HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Neurochrome Modulus-86

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
solhaga Posted - 2023/04/29 : 00:26:21
Gainclowner har jag några liggandes sedan 2009.
Det är Brian Bells design från det avsomnade Chipamp.com.
De har ursprungligtvis använts av mig som drivare för de OB-basar jag hade då men sedan legat oanvända.

Efter mina äventyr med SLAPS och X-SLAPS, ville jag nu ha något som inte behöver två 10A-säkringar eller fläktar för värmeutvecklingen skull och som inte skjuter op-ampar i försteget.

Så varför inte plocka fram de gamla clownerna och kontrollera hur de mäter (på den tiden mätte jag inte):

Vid 1W:


Vid 42,5W (+/- 30 VDC matning), strax innan klippning:


Stepped level vid 1 kHz från 0,5W till 42,5W:


Jag tänkte först att de får duga, tog en omväg till att nästan köpa fem stycken HA AmpTwenty, för att sedan snubbla över dessa clowner: Tom Christiansens Modulus-86.
Ganska dyra mönsterkort, men eftersom jag redan har LM3886:or, transformatorer och kylflänsar samt kan skära och svetsa ihop lådor själv, så blir det inte så dyra nya utlägg för övriga komponenter.
Övriga komponenter är beställda från Mouser och Electrokit och kommer nog i veckan som kommer men jag snålade med portot för mönsterkorten från Kanada, så det lär dröja ytterligare någon vecka till innan byggstart.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
solhaga Posted - 2023/07/20 : 10:55:46
Eftersom den nya Mk4:an har input shaping med mera, som gör att utskriftstiden kan kortas avsevärt, har jag funderat på 3D-skrivna akustikbafflar:



Annars så blir det nog mest icke audiorelaterat.
Amatören Posted - 2023/07/19 : 22:46:25
Är alltid imponerad av denna man och hanses skapelser!

quote:
Sedan är det dags för min nya leksak, ersättaren för min gamla Prusa i3 Mk3:
Undrar, vad är det nu på gång som tarvar en ny printer
solhaga Posted - 2023/07/19 : 17:13:35
Tack Pac!
Pac Posted - 2023/07/19 : 16:31:21
Ser gött ut! Bra jobbat!
solhaga Posted - 2023/07/18 : 18:30:00
Det blev inte så farligt trångt:


Jag testade kablage och slutsteg ett efter ett med en brusloop för att säkerställa att allt var rätt inkopplat.
När jag sedan satte mig för att börja lyssna på hela anläggningen, så blev jag alldeles förskräckt; hörbart brum!

Efter det att den första paniken lagt sig, noterade jag att brummet försvann så snart DAC:en blev aktiv.
När musikstycket var slut var det helt brumfritt, tills DAC:en efter några sekunder blev inaktiv; displayen visar inte någon källa.
Pausar jag ett musikstycke så att displayen fortfarande visar källdata, så förblir det tyst och brumfritt.

Jag antar att DAC:en lämnar dess utgångar helt öppna, antagligen via relän. Samma sak om DAC:en är avstängd.
Detta är inte något jag har märkt med tidigare slutsteg, så jag tillskriver det Modulus-86s differentialingångar.

Nåväl, med anläggningen komplett med dator och DAC:


tar jag farväl av ljudbyggandet för att bara lyssna på musik:


Sedan är det dags för min nya leksak, ersättaren för min gamla Prusa i3 Mk3:

Den har väntat på mig i snart två veckor.
solhaga Posted - 2023/07/16 : 18:23:02
Äntligen är alla fem dubbelstegen färdiga:


Nu återstår att göra en grundligare test av insignalskablaget samt tillverka tio stycken av resultatet.
I jämförelse med speakonkontakterna för högtalarna/utgångarna, så känns XLR-donen verkligen uråldriga.
solhaga Posted - 2023/07/12 : 16:35:57
Jo, men om jag tar med den tid och de pengarna jag har lagt ned på skäraren, så vinner metoden med pelarborr och punch med hästlängder.

Det blev lite bättre med 60 mm bredare låda:


Fronten:

Väldigt vad tydligt stringningen syns, det är inte så framträdande i verkligheten.

Baksida:
Pac Posted - 2023/07/09 : 13:16:46
Altså din plasma är ju såååååå cool!
solhaga Posted - 2023/07/08 : 18:39:58
Så det blev till att skära ut plåtar för lite bredare lådor.
solhaga Posted - 2023/07/04 : 23:38:55
Det blev lite trångt i lådan för kortkontakteringen:


Så jag gör om lådan till att vara 60 mm bredare.
solhaga Posted - 2023/06/21 : 10:32:33
Jag monterar kortet på en aluminiumbit som sedan skruvas fast i kylflänsen:


Silikonmellanlägg mellan LM3886 och aluminiumbit och kylpasta mellan aluminiumbit och kylfläns.
I överkant syns den skylt som skall täcka fastsvetsningen av bulten för transformatorn i fronten.


Förutom att det blir enklare att montera modulerna, så passar de nya hålen bättre i kylflänsen.
solhaga Posted - 2023/06/16 : 16:17:23
RCA till XLR-kabel med ett 220 ohms motstånd mellan skärm och Cold på RCA-sidan:

RCA-donet:

Ett motstånd ligger mellan skärmen och vit kabeldel.
DAC:ens utgångsimpedans är uppgiven till 200 ohm, tanken är att differentialingången på Modulus-86 skall se ungefär samma källimpedans på både Hot och Cold.
Jag pillade dit en bit isolertejp runt motståndet så att det inte kortsluts till skärm.
Det känns inte helt tillförlitligt, så jag får nog hitta en bättre lösning.


XLR-donet:

Röd går till Hot (pinne 2), vit går till Cold (pinne 3) och skärm går till pinne 1.

Mäter rätt gör kabeln i all fall (än så länge):
solhaga Posted - 2023/06/15 : 18:17:03
Jag drog igång plasmaskäraren för första gången på över ett år, så det var först på tredje försöket jag lyckades skära ut en baksida:



Utsidan kommer att vara svart.

Jag har flyttat transformatorns placering till fronten, det gör att transformatorns monteringsbult kommer att vara synlig.
Hål för den i mitten, till höger syns hålet för strömställaren.


Men jag tänkte sätta dit en 3D-utskriven plakett över bulten:


Eftersom de tre texterna har olika höjd, så kan jag få dessa i olika färger.
Någon av texternas färger kommer att matcha inkommande signalkabels RCA-kontakts färg.
Motsvarande XLR-kontakt är ju silverfärgad, men jag kan i några fall få en matchning på högtalarutgångens Speakon-kontakt.
solhaga Posted - 2023/06/13 : 19:14:28
Här är en mätning på Modulus-86 med single end och differentiell ingång:


Jag har inverterat en andra utgång i REW i en laboratorieuppkoppling, så det speglar kanske inte en verklig differentiell signal.
Jag har sänkt den differentiella insignalen med 6 dB för att kompensera så att det blir samma nivå ut.
Den differentiella signalen borde ge lägre distorsion än single end.

Hacken i THD-kurvan till höger beror på att övertonerna "lämnar" THD-beräkningen en efter en; 5HD, 4HD, 3HD och till sist 2HD vid 24 kHz.
solhaga Posted - 2023/06/13 : 15:01:23
Bell (första posten) jämfört med Modulus-86 vid 1 W:


I procent:


Generellt ligger Modulus-86 långt under Bell-kortet, men det är under 100 Hz och över 1 kHz det verkligen sticker iväg för Bell-kortet.
solhaga Posted - 2023/06/13 : 14:49:57
Ett par kort är uppkörda. Här är mätningar på #7:
Matningen uppmätt till +/- 34,4 VDC.

Frekvenssvar vid 1 W över 7,5 ohm:


Distorsion för samma mätning:


Distorsion vid 1 kHz när insignalen stegas 0,2 dB per mätning, från -29 dB (0,25 W uteffekt) till -6,0 dB (klippning vid -6,2 dB och47,6 W uteffekt)
solhaga Posted - 2023/06/12 : 00:44:31
Äsch, varken jag eller roboten behöver ju klippa gräsmattorna i den här torkan så jag har gott om tid över.

Kom precis på att det är ju LM3886T, så jag måste ha en bussning när jag monterar den mot kylflänsen:


Inte så dyra, men det försenar ju bygget några dagar.
Tur att man har en 3D-skrivare.
Ryssen Posted - 2023/06/11 : 21:17:45
Ja det gäller att hålla sig sysselsatt.
solhaga Posted - 2023/06/11 : 19:30:08
All elektronik monterad:


I morgon blir det okulärkontroll samt tvättning av kretskort, kanske hinner jag köra upp ett eller annat kort.

Om nu inte solcellsinstallationen sker i morgon:


eller om jag bygger färdigt trappan till Attefallshuset,


eller om jag sätter upp panelskivorna inuti Attefallshuset.

solhaga Posted - 2023/06/09 : 15:36:16
Gjorde en enkel vigjigg för motstånden:


och monterade de första fyra:
solhaga Posted - 2023/06/09 : 11:45:33
Så har paketet med mönsterkort kommit i genom nålsögat Postnords importhantering; det tog bara en månad!



Synd att det är så fint väder, men jag kanske kan stjäla mig någon timme när det är som varmast.
solhaga Posted - 2023/05/19 : 09:45:00
Tack för inspiriationen!
Amatören Posted - 2023/05/18 : 11:56:29
Amatören lever som han tipsar om, baksida på ett 6x250W slutsteg.
Inget "onödigt":

solhaga Posted - 2023/05/17 : 19:17:09
27:- för ett chassieurtag och 66:- för en kabelkontakt.
Så det blev nästan på kronan dubbelt så dyrt: 1149 mot 575.
Fast då köpte jag ett par extra chassieurtag och en kabelkontakt.
Amatören Posted - 2023/05/17 : 18:31:20
quote:
Med lite olika färger och kabeldimensioner på kontaktdonen kan jag nu hålla isär de fem elementen per sida.

Examinente!

Jag har bra erfarenhet av Neutriks produkter, bra kvalitét och pris.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000