HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Snygg design, faneringstips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:19:47  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Hej.
Jag behöver lite tips.

Hoppas du inte misstycker swede, att jag använder din bild som exempel för att visa vilken färg jag vill ha på högtalarna när de är färdiga. Det är så svårt att förklara med ord. I så fall tar jag bort den omgående.



Jag vill att min högtalare ska se ut som någon till höger i raden.
Vilken fanér ska jag använda? Lasera med någon vit färgnyans i kanske?


Hoppas nu att era skärminställningar visar färgerna såsom jag vill att ni ska se dem...

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:29:31  Show Profile Send Belker a Private Message
Den på bilden nedan är björk som vaxats med vitpigmenterat "antikvax". Annars har vitbok den ljusheten naturligt. Lönn med ev. vitvax på skulle nog funka också.
Kolla http://home.swipnet.se/Restaurering/rest/traslag.htm och http://www.decospan.be/en/ve/guide.htm!

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:32:48  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Lönn är ljust och snyggt. Fågelögelönn är riktigt snyggt imho.

/Erik
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:34:45  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Svar på allt! :) Tackar. Är vitbok svårt att fanera med? Svårt att få tag på?

Edited by - Fred_J on 2003/08/27 20:42:53
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:40:57  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Belker: Du kan inte berätta lite mer om hur det går till att vaxa högtalarna efter man har fanerat. Det verkar ju som om det är ganska smidigt med tanke på att jag bor i en liten stad och att jag kan tänka mig att utbudet inte är så stor vad gäller faner.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:57:06  Show Profile Send Belker a Private Message
Jag har aldrig vaxat faner, men det torde inte vara nån skillnad mot massivt. Det är mycket simpelt. Smeta bara på vaxet med fin stålull (inte svinto!) eller starkt hushållspapper. Vänta några minuter och putsa sedan upp ytan (med stålull el papper) och avlägsna överflödigt vax. Det går mycket enkelt att polera upp en sidenmatt yta om man grundslipat trät med ca 220-papper. Enda nackdeten med metoden är att ytan inte blir så tålig mor vatten och nötning som en lackad. Händer en olycka är det dock bara att bättra på med lite vax. Klart bästa ytbehandlingsmetoden för trä som jag provat (gäller trä på högtalare...). Vad gäller tillgång på faner osv tror jag tyvärr att det är svårare att vå tag i vitvax än faner. Robygge i Umeå hade en gång i tiden. Dekorima på Svevägen i Sthlm har också.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:49:04  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Finns det några fler alternativ? Att lasera efter faneringen med lite vit färg i då, vad ger det för resultat?


Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:56:53  Show Profile Send lenwac a Private Message
En urgammal och asgrym metod att behandla allt trä från gevärskolvar till jag vet inte vad.... är att själv koka till en riktigt grym blandning bestående av:

2 delar bivax
1 del balsamterpentin
1 del kokt linolja

ALla ingridienser kan inhandlas i närmaste färgaffär och räcker hur länge som helst.

Låt sjuda upp på spisen i bästa finkastrullen
OBS! skall bara sjuda upp INTE koka.

När blandningen stelnat blir det som en kräm som är lätt att stryka på träet, tunna lager, låt det härda i några dagar, sen går det att polera upp till sammetslen yta med trasa, sen luktar det gott oxå

/lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:01:42  Show Profile Send divander a Private Message
JAg kollade på www.slojd-detaljer.se . Men tyvärr hade de inte någon vax med vit ton. Annars har de en hel de grejer där. Bland annat för reparation av sprickor i fanéret, olika lacker, m.m.

Fågelögonlönn är inte det bästa om man inte har fanérat tidigare. Det är nämligen gasnka knepigt om man vill få ett perfekt resultat. Jag har fanérat tre par ProAckloner med fågelögonlönn, och det var betydligt jobbigare och svårare än ex. björk. Dessutom kostar det betydligt mer (jag tror att det ligger på ca. 750kr/kvm.).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:24:59  Show Profile Send Belker a Private Message
lenwac & co: Den vax jag gaggar om är i princip den gegga du beskriver. Slutgnäggat från Belker. Nu går jag och spisar ett vax...
Go to Top of Page

BengHa
Member

59 Posts

Posted - 2003/08/28 :  08:23:19  Show Profile Send BengHa a Private Message
Hej Jag är ny här. Om man använder lenwac´s recept och blandar i lite vitt pigment (titanvitt eller zinkvitt) i samtidigt som man blandar ihop resten, så borde man få ett vittonat vax. Jag har ej provat men det kanske kan vara värt att göra ett försök på en skrot bräda el. dyl.

Edited by - BengHa on 2003/08/28 08:24:15
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/08/28 :  08:56:09  Show Profile Send aolite a Private Message
Belker:
Vad är det för högtalare
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/28 :  09:44:08  Show Profile Send Belker a Private Message
aolite: Hembyggen. De på bilden är en tidig rev. både tekniskt och designmässigt. Numera samlar de damm i ett hörn. Funderar på att bygga om dem till subwoofers...
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/28 :  20:00:48  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag läste Stefans faneringsguide där han bland annat beskriver att man ska spackla högtalaren först. Det behöver man väl inte göra om man enbart limmar ihop lådorna utan skruv och så vidare?

Däremot att slipa dem innan så att eventuella kanter försvinner är väl en bra idé? Är det någon som kan beskriva lite mer detaljerat hur man ska gå tillväga?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/28 :  21:58:25  Show Profile Send divander a Private Message
Det är svårt att få till lådorna så man inte behöver spackla. Men att spackla är ju inte heller varken svårt eller jobbigt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/08/29 :  10:22:02  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Jag kanske inte har svaret på några frågor men har lite erfarenhet... Jag oljade mina golv hemma för ett tag sedan med en vitpigmenterad olja avsedd för ändamålet. Innan man lägger på oljan används lut, även det vitpigmenterat, för att öppna trät för oljan och hindra planken från att gulna. Men, gamla golvplank brukar vara av ganska dåligt och sprött trä, jag hade gran. Oljan sög in bra överallt utom på den planka som bytts ut till något som jag skulle vilja ha mina högtalare byggda av, björk. Vad lär man sig då av detta? Kanske att om man envisas med att använda olja så ska man nog testa det ordentligt först på en bit fanér så att man verkligen är säker på att det blir vitt. I mina öron låter vax (no pun intended) bättre, att det inte måste in i trät på samma sätt som olja. Ett kanske lite billigare sätt attt testa om ditt fanér blir vitt kan vara att köpa vitpigmenterad såpa, den kostar en hundring för en liter. Spä den inte utan skaka och dränk fanérbiten några ggr och polera med en trasa. Skyddar hyggligt och vid varje kommande rengöring med såpan ler träet. Jag tror dock inte att såpan allena stoppar gulnandet.
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/08/29 :  16:25:38  Show Profile Send Fostex a Private Message
Man kan inte vitkalka nåt ljust fanér då??

// David
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/29 :  16:48:14  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Absolut, jag tänker köpa några extra bitar MDF och göra en fyrkantig lite låda som jag ska fanera och ha som testlåda för att prova på olika alternativ och så vidare. :)

Men go ahead och ge fler tips, man lär sig alltid något nytt! =)
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/08/30 :  10:56:24  Show Profile Send Fostex a Private Message
Hmm, vart köper alla sitt faner?
Har sett att Släjd detaljer har, men inte så mkt.

// David
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/30 :  19:45:27  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag fick ett annat tips av www.fargriket.com som säljer ekologiska produkter. Jag måste säga att jag är imponerad av deras service. Dagen efter min fråga får jag ett epost-meddelande som besvarar min fråga mycket utförligt.

De rekommenderade vit golv- och möbelolja med extra pigmentering med vit oljefärg, lite blå och möjligen väldigt lite röd. Ytan skulle oljas två gånger för att bli mättad och tålig och för att få en riktigt slät yta skulle jag mellanslipa mellan första och andra oljningen eller oljeslipa i samband med andra behandlingen. Därefter skulle jag lägga på en slutbehandlingsolja som även den är tonad med färgerna.

De gick till och med in på diskussionsforumet och gav rekommendationerna utifrån bilden jag hade lagt upp. De nämnde att vax var väldigt känsligt. Rödvin eller matfett exempelvis sätter sig under vaxlagret och kan endast slipas bort.

Priset blev i och för sig ganska högt, men nu vet jag i och för sig inte vad det kostar någon annanstans. För att utföra denna behandling på 4 högtalarlådor kostar drygt 800-1000 kronor. Då är det frågan om cirka 1 liter vit möbelolja, 200ml vit färg, 100ml blå färg, 100 ml röd färg och 200ml slutbehandlingsolja.

Några förnuftiga kommentarer på detta? :)

Edited by - Fred_J on 2003/08/30 19:46:06
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/09/18 :  01:25:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Faner kan man köpa hos Fredrikssons trä i Malmö eller Holms trävaror i Göteborg dessa har ett stort sortiment Holms har god service troligen hjälper Fredrikssons också till .
Jag oljar allt min favorit olja - danish oil som ger en lite mörkare yta men detta beror på hur många lager man stryker på. Och det bästa med oljan är att man kan lägga flera lager med par timmars mellanrum, men allt för många lager ger en blank yta dock inte högblank.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/12 :  17:17:22  Show Profile Send Haakan a Private Message
det här är en gammal tråd som är lite intressant...finns det nån fler som har "hemliga" recept på olika oljor å vax å div?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000