HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag blir vansinnig, hjälp! Ringkärnan brummar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/26 :  19:10:21  Show Profile Send patrikf a Private Message
Jag har ett Adytonslutsteg vars nätdel surrar i nätfrekvens. Inte alltid, men nästan, och bara hemma hos mej. Jag antar att det är nån störning på elnätet. Jag har provat att vända på stickproppen och bytt faser i proppskåpet. Sätter nu mitt sista hopp till att det finns nån här som har nån lösning.
//Patrik

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/10/26 :  19:39:20  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Sätt i en DC-filter! Dette har värat omtalat under DIY flera gange.

I principet blott 2 stk. effekt dioder (hver sin väg) och 2 stk. kondensatorer - t.ex. 4700 uF/16V - ochså hver sin väg. Alle 4 komponenter parallelkoblas och sättas i det ena benet ifrån nettet inn til trafon.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/10/26 :  19:42:48  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Patrik,

du kan göra en "DC fälla" så kommer du få tyst på din brummande trafo. Du behöver två kondensatorer och två dioder. Det bästa är att göra en liten låda som du ansluter mellan din förstärkare och vägguttaget.

Skicka mig ett email så får du en ritning på hur du gör och vad du behöver.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/10/26 :  19:47:55  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Jan,

ditt inlägg åkte in medans jag skrev mitt... Eftersom jag tidigare fått "receptet" av Jan - kan jag varmt rekommendera det. Fungerar mycket bra.



mvh, robert


  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/26 :  19:57:24  Show Profile Send patrikf a Private Message
Tack! Ska pröva och återkommer med resultatet!
Go to Top of Page

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2003/10/27 :  06:02:20  Show Profile Send Ell a Private Message
Robban kan du skicka en ritning till mig med?

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/10/27 :  07:10:43  Show Profile Send allbinn a Private Message
Hur påverkar det här ljudet, bör ju vara betydligt mer än att byta nätkabel?

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/27 :  09:11:55  Show Profile Send berglund a Private Message
Har samma problem med min AVR7000. Robban, kan du skicka en ritning till mig med så får vi se om detta löser bekymret.

Tack på förhand /Pär B
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/10/27 :  09:44:47  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

måste ha email adresser för att skicka den så det är kanske enklare om jag lägger upp den här - för alla som vill göra den. Fungerar klockrent.

Här är ELFAs artikelnummer angående de delar du behöver. Totalkostnad om du bygger in den i en liten låda inkl. kontakter borde max bli 200.-

Kondensator: 67-053-13
Diod: 70-042-11




mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/10/27 :  12:42:32  Show Profile Send Tomas a Private Message
Tackar för tipset!!!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/10/27 :  13:18:37  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej
Är DC nivån inte värre än ~0.7v alltså?

Hjelm
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2003/10/27 :  17:36:26  Show Profile Send Buffert a Private Message
Är detta något som ska sättas in på varje enhet eller skulle man kunna tänka sig att koppla in ett sådant till en strömlist som matar flera enheter?
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/10/27 :  18:12:16  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hjelm,

om det är mer än 0.7V DC så "aktiveras" DC fällan. Om det är mindre än 0.7V DC "slinker det genom".

Buffert,

det borde vara en utmärkt lösning att ansluta fällan till en strömlist som hanterar fler enheter.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/10/27 :  21:30:40  Show Profile Send PelleW a Private Message
robban,

tvärtom är det väl.
Vad jag vet så kräver en diod runt 0.6V i framrikningen för att börja leda. Vilket gör att den inte kan släppa igenom något under 0.6V. Därför tar den endast bort max 0.6V DC från nätet. Rätta mig om jag har fel.

-Pelle
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/10/27 :  22:34:02  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej PelleW,

det är riktigt som du säger. Med en diod i var sin riktning blir det väl 2x0.7V. Alltså totalt 1.4V den klarar stoppa? Har du mer DC läcker det över till trafon. Vad händer om man sätter två dioder i serie? (Eller två filter efter varann?) Klarar den då ca. 3V?


mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/10/27 :  22:38:53  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Normalt er det tilstrækkeligen med 1 diode i serie, men om der ligger mera enn 0,6V DC kan man sätte 2 x 2 dioder i serie/parallel kobling.

Jeg har byggd minnst 20 sådanna DC-fäller och har alldrigen haft behov for mera enn 2 dioder.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Gramse
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/12/04 :  16:32:44  Show Profile Send Gramse a Private Message
Jag har samma problem som nämnts ovan men är inte särskillt van vid att bygga själv. Undrar därför om man kan beställa ett DC filter från någon affär eller liknande.
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2003/12/28 :  17:54:57  Show Profile Send berglund a Private Message
Jag har nu byggt en DC-fälla och kan varmt rekommendera den till alla som har problem med brum från trafo. Mitt försvann helt
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/28 :  18:30:23  Show Profile Send poman a Private Message
Den skulle jag haft när jag hade mitt Linx Pulsar slutsteg.


Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/28 :  18:42:13  Show Profile Send patrikf a Private Message
Själv ska jag pröva med en plastspray, som tydligen ska limma fast lindningarna i trafon...
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2003/12/28 :  21:21:06  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Hade samma problem. Det var en kass dimmer från en lampa, men framför allt en dekoder till tv:n. Tv:n är inkopplade till video och sedan till förstärkare. Lät hemskt. Elfa hade en låda med detta att köpa. Kopplas in på koaxen till tv:n från dekodern.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/12/28 :  22:42:00  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag har stjälv haft detta problem (när jag bodde på landet), orsaken visade sig vara min egen kupevärmare till bilen. På halvfart(på kupevärmaren) brummade mina sentec steg dvs den f***de prylen visade sig vara fungera via halvvågs likriktning, det behövs inte många volt DC för att "mätta" trafon magnetiskt, så en DC-fälla borde ju få grejorna att låta bättre också, men man kan också hitta orsaken om man har gott om tid och ett universalinstrument.

Det är lite murphys lag över detta, en stor och bra nättrafo kan ha en väldigt låg resistans i sin primärlindning(den du kopplar in väguttaget) så det behövs bara delar av en volt DC för att driva en likström som kan vara högre än den AC-ström som normalt driver trafon, brummandet är ju ett tydligt tecken på någon form av överbelastning.
Med ännu mer otur är dina slutsteg den punkt i nätet med lägst resistans, jag bodde i ett flerfamiljs hus men det var ändå min kupefläkt på vår gemensamma parkering som skapade DC-potentialen som då enligt minsta motståndets lag passerade genom mina egna slutsteg :-)

Hmm Hagenblad verkar beskriva en typisk brumslinga (det har jag också haft) DC yttrar sig i första hand som mekaniskt brumm från transformatorerna(ej via högtalarna) i din utrustning, det brukar kunna vara så illa att man känner vibrationerna med handen om man tar på slutstegen.

Möjligen OT: Förslag, vissa tekniska frågor är återkommande klassiker, borde man inte kunna få in svaren på dessa i nåt slags permanent FAQ med en fortlöpande tråd för varje kärt ämne "DC potential", "brummslinga"
"högtalar impedans" mm det kunde ju utveckla sig till en ricktig kunskapsbas för hifi.

Fortsatt god Jul önskar

Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000