HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 R.A. Focus rings! kan det fungera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/09 :  00:40:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
Har kikat på Russ andrews focus rings i ett nummer av hifichoice där de var en rekommenderat tweak. Det är en ring i filt som man sätter runt diskanten som ska förbättra ljudet.
Kan det hjälpa är min fråga? är det sanning eller båg?


Citat från Russ andrews hemsida:

"A simple way to hear better sound from your speakers

Felt ring to absorb energy from your speaker face plate

Dimensions: inner 60mm x 45mm, outer 90mm x 75mm

Self adhesive backing


The metal face plate on your speaker’s dome tweeter causes higher frequency reflection. Fit our Focus Rings to your speakers to stop this reflection. Stop the reflection and it will reduce distortion and give your soundstage more focus. Simple!

Made from felt for effective absorption, they are supplied in pairs and have a self adhesive backing for easy fitting. And they work out cheaper if you need to buy more than one pair!"



MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/09 :  00:49:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan nog fungera på vissa högtalare.. En dämpning av reflektioner helt enkelt, en ganska enkelt tweak. Att dämpa ner reflektioner kan ge ett mer fokuserat ljud, men som alltid så kan resultatet bli väldigt olika på olika högtalare.

Man använder ju pluggar i basrelexportar för att ändra ljudet, och vissa tillverkare har använt fronter med uttagbara skuminlägg för att tweaka ljudet i olika rum, och till olika smaker. Så jag tror säkert man kan få ett bättre ljud av detta ganska enkla tweak.

/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/09 :  00:52:48  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tackar för svaret!

Man kan ju iaf. testa. De kostar nästan ingenting ju. Tio pund/paret och mindre om man köper fler par. Enligt hifichoice var det ett väldigt prisvärt tweak.
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/09 :  02:19:24  Show Profile Send period a Private Message
Du kan ju prova och labba själv med vanlig nålfiltmatta, typ "i-bilen-matta". Lär finnas på en bilskrot. Klipp till några ringar och testa, kostar nästan gratis!

Mvh // Per
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/09 :  05:36:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hur då fäster runt diskanten, i mitt fall skulle den ofelbart falla ned om man inte klistrar fast den.

Bravo
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/09 :  08:27:58  Show Profile Send J-son a Private Message
Frågan är bara ifall det blir bättre....ändrad spridning innebär inte direkt att det blir bättre...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/09 :  08:33:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är ganska olämpligt att de råkar vara runda. Men om du klistrar fast dem så att de sitter ovalt, så kommer eventuella interferenser att jämnas ut. Alternativt kan den monteras cirkulärt fat lite "off-center" (och spegelvänt på andra högtalaren). Egentligen är det viktigare att springan mellan diskantelementet och baffeln täcks över, därför hade det varit bättre om den varit större. Om den springan löper på samma avstånd längs diskanten (runt diskantelement), så orsakar det smalbandig kraftig interferens. Samma knep tillämpade jag på en hembyggd högtalare 1988 tror jag(!), faktiskt en gammal konstruktion från 1987 av LTS-medlem Sven-Erik Lindgren och två senare kollegor Leif Rydén och Sven Tyrland (båda mycket duktiga akustiker). Bygget var seriöst beskrivet i Musik och Ljudteknik, och det var tydligen nästan inga som byggde högtalarna!

Även många andra högtalartillverkare använder liknande filtlappar:
Spica
NHT
Snell
Ino Audio
Wilson
Respons

Fler märken kanska någon annan kan komma på?


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/09 :  08:57:44  Show Profile Send marbrink a Private Message
period: Tror inte jag orkar labba själv...dom är ju så pass billiga också.
Blir nog inte riktigt lika bra om man gör det själv.

Bravo: Det är självhäftande tejp på dom. Så man klistrar fast dom kan man väl säga..

Knoppen: Tackar för svaret! Om till och med du säger att det kan vara till någon nytta så är det säkert värt att testa!
Om du kollar på måtten så ser du att dom faktiskt är ovala!

Dimensions: inner 60mm x 45mm, outer 90mm x 75mm
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:03:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har syndat!
Jag kom just på att jag faktiskt HAR tweakat!!

Vad bra Marbrink att de är ovala! På bilden ser de cirkulära ut, och man läser ju lite slarvigt...

Egentligen ska jag tillägga att det inte är uppenbart att det måste bli en förbättring, om högtalaren i övrigt är välkonstruerad utan springa runt diskantelementet och med noggrant utformade spridningsegenskaper. Man kan konstruera högtalare MED eller UTAN filtbitar och erhålla önskade prestanda genom olika metoder. Filtbit är en metod för att kontrollera baffelns inverkan på frekvensgången och i viss mån spridningsegenkapser. Uppenbart är i alla fall att det kommer att bli SKILLNAD på ljudet med eller utan filtbit, men det är alltså inte helt säkert att det blir en förbättring rent mätmässigt, även om man kanske blir hänförd till en början. När du vant dig vid ljudet, kan du efter ett tag prova att växla. Tröttnar man på tussarna så är det ju i alla fall enkelt att ta bort dem.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:28:35  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Har testat lite hemma på en prototyp med en specialtillverkad Scan Speak 9700.
Det blev endast små skillnader map frekvenssvar, med och utan filt. Jag använde filt över hela baffeln (självklart med hål för diskanten). Gjorde även distortionsmätningar, vilket inte indikerade nån nämvärd skillnad.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/09 :  14:36:40  Show Profile Send marbrink a Private Message
Knoppen: Så du har tweakat?

Det måste nog inte bli en förbättring. Hifichoice skrev också att det till och med kunde bli en försämring. Men oftast blev det bättre. Och dom tyckte som sagt att det var ett väldigt prisvärt tweak.
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/09 :  16:26:51  Show Profile Send period a Private Message
marbrink: Tänkte mest att du kunde testa lite innan du beställde. På så vis kunde du upptäcka om det fanns någon potential i tweaken. Förövrigt tror jag att det blir minst lika bra om man gör det själv.

Mvh // Per

Edited by - period on 2003/09/09 16:29:17
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/09 :  16:43:17  Show Profile Send marbrink a Private Message
period: Det var en god tanke men det lär kosta lite pengar och ganska mycket energi att göra det själv. Går inte heller att få till det lika bra.
Om du kollar på innerringen på den så ser du att den är lite snett klippt...det är inte lätt att göra själv!! =)
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/09 :  16:57:23  Show Profile Send markku a Private Message
Kanadisk Audio Ideas Guide har redan länge haft motsvarande tweak-ringar. Den nyaste version av 'Imagers' är ovala i formen.



http://www.audio-ideas.com/tweaks.html

Priset är 9.95 CAD(?) för 2stk.

Kopia av meddelande:
However, it was pointed out by a major Canadian speaker designer that reflections off the inside of the Neoprene ring caused slight peaks and dips in frequency response (2 dB or less) around 10 kHz. The solution? Make the new Imagers oval in shape, so that the frequency of these minor reflections would be staggered between 8 and 12 kHz, and therefore unmeasurable in their interaction with the directly radiated sound of the tweeter

That's just what we did, made them oval in shape, but there's more! Marshall researched the available Neoprene compounds, and found one that was softer and more absorptive in the audio frequency range, and therefore did not reflect as much energy. The result is a much improved version of our famous Imagers: Imagers II.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/09/09 17:01:53
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/09 :  18:03:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tackar för tipset Markku!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/10 :  15:19:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Lite lustigt Markku, att Audio-Ideas hade en cirkulär produkt ute på marknaden (Imagers), och först sedan de fått klagomål från en tillverkare på dem, ändrade på dem till ovala Imagers II. Det tyder på ett företag som inte har speciellt bra koll på fysiken bakom.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/10 :  16:10:04  Show Profile Send markku a Private Message
Knoppen,

Jovisst, lite lustigt är det, kanske beror på att Audio Ideas Guide egentligen är en hifi-tidning...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/10 :  16:37:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hm, tja, kanske är det därför.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000