HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ännu ett sub-bygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/07/02 :  17:38:48  Show Profile Send knabsol a Private Message
Hej gott folk!
Kanske börjar bli tjatigt med alla dessa xls-byggen? Hoppas ni står ut med ännu ett. Skall nämna att detta blir mitt första sub-bygge. Har innan byggt två par högtalare och en flexybänk. Nu är det hemskt svårt att sluta snickra egna saker har jag märkt Tänkte jag ge mig på en sub nu, har läst så mkt jag hittat om detta på diverse forum och andra sidor. Är nu inne på en låda med innermåtten 31x31x35(bxdxh)cm. Denna skulle då bestyckas med en XLS 10" samt en xls 10" slavbas (är ju inte helt låst vid dessa element men många verkar förespråka dem). Volymen blir ca 33.6 liter vilket jag räknar med hamnar på nånstans kring 25-30liter efter element och förstärkare samt stagning. Låter det vettigt hittills? Hoppas det . Av det jag förstått så görs avstämningen med vikter på slaven? hur får man fram vikten? antar att det finns någon formel. Och vilken avstämning skulle ni rekommendera? Den kommer att användas mest för hifibruk men även kanske till lite film.
Den skall som sagt bli aktiv och då kommer vi in på steget. Har kikat runt lite på bla. Hypex och BK electronics men vet inte riktigt vilken effekt som krävs, nån som har några åsikter? Ekonomin tillåter något för max 3000:- just nu. Vad säger ni om Bk electronics "DT300"/"BSB200"?
http://www.bkelec.com/Diy/DT300.htm
http://www.bkelec.com/Diy/bsb200.htm
Ska sätta mig och cadda lite lådor nu och hoppas på lite respons undertiden

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/02 :  17:50:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
http://www.bkelec.com/Diy/DT300.htm

Fattar jag rätt? Är detta ett slutsteg baserat på klass D tekniken?!? Verkar isf mycket intressant!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/07/02 :  18:23:01  Show Profile Send knabsol a Private Message
Epkpeng; Jag fattar det också så. Bra effekt till det priset. Har kikat runt på en del andra klass d steg till subwoofers men de var oftast rätt dyra, givetvis lär de ha andra kvaliteer som inte detta har men detta var ett som passade bra i min prisbild. Hoppas det är vad vi tror det är bara .
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/02 :  18:28:29  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det finns inget sätt som funkar bra att teoretiskt räkna ut hur mycket vikt som ska läggas på. Man mäter suben med mikrofon och dator och får fram en kurva över hur suben beter sig vid olika frekvenser. Med kurvan som utgångspunkt kan man sen avstämma.

Det lättaste är väl att bygga efter ritning eller att bygga exakt som nån annan som man kan träffa på. Här på forum tex.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

walle85
Member

64 Posts

Posted - 2003/07/03 :  02:43:51  Show Profile Send walle85 a Private Message
jag har oxå funtat på köpa en bkelec stärkare, samma som du faktiskt , den verkar ju sjysst, med sina basboost funktioner osv. men om du köper det steget får du skriva om hur den funkar,
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/03 :  03:51:19  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
För ca 2år sen hade jag 2st XLS 10":or (1 slav) i en 20 liters låda. (23lit med element) som jag trivdes sådär med tills jag en dag klev in i rummet hos min granne som köpt den (!)(eftersom jag tröttnat) och blev aldeles paff! Vilken skillnad! Ska du använda XLS:en så ger jag dig ett råd; Ha minst 25m2 rum för då får du verkligen höra hur den låter! (Generellt gäller det alla subbar)

Jag hade då Ljudias Zachry steg DSW-200 som idag är utbytt mot DSW-250 och jag kände aldrig att det behövdes mer kräm men iallafall mer än 100W :) DSW-200 steget tyckte jag var kraftigt uppbyggt och kvaliten var fin. Zachry har ju numera ett ännu kraftigare som heter DSW-400 och där räcker nog effekten till alla ggr.

Mitt projekt nu är med 8st XLS 10" varav 4st slav i 50 liter st. Anledningen till detta är att du kan kräma ur ca 20Hz utan nån slags eq i signalvägen och basen tycker jag kommer bättre till sin rätt. Sluten låda tycker jag inte du ens ska pröva då den inte låter särskilt bra, har provat det många ggr.

Ang. vikt på slav så ger 225g extra (625g) en peak vid ca 20H´z mot orginalet 400g som ger en peak vid ca 28Hz.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite på traven.

Mvh Johan


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/07/03 03:53:38
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/07/03 :  08:47:03  Show Profile Send bernu a Private Message
DT 300 ser ju intressant ut... Bra att det finns en basboost också så kan man kan ställa in subben att spela bättre i olika rum...

Problemet är ju att den verkar finnas i england och det är jus å ruggigt dyrt att få hem något därifrån om man jämför med övriga europa.

Någon som vet om dom säljs i sverige?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/07/03 :  09:02:11  Show Profile Send knabsol a Private Message
Bk elec tar enligt deras sida £27 (Size up to 62 x 42 x 42 Cm) för att skicka något på upp till 30kg till sverige. Inte alltför avskräckande tycker jag, men vore ju intressant om de finns någon som tar in dessa i sverige.
Dessutom, tack för era tips sålänge!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/03 :  09:13:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hmmmm.... DT300 verkar intressant.
Men man bör nog sätta den i ett annat utrymma än det som basen sitter i oavsett plastlådan på baksidan.
Den plastlådan kommer att fungera som en slavbas om man börjar blåsa på med de ljudtrycken som det handlar om med XLS och 300W...

Verkar ha en del EQ funktioner, inte illa alls faktiskt.

Det börjar lukta forumköp

Mvh, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/07/03 :  09:47:48  Show Profile Send bernu a Private Message
Jo man kanske får bygga ett extra utrymme för steget. Jag läste att man ändrar bas eq:n på insidan/baksidan av steget så det verkar ju en aning pilligt...

Är det någon som har beställt från england? Jag har alltid blivit avskräckt av fraktpriserna...

155£ * 14 = 2170:- + frakt

Vad tror ni vi skulle kunna få det till om vi beställer tillsammans?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/07/03 :  11:07:44  Show Profile Send knabsol a Private Message
Mailade precis iväg en fråga om detta (om vi köper tillsammans), får se vad jag får för svar.
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/07/03 :  12:54:54  Show Profile Send DanneS a Private Message
Här är tillverkaren av DT300: http://www.rcmakustik.com/eng/rcm_rahmen.htm

/Daniel
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/07/03 :  13:15:27  Show Profile Send knabsol a Private Message
Jag frågade om rabatt vid köp av 10st samtidigt och fick detta svar:

10 x DT300 @ £146.87ea = £1468.70
Carriage = £54.00

Total £1522.70

Detta skulle då bli 19 913 SEK för 10st inkl. frakt.

vilket ger ett pris på 1991:- kr per steg. Intressant? Jag är iafl intresserad
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/07/03 :  13:41:58  Show Profile Send bernu a Private Message
Det låter väldigt intressant.

Frågan är väl hur många vi kan få ihop?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/07/15 :  16:21:19  Show Profile Send knabsol a Private Message
Nu har jag en fråga till, har skissat lite på en ritning och det blir nog en separat kammare för steget i lådan. Tänkte skilja de båda rummen med MDF. Bör man fylla utrymmet för steget med något eller staga det extra mycket? eller sätta lufthål? Kanske blir några finurliga frekvenser eller annat otyg annars?
Tack.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/15 :  20:38:46  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag använde 50mm MDF, även till den separata kammaren. Jag stagade inte.

Jag borrade små hål på undersidan just under "steglådan". Beror också på vilket steg det gäller då vissa har kylflänsarna på utsidan och då behövs det inte så mkt kylning "där inne".

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/15 :  21:12:59  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jag är också lite intresserad kanske....

Är lite intresserad av ett NAD steg, men...
ja kolla hur många vi får ihopp det var iaf billigt!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

walle85
Member

64 Posts

Posted - 2003/07/15 :  21:50:58  Show Profile Send walle85 a Private Message
jag e oxå med på ett bkelec steg, men hur ska vi göra då?, vart ska dom skickas till (vilken stad)
Go to Top of Page

walle85
Member

64 Posts

Posted - 2003/07/15 :  21:52:03  Show Profile Send walle85 a Private Message
jag bor i sthlm allafall.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/15 :  22:16:56  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Bor i sthlm jag med

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/07/17 :  09:50:10  Show Profile Send knabsol a Private Message
Själv bor man i Borås..men besöker sthlm lite då å då

Nu till en ny fråga som dykit upp.
Har suttit och ritat många olika förslag på en sub och kommit fram till att av utrymmesskäl kan jag inte ha både aktivt och passivt element plus steget monterade vertikalt, de får helt enkelt inte plats, särskilt inte om jag ska få till en låda med egen låda i lådan för steget och dessutom få det snyggt
Steget går knappast å montera under lådan (kablar å sånt som ska ut och alla knappar & rattar) Det passiva elementet är väl heller ingen höjdare av vad jag läst. Då återstår ju bara det aktiva. Men vad tycker ni? skulle det låta märkbart sämre än om båda satt vertikalt på sidorna? Verkar som att ganska många "köpe-subbar" har elementet under lådan. Ge mig lite synunkter på detta ni som vet...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000