för att kolla ytskiktets kvalitet.

Den, som upplevar problemer med sin spelare burde prova skivor av typen "DiamondDisc":
quote:

DiamondSilver discs are the closest thing you can buy to a commercially bought CD.

This media is known as DiamondSilver media but is sometimes referred to as
being TruSilver, Crystal, or Colorless media. Before burning, record side and label
side of the disc are virtually indistinguishable!
This is achieved by using a 'neutral'
or 'colorless' dye, as compared to the light greenish hue of Silver/Silver discs
or the dark blue and dark green hue of Silver/Green or Silver/Blue CDR.



Den som är riktig bekymrad för bränningens sluttkvalitet, burde skaffa PC-brännare så som Plextor Premium eller LiteOn med sina egna testfunctioner Plextools Pro, Kprobe. Jag känner en, som skall testa ca. 20 olika CD-R skivor med båda brännarnas egna testprogram och vidare skicka dom till ett företag med AudioDev CATS 300 analysator. Det skall bli intressant!

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:10:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Självklar lagrar man inte sina CD eller CDR skivor exponerade av solen eller utan fodral. Dom som gör det skiter förmodligen i om
skivan plötsigt en dag inte fungerar. Men sådana är inte vi ..eller
hur.

gcs
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:18:10  Show Profile Send J-son a Private Message
Det är säkert skillnad på kvalité hos olika märken vad gäller beständighet, materialparametrar osv. För den skull så är informationen densamma som från början vid bränningen. Det handlar om att ytskikten hos skivan degraderas och spelaren får svårare att läsa och korrigerar signalen vilket givetvis medför "fel" i informationen och uppträder som distorsion.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:26:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är klart att ytan på en CDR skiva är känsligare än en CD och att det är skillnad mellan olika CDR märken. Men om man hanterar skivorna normalt bra så lär det fungera i många decenier.

gcs
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:41:19  Show Profile Send markku a Private Message
gcs,

Man måste laga någon form av torturtest, så som när man innom fotografi testar hållbarheten till färgkort. Man kan inte vänta på resultat under normala omständigheter i 10 - 100 års tid, icke?

Man kunde ju skriva till Verbatim och höra, hur dom fick till följande testresultat:



Källan: http://www.verbatim.com/products/longerlasting.cfm

Annars; har någon en sådan original-CD, som ser ut så här:



Jag har en (Magazine "Rays & Hail 1978-1981" som jag köpte i 1992. Det är fråga om sk bronzing. Jag saxar från Hyperions sajt

quote:

A note about corroding CDs manufactured by Philips & Du Pont Optical UK Ltd (PDO):

The pressing factory PDO has acknowledged responsibility for producing some CDs between 1988 and 1993 using a lacquer which was not suitable to withstand the corrosive effect of the sulphur content of paper used in the printing of CD booklets and other paper parts. The problem has been extremely disruptive to us and has caused much embarrassment. We can only apologise for any alarm and inconvenience caused and assure you of our commitment to your satisfaction.

The symptoms of the corrosion are obvious. Audibly it manifests first towards the end of the disc (i.e. the outer edge) and sounds not unlike rhythmic LP surface noise. Visibly it manifests as a coppery-bronze discoloration, usually on the edge of the label side of the disc. (NB. It is NOT the overall yellow tint which is common to all PDO pressings. This is due to the addition of a tiny amount of yellow dye which PDO adds to the polycarbonate for cosmetic purposes.)

At the time that PDO were manufacturing the affected CDs for us, they were also pressing for other classical labels and we suggest that you check any discs you have from ASV, Unicorn-Kanchana, Pearl, DGG, IMP, Decca and Collins.



Källan: http://www.hyperion-records.co.uk/bronzed.asp


Edit: fel illustration till Verbatim.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/09/05 12:46:58
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:41:25  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har för mig att Yamaha har någon spelare med en brännarfunktion som skall göra den optimerad för att läsas i Vanliga CD spelare. Metoden går ut på att det är lite längre mellan innbränningarna (det medför mindre speltid). NÅgon som har testat om denna funktione ger bättre ljud.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:52:49  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hittade mera information om detta, och funktionen kallas AMQR. Den gör att den skrivna informationen på CD-skivan tar lite mera plats vilket ska minska jitter med upp till 30%. Enligt Yamaha ska förbättringen vara påtaglig och göra de brända skivorna i klass med de pressade. En nackdel med metoden är dock att en normal CD-skiva rymmer 63 minuters ljud istället för 74.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:02:19  Show Profile Send gcs a Private Message
markku: Självklart måste man testa men för oss vanliga så behöver vi inte utsätta våra skivor en sådan tortyr. För min del så räker det om skivorna håller i 100 år och om man sedan vill ha dom längre så kan man (någon)kopiera om dom på nytt. Du jämförde med film och fotografier..dom kan man ju lagra i en frysbox men det tror jag inte är så lämplig med CD eller CDR skivor men det kanske är något man ska prova. Bilden som du visade upp på en oxiderad skiva det hade nog inte hänt om skivan hade förvarats i frysen.
Jag tror vidare att anledningen till att vissa CD spelare inte tar CDR skivor beror på att lasern har för låg effekt i förhållande till CDR skivans sämre reflexion.

gcs
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:25:47  Show Profile Send markku a Private Message
Gemeni,

Det är väl fråga om Yamaha CRW-F1? Tänker du på denna adressen om "ADVANCED AUDIO MASTER QUALITY RECORDING":

http://www.yamahamultimedia.com/yec/tech/aam_01.asp

Cdfreaks.com har testad CRW-F1: http://www.cdfreaks.com/article/88

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/05 :  14:08:29  Show Profile Send Anders47 a Private Message
markuu,
Har du kvar tidningen så du kan se vilka märken som klarade tortyrtestet? Samt om det var något välrenommerat märke som inte klarade det så bra (det är inte så intressant att veta vilka billiga dussinskivor som inte klarade det). Jag vet att märkena byter tillverkare ibland men man får anta att kvalitetsmärkena försöker se till att deras skivor uppfyller vissa specifikationer oberoende av vem som tillverkat dem. Eller är jag för naiv här?
Jag har också sett Verbatims test och det säger ju inte så mycket om man inte vet vilka de anonyma jämförelseprodukterna är. Men azo skiktet och den förstärkta ytbehandling som Verbatim har på vissa av sina modeller är avsedda att förbättra livslängden. I min Premium fungerade Verbatim DataLife Plus med azoskikt t.o.m. något bättre en den medföljande skivan från Plextor (tillverkad av Taiyo Yuden som verkar vara litet kult i brännarkretsar).

När jag letade efter ny brännare i somras fanns Yamaha F1 med bland kandidaterna men jag hittade ingen som sålde den i Sverige. Fick ett intryck av att modellen var på utgående men är inte helt säker. Det blev en Plexwriter Premium som har en fördel i att man kan testa brännkvaliteten på sina skivor. Detta är en bra brännare i sig men det blir ändå stora skillnader beroende på matchning av brännare och media. Det blir mycket stora skillnader i brännkvalitet och antalet läsfel mellan en bra brännare med bra media å ena sidan och en dålig brännare med dåligt matchat media å andra sidan. Snarast dramatiska skillnader, se CdFreaks och i deras tester finns ändå bara relativt bra brännare med.


Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/05 :  14:45:01  Show Profile Send markku a Private Message
Anders47,

Enligt L&B:s test var dom mest hållbara:

Kodak CD-R Gold Ultima (utgått)
HP CD-Recordable
Philips CD-R Audio 80 min
Verbatim Datalife Plus storbac
Verbatim Datalife Plus 8x

Betfäffande Yamahas brännare här i Europa saxar jag följande:
quote:

YAMAHA ELEKTRONIK EUROPA Discontinues CD-RW Recorder Product Lines
Yamaha Elektronik Europa GmbH
Siemensstraße 22-34, D-25462 Rellingen, GERMANY
TEL: +49-4101-309-0 FAX: +49-4101-309-340

YAMAHA ELEKTRONIK EUROPA Discontinues CD-RW Recorder Product Lines

6 February 2003

Citing uncharacteristically rapid price erosions, continuing market difficulties, and highly volatile competitive environment, YAMAHA ELEKTRONIK EUROPA stated today that the company is discontinuing its sales and marketing of computer-based CD-RW Recorders.

YAMAHA ELEKTRONIK EUROPA will continue to market its Multimedia offerings, including computer speakers and CD-Recorders for HiFi-products and music application.
Besides nothing is changed for sales, marketing and after sales service for all other YAMAHA products.

Technical support and warranty service for all YAMAHA CD-Recorders will continue uninterrupted for full warranty period.

Further information for product and sales is available at::

YAMAHA ELEKTRONIK EUROPA GmbH
IT Sales Division
Siemensstr. 22-34, D-25462 Rellingen (sub. Hamburg)
www.yamaha-it.de
telephone +49-(0)4101-3090




Källan: http://yamaha-online.de/index-it.php

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/09/05 14:46:04
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:02:52  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tack, då fortsätter jag nog med Verbatim DataLife Plus, om det inte skulle dyka upp något ännu bättre. 89 kr för en 10-pack över disk på Kjell & Co som ligger behändigt till för mig.
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:37:07  Show Profile Send poppop a Private Message
Prova Ljud&Bilds test med en vinylskiva så ska vi se hur länge den informationen blir beständig!!! ;-)

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/05 :  16:34:06  Show Profile Send gcs a Private Message
En analog skiva är alltid avspelningsbar även om den är skadad.
Ett digitalt medium som blivit skadat går det knappast att få ut något vettigt ur. Men enligt min syn på saken så låter ett digitalt medium mycket bättre än d:o analogt. Det enda analoga mediet är magnetband inspelade med Dolby SR som kan mätas mot digitaltekniken.

gcs
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/05 :  16:44:45  Show Profile Send markku a Private Message
gcs,

Läste du aldrig PM, som jag skickade dig den 14. augusti, beträffande AES dokument om up-/oversampling????

Undrar varför du inte villa svara på en höflig, saklig fråga....

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/09/06 :  12:24:10  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag fick en överraskning häromdagen, när jag tog upp en av mina brända Verbatime skivor lossnade en stor färgflaga, med metallskikt och allt! som tur var var det inget skrivet just där!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/06 :  12:41:01  Show Profile Send markku a Private Message
Jag var lite slurvig då jag avslöjade resultaterna.

Nämligen med på torturtest var tre olika Verbatim skivor. Den jag glömde heter Verbatim Datalife Plus 12x (med metal AZO emplem på omslaget (sida 14, Ljud&Bild 4/2001).

Denna tredje Verbatim-skivan var mycket sämre: på bilden ser man skiva, där efter tre månader utomhus lossnade stor bit av dataskikt och blåste bort. Av dom 3 utomhus klarade en endast en vecka, medan två andra i 3 månader. Inne vid fönstret klarade den ena en vecka, den andra i 5 månader.

Detta är rätt ut jävligt: man kan inte lita på, att alla produkter till en viss producent skulle vara bra. Undrar om Verbatim har någon form av pengarna-tillbaka-garanti?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/09/06 12:42:05
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/06 :  13:57:17  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det var ju tråkigt om det var DataLife Plus. Verbatim har också enklare skivor utan azo och extra skyddsskikt, har för mig att de bara heter DataLife.

Testade de tre skivor från tre olika paket? Så att 6 skivor från 2 paket var hållbara och problemen fanns i det tredje paketet? Jag vet inte riktigt hur man skall tolka resultaten. Eller innebär det att de bara testade en skiva från varje paket och totalt bara en skiva av vissa märken? Ojämnheter i kvalitet från andra tillverkare skulle då inte komma fram i testet.

Det här verkar väldigt svårt att skydda sig från. Det enda jag kan komma på är att göra egna tortyrtest. Ta en ur varje paket och testa. Och slänga resten om den inte klarar testet. Möjligen skulle man då kunna reklamera dem om de inte klarar en vecka i fönster men det lär vara svårt vid normal användning när man upptäcker defekten efter åtta år eller så.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000