HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Anläggning för under 10 000?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/10/10 :  11:05:14  Show Profile Send LieS a Private Message
Jag är relativt ny till hi-fi, och har surfat runt lite för att hitta tips och råd när jag ska lägga ner vad som för mig som student är mycket pengar på en hi-fi-anläggning. Efter att ha tittat runt lite på forumet känns det som om jag ligger lite under den allmäna prisklassen för folks intressen och kunskap, men om någon har några tips på en bra sammansättning av CD+förstärkare+högtalare så skulle jag bli mycket tacksam.

En CD-spelare jag har tittat på är marantz cd6000, som jag har hittat begagnat för ett bra pris. Jag har dock bara förstahandsinformation om cd6000OSE som jag är mest sugen på. Hur stor skillnad är det mellan de båda i ljudkvalité?

Funderar på att komplettera med en NAD-förstärkare, men vilka högtalare har jag ingen aning om. Standardsvaret på det här inlägget är väl att smaken är som baken och att man måste lyssna, men för en som kan väldigt lite vore det bra att få lite tips på vad man ska börja lyssna på.

Tacksam för all hjälp.
/erik

Tin Man
Member

99 Posts

Posted - 2003/10/10 :  11:45:47  Show Profile Send Tin Man a Private Message
Jag har en NAD320BEE,samt ett par Cerwin Vega!E710.Är kanonnöjd med mitt ljud.Högtalarna låg på runt 5´ , och förstärkaren på drygt 3´.För 10´ så får man en bra anläggning

Det jag kan rekommendera är ju en förstärkare från NAD,med anledning av att de är strömstarka och kan driva det mesta.Sedan är ju det snygg design på dem också

En annan förstärkare som jag hade som andraval när jag skulle byta var Harman/Kardon 670.Men i förhållande till NAD:en så var den lite för dyr (runt 4´).Den är inte lika strömstark som NAD:en,och jag tyckte var lite tråkig designmässigt.Det plus att NAD-förstärkaren lät bättre gjorde att jag valde den.

Högtalare som jag kan rekommendera är:Cerwin-Vega ur nya V-serien,(om du vill kunna spela HÖGT med bra ljud.,samt Audio Pro Black eller Blue Diamond.DALI 6006 eller 8008 är inte helt fel det heller

Men det bästa du kan göra är att åka till Hifi-klubben och lyssna på olika förstärkare med olika högtalare.Ett bra tips också är att ta med en skiva som du brukar lyssna på hemma.På så sätt kan du lättare höra när det låter bra och du blir nöjd.Glöm till sist inte bort att köpa bra kablar,för det gör mer på ljudet än vad man tror

/Tin Man

Edited by - Tin Man on 2003/10/10 11:50:27
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:06:03  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

På begagnat marknaden kan du nog få ihop en väldigt sjyst anlägning. Finns en hel uppsjö av begagnade och prisvärda produkter.

Ett tips är att läsa de två senaste Hifi & Musik, där dom testar utrustning i just din prisklass. Läser du detta så får du kanske lite mer koll på vad du skall lyssna på.

Vad för musiksmak har du?
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/10/10 :  12:13:22  Show Profile Send AKA a Private Message
Som CD skall du naturligtvis ha Cambride D500SE för 2500kr.
Bättre fynd än så går knappast att få!
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/10/10 :  18:27:12  Show Profile Send LieS a Private Message
Jag lyssnar på pop och lugnare musik, ingen hårdrock som kräver tung bas eller så. Det viktiga är balans, klarhet och inte för vass diskant.

Ska kolla in de senaste numren. Hittade ett par högtalare idag som jag lyssnade på som lät bra. Infinity Ref51, de visste inte riktigt hur gamla de var, förmodligen mitten av 90-talet. Någon som har någon erfarenhet av dessa?
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/10/10 :  19:01:59  Show Profile Send Bland a Private Message
Förtärkare NAD C320BEE, 3698kr. CD-spelare Nad C521BEE, 2498kr. Högtalare B&W 601 s3,3996kr summa 10192. Börja med väldigt enkla kablar och köp sedan Supra. Detta är, enligt mig, en utmärkt anläggning att börja med.
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/10/10 :  19:34:56  Show Profile Send LieS a Private Message
Som hämtat ur hifiklubbens katalog =). Har funderat på just den kombinationen efter ett besök hos hifiklubben, men slår verkligen NAD-spelaren Marantz cd6000/cd6000OSE?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/10/10 :  19:37:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
LieS

Det är frågan om den inte gör det faktiskt, NAD:en är en mkt
bra cd-spelare och för det priset är den löljligt prisvärd

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/10 :  19:55:52  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag har varit runt å lyssnat för lite för att kunna tipsa om så mycket. Men jag tycker nog att du skall lyssna på Yamaha 440 (en sån har en kompis, å den låter bra) med en vettig cd eller dvd. Köp så bra stativare som din budget överhuvudtaget pallar med, spara absolut inte på högtalarna och se till att få lyssna på dem hemma.

Efterhand som ekonomin tillåter kan du komplettera med cd/dvd, center, surrar och sub.

Låt inte tvåkanalssnobbarna lura in dig i minimalismens begränsande träsk
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/10 :  22:46:11  Show Profile Send Poe a Private Message
NAD och B&W låter helt klart som ett mycket bra alternativ. Har hört dessa två märken i ett flertal kombinationer under årens lopp i denna prisklass och kan bara sammanfatta det med ett ord: spelglädje!

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/10 :  23:54:24  Show Profile Send Amund a Private Message
Så kommer jag här och gårlite imot strömmen
För 10000:- skulle jag köra helt på beggat. Audio Pro Black Diamond, NHT 2.5i i högtalarväg och kanske en HK 670 som stärkare. Cambride D500SE som AKA föreslår är ju oxå väldigt intressant som cd.

Det finns massor av bra saker där ute i din prisklass som inte Hifiklubben selger...

Och om du inte är i behov av mycket bas så kan jag varmt rekomendera Totem Mite som är en liten stativare, som till trots sin storlek låter riktigt bra. Jag tror nypriset ligger runt 6-7kkr men den går att få tag på beggad.

Lycka till med inköpen och återkom å berätta vad det blev

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/11 :  01:18:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag skulle också rekomendera ett begagnade Audio Pro black diamond.
Bör du nog kunna få tag på för runt 3000kr/paret, eller lite billigare om du har tur!
Skulle nog köpa en NAD förstärkare då H/K 670 är lite ljus i ljudet vilket inte är helt lyckat ihop med black diamond.
Cdspelare skulle jag nog också titta närmare på NAD.
Alterntivet till dom är ofta Cambridge men jag har hört att det kan vara en del strul med deras maskiner ibland.

NAD har en cd som ligger på 2500kr som fick väldigt bra betyg i senaste nummret av HiFi&Musik. Men även den lite dyrare spelaren för 4000kr är riktigt bra i sin prisklass och har dessutom HDCD-dekoder.

Någon av dessa 2 förstärkare borde funka bra.
NAD C320BEE 3700kr.
NAD C350 4500kr.

Exempel 1. högtalarna 3000kr + cdn för 2500kr + 3700kr= 9200kr.
Då har 800 kvar till bra kablar. Mitt tips är Supra EFF-ISL med bullet plugs. Det smartaste här hade varit att köpa signalkabeln på lösmeter och sedan be Ljudmakarn sätta dit kontakterna till dig.
Det borde gå på ca 800kr för allt.
Alternativt köpa eichmann express 4 signalkablar 1000kr.
Mycket bra och mycket prisvärda fast kanske lite overkill i detta sammanhanget.
Plus högtalarkablar då...!
Supra ply 2.0 eller 3.4 50kr/m eller 70kr/m.

Exempel 2 (lite dyrare)men bättre.
3000kr (högtalarna) + cdn för 4000kr + 4500kr = 11500kr.
PLus kablage för ca 1000kr.
Detta paket kan nog låta riktigt bra.

Kolla in bullet plugs och eichmann kablarna på:

www.ljudmakarn.se

Lycka till!

mvh,

Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/10/11 :  09:49:30  Show Profile Send LieS a Private Message
Tack för hjälpen, jag har surfat runt en hel del, och försökt kolla upp det ni har rekommenderat. Eftersom jag sedan länge har gillat NAD, mer för märket än kanske för hur de låter, så tycker jag att 320BEE verkar vara en riktig höjdare. Den finns dessutom att köpa i england för 2500, blir det problem med strömsladd?

På cd-fronten var jag inne på marantzen, men enligt tester och allmäna åsikter så verkar nad-spelaren 521bee minst lika bra, och det gör ju inget att ha matchande grejer.

Däremot gällande högtalare är jag fortfarande inne i mörker. Jag föreställer mig att högtalare borde vara lite mer riskfyllt att köpa begagnat, jämfört med ex förstärkare, då de kan vara slitna, gummit kan ha torkat (på äldre modeller), och de kan vara spruckna i vissa register. Något som inte alltid är så lätt att upptäcka på plats. Söker vidare, fler tips mottages tacksamt.

Edited by - LieS on 2003/10/11 09:50:27
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:01:55  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har precis "komponerat" en anläggning till min son, som precis har flyttat hemifrån. Han hade samma budget som dig. Det blev en begagnad Sony CDP-XB930 CD spelare 1800:-, begagnad NAD NAD C340 förstärkare för 2400:- och B&W DM602 S3 högtalare 5500:-

Eller kolla på blocket på denna annons: http://www2.blocket.se/view/1448308.htm?l=0&c=1 br /

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/10/11 :  13:14:07  Show Profile Send LieS a Private Message
Ja, jag funderade lite på om det är värt att satsa på en lite billigare förstärkare, ev beggad, och köpa 602'orna istället för 601 som är aktuellt nu.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:20:08  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Fördel med golstående är ju att du "slipper" skaffa stativ till högtalarna samt att de går oftast lite djupare i basen (men det kan ju också skapa problem med rumsresonanser...)

Försök att lägga så mycket som möjligt på högtalarna och nöj dig med tex CD från NAD eller Cambridge samt en lagom förstärkare typ NAD 320BEE.

Högtalarkabel är antingen Supra ply eller DIY hemflätad CAT-5 eller CAT-6 (recept finns här och kostar ca 40 kr/m + eget arbete)
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html
http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/10/11 :  14:41:11  Show Profile Send LieS a Private Message
Då jag mer eller mindre har bestämt mig för NAD-kombinationen 320bee+521bee är det högtalardilemmat kvar. Modeller som jag har tittat på är:

B&W 601 s3
B&W 602 s3
Audio Pro Black Diamond
Wharfedale Emerald 97

Två stativ och två golv. Golvhögtalarna går båda att få beggade för runt 3000, och även 601 ligger i den prisklassen. Wharfedale vann ett test för några år sen där Black Diamond kom tvåa, och många pratar om Audio Pro som bra värde för pengarna. Har någon en åsikt om dessa högtalare tillsammans med ovan nämnda kombination. Fortfarande eftersträvas renhet framför tyngd.

Edited by - LieS on 2003/10/11 15:12:55
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/10/11 :  15:30:05  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Någon som vet när NAD C353 och C372 finns att köpa?
Hifi-klubben har ju inte de modellerna på hemsidan än trots att de finns i deras nya katalog.

LieS: NAD kombinationen är nog ett bra val! Strålande budget hifi!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/11 :  16:15:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Fortfarande eftersträvas renhet framför tyngd.


Då skulle jag satsa på black diamond, om du nu vågar chansa på begagnat. Jag köpte mina black diamond nya så det problemet hade aldrig jag.
Basen är inte precis i fetaste laget men däremot väldigt precis och exakt. Dom spelar dessutom djup bas med bra attack.
Dessutom älskar JAG rappa och snabba högtalare och det är black diamond. Och för prisklassen upplever jag dom som rena och väldetaljerade, även om diskanten är lite påträngande ibland, men det är sånt man får stå ut med i de lägre prisklasserna.

Men på det hela taget en mycket bra högtalare för dessa pengar som har kvaliteter som vida överstiger dess pris. Fast du skall ju såklart bilda din uppfattning, det är inte säkert du uppskattar dessa högtalare lika mycket som jag gör.
Jag har förmånen att driva dom med välupplösande elektronik, eller rättare sagt med en riktigt bra förstärkare och då låter dom verkligen extremt bra. Fast min förstärkare är nog lite overkill i detta sammahanget och när jag får mer pengar blir det såklart till att köpa ett par riktigt fina högtalare...
Men nu börjar jag pladdra på om mina egna planer..så lycka till och hoppas det kommer att låta bra! "Må välljudet vara med dig!"

mvh,
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/10/11 :  16:49:03  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Jag har precis plockat ihop en anläggning för ungefär dessa pengar till min bror.

Högtalare blev Acoustig Energy 120, dock tycker jag att AE 109 är ändå vassare. En riktigt bra golvare som går för cirka 3 begagnad. Jag har varit runt och lyssnat mycket på olika högtalare i prisklassen under 10 000 och jag tycker att AE 109 mosar Hifiklubbens högtalarsortiment i samma prisklass.

Cd blev en Sony xa20es. En riktigt välbyggd historia med puck som du lägger på skivan, ger en fin känsla Låter dessutom helt okej.

Förstärkare blev Nad c350. Nad gör schyssta budgetförstärkare och det är inte för intet de har gott rykte i den prisklassen.

Jag tycker framför allt alltså att du ska kolla runt på lite fler högtalare än vad som finns att få tag på hos Hifiklubben. Det finns mycket bra att hämta på begagnatmarknaden.

/Jonas
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:37:51  Show Profile Send 24U a Private Message
Hej!

Jag kommer med följande förslag på trevlig enkel anläggning;

Harman/Kardon HK 650 begagnad eller HK 670.
Monitor Audio Bronze B2.
Cambridge CD enligt ovan.
Supra Ply 3,4S högtalarkablar.
Supra EFF-ISL signal med Supra PPSL kontakter.
Stabila stativ.

Detta låter mycket trevligt ihop!

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:07:05  Show Profile Send LieS a Private Message
Högtalardjungeln är verkligen tät. Jag antar att det handla om att lyssna så mycket som möjligt, och inse att man är begränsad till det man råkar stöta på. Om någon har ett tips på en bra högtalare i 5000-klassen, ev mer om den går att få tag på beggad, med snabb bas, rent mellaregister och inte för skarp diskant, så berätta för mig.

Tack för all hjälp.

Edited by - LieS on 2003/10/12 09:13:56
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2003/10/11 :  23:34:59  Show Profile Send mantra a Private Message
>Någon som vet när NAD C353 och C372 finns att köpa?
>Hifi-klubben har ju inte de modellerna på hemsidan än trots att de >finns i deras nya katalog.
>
>LieS: NAD kombinationen är nog ett bra val! Strålande budget hifi!

När jag frågade Hifiklubben trodde dom att Nad C372 skulle dyka upp inom ett par veckor. Nad C352 visste dom inte riktigt men troligtvis
under November någon gång.

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/11 :  23:38:33  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Måste nog flika in att precis som "2 4 U" rekommenderar jag även Monitor Audio Bronze 2.
Kostar ca 3400kr tror jag. En ypperlig stativare!

mvh,
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:23:29  Show Profile Send LieS a Private Message
Jag lyssnade idag på NAD 320bee stärkare och 521bee spelare, tillsammans med lite olika högtalare, och nad-stärkaren fick stå tillbaka för en H/K 3375 receiver, tänkte lyssnat på en 670, men den fanns inte inne. Var vädligt inställd på NADen, men öronen är helt klart viktigast. En helt annan detaljrikendom hos H/K. Dessutom vann marantz cd6000OSE över 521bee, vilket jag inte heller trodde.

Jag lyssnade genom ett par wharfedale emerald 97 och ett par dynaudio audience 42:or, och det var samma resultat i båda.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000