HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Thorens 160 S IV + rega RB-100???

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
ByggareAndy Posted - 2019/11/04 : 19:30:23
hej, jag kom över en 160 S spelare för en billig peng med en RB-100 tonarm liggandes bredvid. Är det lönt att lägga tid på att försöka få dessa att spela ihop eller skall jag bara ge upp och försöka få tag på en original tonarm eller en SME?
Hur vet man förresten vilka tonarmar som passar ihop med en Thorens 160?
Tacksam för svar :)
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Rolfen Posted - 2019/11/30 : 18:47:43
Härligt att det löste sig för dig!
ByggareAndy Posted - 2019/11/30 : 17:45:37
Tackar för alla gratulationer.

Nu spelar 160S vackert härhemma med en RB-100 arm. Alltid skönt när man lyckas få ihop grejorna . Den är inte hundra finjusterad ännu men tillräckligt bra för att man inte skall skämmas i varje fall. Bjuder på lite bilder från premiär spelningen ...





Bubbel Posted - 2019/11/28 : 07:23:51
Härligt att det har löst sig, att koppla puppan fel är rätt vanligt händer även den bäste.
abbot Posted - 2019/11/25 : 00:18:37
Gratulerar. Envishet och uthållighet betalar sig. Själv hade jag kanske gjort ett U av armen. (Det är ju inte försent, bara så du vet).
ByggareAndy Posted - 2019/11/24 : 23:45:45
Jag har fått tyst på brummandet . Fick hem litz ledaren i slutet av veckan och idag lödde jag på en ny jordledare till tonarmen samt förlängde den röda ledaren. Med en känsla av att nu skulle det ändå vara brumfritt så kopplade jag in tonarmen till förförstärkaren. Men men men ..., det var kvar, dock tystare nu, behövde vrida upp volymen till 1/3 nu för att få till samma nivå. Testade att känna på tonarmen för att se om jag kunde påverka brusnivån, med den extra jordledaren så var detta inget problem längre och intensiteten var mer eller mindre konstant trots att jag pillade överallt längs med tonarmen. Det var ju bra i varje fall. Satt och klia mig i huvudet lite, men kunde inte komma på något. Prövade dra en extra tjock ledare mellan tonarm och förförstärkare men det hjälpte inte. Började fundera på om tonarmen var förhäxad och var nästan på väg att lägga av för dagen. Tänkte att eftersom någon har varit inne och rotat runt i tonarmen tidigare så kan något vara fel lött. Gick in på Ortofon hemsidan.
https://www.ortofon.com/support/support-hifi/faq-installation
Jämförde deras färger med vad de skulle motsvara och ohm mätte. Mycket riktigt, rött och blått var omkastade, efter att ha kopplat om ute vid pick up,en är det nu helt tyst (lite brus från RIAA,et men det är ok). Så himla gött.

Återkommer när jag har skruvat ihop det igen.

(kommentar: den extra tjocka jordledaren som jag lödde på för att minska resistansen mellan tonarm och förförstärkare gav också ett lågt brum, skapades antagligen en liten slinga när den låg parallellt med signalkablarna, så den gjorde mer skada än nytta)
ByggareAndy Posted - 2019/11/24 : 11:28:52
Tack tack , nej, jag är inte fotograf. Men bilderna visar det jag vill få fram när jag tog bilden, så det är jag nöjd med :). Mitt recept när jag tar denna typer av bilder är, så mycket ljus som det går att frambringa vid tillfället, stabilt underlag så att man har så lite handskakningar som möjligt, håller kameran med två händer, tar 2-3 bilder på varje motiv och väljer ut den bästa. Resten fixar min mobilkamera, Samsung Note 9. Jag blir mer och mer imponerad av bilderna man kan ta med mobilkamera i vardagssituationer. Men så fort man vill göra nått speciellt så får man gå tillbaka till riktiga objektiv och möjlighet till att ställa in slutartider/ISO/bländare... Jag har en Canon 7d också men den använder jag bara vid speciella tillfällen, t.ex. om barnen idrottar och man måste ha snabba slutar tider.
Men fotograf, det vill jag inte kalla mig, det krävs år av praktiserande och ett stort intresse för att kunna ta bilder som man tittar på mer än en gång.
AndersP Posted - 2019/11/20 : 19:23:10
Jag kastar mig ut off topic det första jag gör:

Du tar otroliga bilder.
Vad har du för kamera?
Är du fotograf?
ByggareAndy Posted - 2019/11/14 : 22:41:20
AlfaGTV
quote:
Jepp, där har du brumproblemet, ganska övertygad.


Du har ju haft rätt hela tiden , det är bara det att det är svårt att förstå när man inte ser en bild.
ByggareAndy Posted - 2019/11/14 : 22:16:48
ojoj, nu hamnade man på första sidan :). Pressen ökar på att få till det, jag har beställt 5m litz ledare, kommer om en eller två veckor.
Om jag lyckas få ordning på tonarmen kanske man skulle göra en ny basplatta som matchar teak sidorna, har lite ebenholtz och det övre trämaterialet kommer jag inte ihåg vad det var, kanske teak. Det är dock problem att hålla ner tjockleken på plattan och samtidigt få det stabilt.
AlfaGTV Posted - 2019/11/14 : 22:14:41
Jepp, där har du brumproblemet, ganska övertygad.
Ledaren brukar gå ned i horisontallagringen till samma plats där det andra lilla blecket fästs, och de båda är antagligen anslutna till en av kanalernas jord.
Börja med en skarv vetja, då kan du avgöra vad du tycker innandu lägger mera slantar på den här armen?
ByggareAndy Posted - 2019/11/13 : 23:29:32
så, jag har börjat plocka isär tonarmen, började med motvikten och stub,en. Och det saknas mycket riktigt en jordledare, man kan se på bilden att det tidigare har funnits en ledare men av någon anledning så har den antingen klippts bort eller gått av :(
Nu är det ju bara lite synd att jag lyckades förstöra en av de andra ledarna, kanske skall ta och fiska upp den genom infästningen och skarva på en liten bit. Det verkar svårt att få av den raka delen av tonarmen och dra om de tunna ledarna.

ByggareAndy Posted - 2019/11/13 : 21:36:09
Jag har svårt att tolka era svar, menar ni att det skall finnas 5 ledare eller att allting bör vara jordat via signaljorden? När jag ohm mäter är där dock ingen kontakt mellan signaljord och ytor av metall i tonarmen vilket det borde vara utifrån era svar.

Eftersom det kostar lika mycket (eller mer) att skicka iväg tonarmen och få jobbet gjort som att köpa en begagnad så kommer jag antagligen plocka isär den någon dag. Ser det ändå som att den är skrot så det finns inget att förlora.

lite om brum och jordlopar https://www.youtube.com/watch?v=4GUqpgMxwj4

och lite information om hur man plockar isär en rega tonarm, källa vinylengine (tyvärr funkar inte bildlänken som referas till i texten nedan)


"In taking apart rather a lot of Rega arms, I've only come across one where the brass stub bearing carriers actually came out easily and one more where the arm had obviously been taken apart before (the bearings had grease in them!!) Without a lot of practice, it's unlikely that you will "improve" the arm by adjusting or replacing the bearings. Resist the temptation to try close-tolerance bearings, the arm is designed around bearings with quite a lot of play and the mounting method isn't accurate enough for high-precision ones.

These arms are assembled at the factory with a lot of locking compound and often everything refuses to budge. The tube holding the horizontal bearings is even more of a problem and easily damaged and I recommend never touching it.

here's the take-apart method:
NOTE: if any of these parts don#8217;t want to move, Locktite will be the problem. It can be softened by heating but that might ruin paint and small rubber parts.
CAUTION: the plastic antiskate adjuster cover is easily broken. Don#8217;t apply force!
- Remove the wiring. You#8217;re unlikely to be able to re-use this.
- Unscrew the counterweight stub.
- Prise the two plastic covers off the arm yoke.
- Underneath are the brass bearing stubs. These unscrew.
- The arm tube now lifts off.
- Holding the arm yoke, undo the hex-head nut at the base of the vertical shaft. This may be very solidly glued into place and refuse to budge. Don#8217;t apply lots of force or the shaft may bend. Often the arm yoke comes off instead.
- If the arm yoke has come off you have access to the two screws that hold the antiskate mechanism. These may be under plastic covers that look like part of the moulding. Just prise them off to access the screws. Once the plastic parts have been removed, you can heat the base to try to loosen the nut.
- If the shaft nut has come off, the shaft and arm yoke can now be removed. It may be very tight on the bearings. Remove the antiskate cover screws as above and remove the assembly complete withe the yoke and shaft.
The original bearings need drifting out. You#8217;re very unlikely to be able to save them. Equivalents are cheap and readily available.

To remove the arm lift: Take off the quadrant by undoing the small allen screw. This is about 1.2mm, so you may need to file down a slightly larger allen key to fit. The arm lift is released by undoing its top plate. Caution: there is a small spring inside!

http://www.audiomods.co.uk/images/regaparts2.jpg

1- Armtube#8232; 2- Vertical (pitch) bearings, brass bearing carriers and covers#8232;
3- Arm yoke #8232;4- anti-skate magnet#8232; 5- Vertical bearing spindle #8232;6- Base with vertical (yaw) bearings #8232;7- Arm lift parts#8232; 8- Cover for anti-skate mechanism#8232; 9- Adjusting magnet for anti-skate#8232; 10 - Arm rest"

AlfaGTV Posted - 2019/11/13 : 13:40:46
quote:
AlfaGTV: som jag ser det har jag fyra ledare som var och en är inkopplade till pick up,en. Det finns ingen som helst kontakt mellan något elektriskt ledande material i tonarmen och dessa fyra ledare. Det lilla kopparbläcket som man ser i bilderna är bara ansluten till en av signaljordarna. Men det är kanske det du menar med att tonarmen har "tappat" sin jordning? Det borde finnas en 5 ledare?


Japp, det gör det, och som Bubbel är inne på är det blecket som sitter i själva tonarmsröret. Om du demonterar "stub"'en som motvikten skruvas på (vanlig gänga, skruva "stub"'en motsols bara, men var rädd om lagren. Värme kan krävas) så kommer du troligen att se det bleck som sitter i spänn däri, och som sedan ansluts till ena signalens jord, den 5:e ledaren.

Det tonarmskablage du länkar till är säkert tjänligt. Jag är också lätt skeptiskt till att angripa en sån övning igen och skulle anlita t.ex. Audio Origami eller någon av de firmor som har tillgång till de specialverktyg som krävs. (för att det det är ca 4986ggr lättare om man demonterar lagren först..)
Bubbel Posted - 2019/11/13 : 07:55:15
Det är så att Rega jordar i tonarmsröret med ett jordpunkt sedan går det vidare via genom en av pickupens minuspoler och då blir den jordad i riaa-stegets jord. Om jag inte minns fel så gjorde Thorens på liknande sätt som Rega gör nu så det borde inte vara så svårt att lösa.

Jag fixade en Rega arm med problem där någon hade bytt tonarmskablaget men jag minns inte hur jag gjorde men jag lovade mig att aldrig rör sådant skit igen.
ByggareAndy Posted - 2019/11/13 : 00:17:28
tar ett svar idag :)
AlfaGTV: som jag ser det har jag fyra ledare som var och en är inkopplade till pick up,en. Det finns ingen som helst kontakt mellan något elektriskt ledande material i tonarmen och dessa fyra ledare. Det lilla kopparbläcket som man ser i bilderna är bara ansluten till en av signaljordarna. Men det är kanske det du menar med att tonarmen har "tappat" sin jordning? Det borde finnas en 5 ledare?
Visst är det roligare med bilder :), och tack för tipset med pick up,en det har jag inte tänkt på.

Ett litet problem har dykt upp, under löd övningarna lyckades jag slita av en ledare i tonarmen, det går inte att få ordning på det och den måste bytas. har någon provat detta kittet?
https://www.ebay.co.uk/itm/ISOKINETIK-LITZ-TONEARM-REWIRE-KIT-5M-WITH-CARTRIDGE-TAGS-CLIPS/171011835478?epid=1640029860&hash=item27d1198656:g:YLoAAMXQCtlRS2vy
ByggareAndy Posted - 2019/11/13 : 00:05:02
God kväll, en kort uppdatering, men först av allt tack för alla svar och tips, jag skall försöka läsa och tänka igenom dem en och en. Men det blir en annan dag.

Det som är lite frustrerande för mig att förstå är att hela infästningen är i plast och alla ledare i tonarmen är isolerade så hur skapas jordslingan? Som jag ser det kommer det att brumma även om jag monterar av hela tonarmen från skivspelaren. Skivspelaren är inte kopplad till någon strömuttag ännu heller. Jag får tänka igenom det en annan dag. Det börjar bli sent.

Det jag provade idag är att löda på en tunn ledare på den "lilla kopparbiten" som är ansluten till en av signaljordarna i
tonarms infästningen. Kopplade sedan ihop detta med chassiet, detta hjälpte inte. Efter det drog jag även den blå ledaren mellan chassiet och förförstärkaren, hjälpte inte heller.

Bubbel Posted - 2019/11/12 : 23:32:41
Det är lätt att komma sent in i tråden och peka på att du skall jorda tonarmen mot chassiet men det är oftast så att det missas vid tonarmsbyte det syns även på din första bild på insidan.
tomano58 Posted - 2019/11/12 : 15:39:28
Armfästet på Rega'n är väl i ett plastmaterial? Iaf på min RB251, hade också brum när jag monterade den på min TD160 Super. Fixade det med en extra jordsladd från chassiet till "utgångens" jordskruv (om jag kommer ihåg rätt). Helt brumfritt efter det.
Rolfen Posted - 2019/11/12 : 10:11:19
Snyggt jobbat! Jag skulle försökt få din platta isolerad från spelarens metallchassi, kanske plastskruv? Eller göra plattan i trä eller plast.
AlfaGTV Posted - 2019/11/12 : 07:48:21
Det verkar som din Rega tappat sin jordning, den ansluts, som du konstaterat, både i botten på det horisontella lagerhuset men även i själva tonarmsröret. Dock gör Rega det hela lite meckigt, de kopplar denna jord till ena kanalens signaljord. Alla RIAA gillar inte detta och ett vanligt meck är att separera jorden och dra en separat kabel.
Det andra jordblecket som skall jorda själva tonarmen sitter innanför motvikten, bakom lagerpunkterna, iaf på de äldre armarna.
Det är ibland en bra idé att ansluta jord från tonarm och verket i samma punkt, ibland inte. Så, det är bara att testa vidare!

Snyggt jobb med tonarmsplattan! Och tack för bilder o text!

PS Det är inte nödvändigtvis en god idé att mäta resistans över pickupens mycket, mycket delikata spolar... Jag skulle undvika det och enbart mäta tonarmskablaget.
ByggareAndy Posted - 2019/11/11 : 23:46:45
jo, jag glömde skriva en sak, den lilla kopparplåten har jag också ohm mätt, den är kortsluten till grön ledare från pick up,en.

Men jag har inget som jordar metalldelar på tonarmen ..., konstig konstruktion ...

eller vänta nu, varför sitter det plastbrickor på infästningen av pick up,en. Är det någon som har satt dit dem utan att förstå vad han/hon gjort.

Gött då har jag något att kolla imorgon :)
ByggareAndy Posted - 2019/11/11 : 23:31:51
Nu hade ju allt varit så himla kul om jag kunde skriva att det låter fantastiskt, men, nej...., det låter inte bra, jag har 50Hz brum så det går inte att lyssna, på låga ljudnivåer så är där ingen dynamik i ljudet och vrider jag upp till 1/4 av volymen så blir brummandet hörbart.

Även om jag inte har någon spänning kopplad till skivspelaren så brummar det friskt, och närmar jag mig tonarmen med ett finger så ökar det.
Drar jag en extra ledare, blå i nederkant, till förförstärkaren så uppfattar jag det som att det minskar något.



Jag har även ohm mätt mellan höger/vänster kanal och det verkar ok, 1kohm mellan "hot", 1kohm mellan "jord" och i övrigt bra isolation till tonarm.

Är det någon som har något tips på hur man skall gå vidare?

Det sitter en liten kopparplåt i infästningen till tonarmen, skall man ansluta den till skivspelarens jord?



Och när jag ändå håller på och frågar en massa, är det bara till att montera isär tonarmen om man vill byta ledningsdragningen i den?
ByggareAndy Posted - 2019/11/11 : 23:16:12
ok, lite uppdatering, gjorde en ritning för den nya basplattan baserad på den gamla


sågade ut plattan och monterade den i skivspelaren med distanser så att den var i våg med skivtallriken.


använde en passare för att märka ut 221.7mm från centrum av skivtallriken och via bilder på basplattor som säljs så borrade jag ut ett 23mm hål, efter det markerade jag hålen ett för ett som fäster tonarmen i basplattan



till sist blev det så här



och efter lite filning i infästingsplåten så gick det att montera tonarmen. Hade ingen färg hemma så den fär vara aluminium färgad tillsvidare


ByggareAndy Posted - 2019/11/05 : 11:49:12
Tack, ser riktigt fina ut, tror dock att jag skall försöka göra en egen. Har lite material hemma. Om någon har en ritning liggandes får ni gärna skicka över den.
tomano58 Posted - 2019/11/04 : 23:08:57
det finns armbord att köpa, avsedda för att montera Rega's (och andra) armar på Thorens med rätt avstånd. Tex http://www.soundsupports.com/thorens-td160-etc

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000