HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Fjorgyn, JBL-plankor och mycket annat bröde!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Amatören Posted - 2015/12/28 : 11:06:32
Hej Forumvänner!
Jag har 2 st. Beyma 21L50 baselement #8221;http://www.beyma.com/getpdf.php?pid=21L50#8221; som jag med er hjälp ska försöka göra något roligt av.
Tanken är ett par rejäla subbar som ska spela ihop med öppen baffel huvudhögtalare i min hemmabio.
De öppna bafflarna är bestyckade med JBL 2242H bas, 2202H midbas och TAD 4001 diskant. Dessa delas med JBL 3-vägs aktivt filter.
Drivning är i dagsläget ett antal Yamaha P7000s som styrs av Yamaha CX-A5000 så kraftresurser finns.
En snabb och djuuup bas är målet!
Tillgängligt utrymme är (mm) bredd=700 höjd=2000, djup=700 gånger 2 platser.
Så hur ska jag bygga? Sluten? Basreflex? Horn (tappat horn)? Annat?
Alla tips och ritningsförslag mottages med tacksamhet!
Fortsättning följer (med er hjälp)...
(edit1: "städat" och kompletterat i texten)
(edit2: ändrat rubriken)
(edit3: ändrat rubriken igen)
(edit4: Yepp, ändrat rubrik igen)
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Amatören Posted - 2020/08/06 : 23:21:00
1022x4 hål senare:

Adhoc, tack för informationen och länken, uppskattas!
Men
quote:
Du får räkna ut totala hålarean i % mot BAD-skiveytan och sedan "översätta" %-siffran du har till hålavstånd + håldiameter så du når samma %-siffra i programmet.
här är jag inte med riktigt på vad du menar?
"Mina" kurvade paneler, 3 mm Masonit, blir 595x1200 och 511x2=1020 hål med diametern 12. Så 714 000 mm2 panel och hålarean 9 632 mm2. Korrekt? Sedan då?

Efter att ha studerat länken så förstår jag att BADdarna (!) behöver avstämmas mot rummet, kanske avstämmas olika beroende på resonanserna. Får göra lite fler mätningar först! Mikrofonen på lyssningsplats, antar jag

Fortsättning följer...
adhoc Posted - 2020/08/06 : 17:00:08
För en indikation om absorbtionen som helmholtz (där du har den hålade skivan över en lufttät ram med bakstycke), kan du tanka ned http://www.acousticmodelling.com/multi.php . Default är att kurvan visar "Absorbtion Coefficient" För att få indikation om reflektionen frekvensmässigt från BAD-skivan trycker du på knappen "Reflection Coefficient". Du får räkna ut totala hålarean i % mot BAD-skiveytan och sedan "översätta" %-siffran du har till hålavstånd + håldiameter så du når samma %-siffra i programmet. Luftflödesresistiviteten för moffet inuti samt "air gap" kommer påverka bredbandigheten i absorbtionen. Isover Piano ligger kring 5-6000 Pa x s / m². Rockwool Flexibatts kring 9000 Pa x s / m². Med "grund låda" kan det eventuellt vara ide' att köra på Rockwool med högre luftflödesresistivitet (densitet) än Flexibatts.

För att en panelabsorbent ska funka väl, ska panelen kunna vibrera obehindrat. Vid dess resonansfrekvens sätter den luften i rörelse framför och bakom. Rörelseenergin dämpas med en resistiv absorbent ("moff"). Luftrörelsen är som störst närmast skivan, men moffet ska alltså inte hindra panelens vibrationer. Amplituden för resonansfrekvensen kommer då sänkas i rummet . Med lite tur och planering och placering kan en rumsmod då dämpas ned. I programmet förutsätts "limp membrane", en slappt ditsatt gummiduk, som ett ospänt trumskinn ungefär som är fritt rörligt. Med en styv skiva skulle man kunna tänka sig en gummiinfästning runtom, - som surrounden på ett högtalarelement. Konen är styv men är fritt rörigt som pistong fram och tillbaks pga av den mjuka infästningen. Vid den hålade panelen kan moffet ligga nära, även här blir luftrörelserna högst närmast hålen. Spikar du dit en plywoodskiva med gucka eller fönsterlist emellan mot ramen så får du en styv infästning. Panelens rörelse blir då inte pistongaktig som för högtalaremembranet med surrounden och resonansfrekvensen från programmet kommer inte stämma alls, utan bli troligen väsentligt högre. Det är därför det är mycket "trial and error" med panelabsorbenter för att tuna in dom mot någon särskild mod-frekvens. Helmholtzar är pålitligare mot teoretiska räkneformler och program.

Tyg på framsidan? Något tjusigt som inte reflekterar utan är hyfsat luftgenomsläppligt.
Lämpligast placering i ditt rum? Sidoväggar eller bakväggen kan vara bra eller båda kan vara bra, -vet ej. Sätter du 1 på vardera sidoväggen i jämnhöjd med öronen lär du inte få något "flutter echo" om du klappar händerna där du sitter men samtidigt är den positionen troligen inte den där du får en väggreflektion från motstående fronthögtalare. -Den kanske du vill sprida ut / diffusera. Det som bör undvikas är att samtliga placeras parallellt, dikt bredvid varandra.
Amatören Posted - 2020/08/06 : 13:43:28
quote:
Isoleringen inuti ska inte hindra skivan vibrationer om den ska funka väl som panelsabsorbent
Så tanken är att skivan ska kunna vibrera?
Men kanterna ska väl fästas eller är det bättre med en "flytande" fastsättning? Typ fräsa ett spår i ramen som fylls med dämplim?
Ett tyg på framsidan, verkar inte detta dämpande på vibrationer i panelen?

Min tanke på uppbyggnaden är:
1) Kurvad panel fäst i ett ramverk
2) Framsidan kläs med lämpligt tyg
3) "Luftspalt" typ plastnät mot bakomliggande absorbering
4) Stenull 50mm
5) Nät igen
6) Distanser, ca 20-25mm från vägg så att det blir även en luftspalt mot väggen. Denna luftspalt ska, enl. uppgift, förstärka
absorbentegenskaperna

2-4 st. med storlek ca. 600x1200mm

Vad tror adhoc om detta? Tyget?

En fråga till, jag har två tänkbara placeringar av dessa, på sidoväggarna vid högtalarna (1:a sidoreflexen) för att ersätta de (röda) absorbenterna som sitter där nu, eller på bakvägg bakom lyssningsposition, ca. 2 meter till vägg?
Var, tror ni, dessa gör störst nytta?

Nähä, jag har ingen CNC-fräs, så ut och borra igen!

Fortsättning följer...
adhoc Posted - 2020/08/06 : 09:25:44
Utan att egentligen veta, tror jag att fördelarna med en kurvad hålad panelyta överväger nackdelarna med att hålen längs kanterna täcks (delvis) av ett ramverk bakom panelytan. Om det är 3-4 mm plywood / masonit / MDF går det bra och lätt att få till en lämplig kedjekurva (catenary curve) som är elliptisk-liknandce till formen. 6 mm plywood, inte så lätt ...

Enkelt sätt att få till en jämn fin kurva om ytterkanterna på den plana hålade skivan är 600 mm: Tag en brädlapp, tex 140x21 mm, tag din stållinjal och böj den över brädlappen så att kurvan längst fram tangerar framkant på brädan och rita av kurvlinjen, markera var 200 mm och 800 mm hamnar. Gör uttag, 21 mm breda på brädan, från bakkant och framåt, beroende på hur djupa dom raka "sidoramarna" önskas. Kapa sedan brädan tvärsav och längsmed. Utrymmet fylls med isolering. Önskar du en kombinerad diffusor / helmholtz- och panelabsorbent kan du spika fast en masonit- /plywoodskiva på ramdelen med lite gucka emellan för avtätning. Avstämningen i Hz av panelskivan blir ett skott i mörkret dock, eftersom den inte går mot en sluten kavitet. Isoleringen inuti ska inte hindra skivan vibrationer om den ska funka väl som panelsabsorbent.
Double A Posted - 2020/08/06 : 06:55:35
Du e duktig du :)
Det kallar jag hantverk!

Om det är några som vill ha bad paneler längre fram så fixar vi väll till det. Amatören, CADar du så fräser jag :)
Vilken grym slogan!
Amatören Posted - 2020/08/05 : 22:42:35
quote:
Du kan få göra några åt mig oxå.
Du Ryssen, när Double A har fått igång sin nya CNC-fräs så är jag övertygad om att ni som vill kan göra en gruppbeställning till ett bra pris på BAD-paneler, eller hur AA?
Amatören Posted - 2020/08/05 : 22:28:24
Tack Adhoc, tyvärr lite sent då jag redan kommit en bit på väg...

Du, Double A, här ser du en som inte räds att jobba på gamla viset!
CNC, pytt! När det finns linjal, vinkelhake, penna och handhållen borrmaskin (och en j...a massa tålamod), sa han (jag) avundsjukt!
Som di sajer i Amerikat, Progress:

Double A, slå en signal när du fått igång din nye kompis!
Jag komma skottet

Fortsättning följer...
Double A Posted - 2020/08/05 : 17:20:43
Alla dom hålen för hand!?!

Du hade behövt en CNC fräs !

Ja just de, den kommer i morgon :)
adhoc Posted - 2020/08/05 : 14:12:50
Jag lade in en del text om om BAD-paneler i NisseWs tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96523

Kan vara värt att ögna igen den före du börjar borra och kapa till skivstorlekar. Om ska fixa till ett ramverk bakom panelen, så vill du inte att tjockleken på virket i ramen ska täcka hålen ute i kanterna.
Ryssen Posted - 2020/08/04 : 23:28:51
Du kan få göra några åt mig oxå.
nisseW Posted - 2020/08/04 : 23:25:02
Heja,Heja.....ge inte upp
Amatören Posted - 2020/08/04 : 22:48:06
Double A och HerrD, tack
Ni, liksom alla på detta forum, är välkomna på en lyssning med tillhörande fika/lunch

Nedrans NisseW, locka mig att börja på sådana här hopplösa projekt, borra en helsikes massa hål! Finns inte hål på burk?
Jag säger som Michael Jackson, who's BAD? I am!
Arbetet har startat...lär ta lite tid detta:

Fortsättning följer...
HerrD Posted - 2020/08/03 : 22:19:36
Mycket bra! Men det är som sagt inte säkert att du föredrar helt rak frekvensgång. Många tycker det låter naturligare med en lätt fallande kurva med ökande frekvens, hur mycket får man lyssna sig till. Tror mer på det än en bbc-dipp.

kolla Mitchco's inlägg med de olika kurvorna, han är för övrigt en ivrig anhängare av linjär fas i högtalare och skiver en del intressanta reviews på computer audiophile. Finns nog en del att gräva i där: http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?39134-Harman-Target-Curve
Double A Posted - 2020/08/03 : 20:46:08
Härligt!
Snyggt jobbat, jag får snart ta en sväng till dig :)
Amatören Posted - 2020/08/03 : 17:53:34
NisseW, visserligen är jag tämligen stark men 200kg högtalare släpar man inte ut i trädgården själv!
Så jag får nog mäta på plats, trots allt, det är här de spelar

Ok, alla element spelar. Mätt på lyssningsplats. 1/3 smothing. Röd linje vänster och således blå höger:

Fas höger:

Hur låter nu detta?
Well, detaljer, utklingning, rumsinformation från inspelning, kort sagt, allt har blivit bättre! Slut ögonen och förflyttas till inspelningsplatsen. T.ex. Lise & Getrud "Live på Nalen", rösterna, separering, luft...man hör varje detalj från cellon...fantastiskt!
Men inget vasst, bara tydligt och klart presenterat, ingen lyssningströtthet...det är svårt att slita sig
Även basproblemet (bumlighet) har hittills inte visat sitt fula tryne!

Men även om detta är absolut högsta HighEnd-klass så är det inte riktigt mitt ljudideal, jag vill ha det en gnutta tillbakalutat så en liten BBC-dipp ska provas

Fortsättning följer...

nisseW Posted - 2020/08/03 : 08:38:18
Det är därför vi grundmäter i gymnastiksal, stort fönster

HerrD Posted - 2020/08/02 : 21:39:23
Mycket fint. När man får ordning både på frekvens och fas (tid) så blir det ruggigt bra. Lätt att höra ursprungsljud i inspelningen och hur det sprider sig och ändras i inspelningslokalen. Jag får lätt att sjunka in i ljudet och bara njuta. Kan tänka mig att det blir lite svårare vid lägre frekvenser. Det är inte bara att bära ut högtalarna i trädgården och mäta när storlek och vikt hindrar. Du kan ställa in tidsfönstret (gating):

https://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/loudspeaker-measurements#gated-measurements

Men man begränsar sig i frekvens då.
Amatören Posted - 2020/08/02 : 21:14:06
Tack HerrD En gör så gött en kan!

Ok, flyttar micken till en meter och kopplar på mellanbasarna, 1/12 smothing:

Nu blir det "svårare" då rummet kommer mer in i mätningarna.
Jag delar vid 300 och 2600Hz/48dB.
Jag försöker använda så lite eq som det bara går, laborerar med delningarna och nivåerna i första hand. När jag kopplar på eq-filter så är det topparna som i första hand korrigeras då detta ej kräver extra effekt. Dippar, oftast resonanser, stående vågor i rummet, trycker jag upp med försiktighet då detta kräver förstärkareffekt!
Försöker "bekämpa" med akustikåtgärder i första hand men vill inte att rummet ska se ut som en ekofri kammare, så lite "rippel" får man stå ut med!

Fortsättning följer...
HerrD Posted - 2020/08/02 : 19:24:20
Wow! Det var inte mycket till fasproblem vid 3k-delningen. Bra jobbat!
Amatören Posted - 2020/08/02 : 14:37:55
Största möjliga tyssstnad, mätningar pågår:

Mellanregister + diskant, 1/48 smothing, utvikt fas, inte så pjåkigt, va?:

Fortsättning följer...
HerrD Posted - 2020/07/30 : 00:16:20
Lagom dämpning får man nog experimentera sig fram till. Man kan kika lite här:

http://www.sengpielaudio.com/calculator-Lpad.htm

Amatören Posted - 2020/07/29 : 23:38:54
quote:
Men det går att L-padda med effektmotstånd
Vad sägs om 5ohm både serie och parallell? Kan det bli en "lagom" dämpning för att minska ev. brus?

quote:
Grymt nice att kunna cad'a upp allt innan så man vet hur det blir!
Yepp! Det är bara att höra av dig/er så ska vi se om jag kan hjälpa till med CAD för en rimlig peng
HerrD Posted - 2020/07/29 : 22:38:25
Pris, känslighet och effekttålighet talar för faitalpro. Men 109 dB känslighet ställer också krav på tyst elektronik. Men det går att L-padda med effektmotstånd. Jag hade nog satsat på den. Men TPL'en är förstås cool. Väsentligt mindre känslighet och effekttålighet dock och det är väl det som behövs.

Grymt nice att kunna cad'a upp allt innan så man vet hur det blir!
Amatören Posted - 2020/07/29 : 21:59:43
Fjorgyn med Beyma AMT TPL-75:

Hmmm, kan bli ett svårt val

Fortsättning följer...
Amatören Posted - 2020/07/29 : 19:40:17
adhoc, tack för din respons! Uppskattas
TPL-150 är för stor, finns inget utrymme i nuvarande lådor, men TPL-75 kan jag "operera" dit med en del modifikationer av höljet, flytta terminalerna till sidan eller kabel direkt så jag kan ta bort "bulan" terminalerna sitter på. Dessutom spelar mellanregisterna fint upp till 2,8kHz så jag kan lägga delningen högt.

En annan kandidat är FaitalPro horn + driver, STH-100 + HF-108. På pappret ser detta bra ut med hög känslighet och "perfekt" frekvensgång men jag har ingen erfarenhet av denna kombo.
Någon som har? Adhoc? Blir kanske för "intensivt" på mitt lyssningsavstånd på under 3 meter...

Fortsättning följer...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000