T O P I C R E V I E W |
Hjeltman |
Posted - 2013/01/30 : 18:07:23 ...som gör att man liksom blir lite förälskad, på gränsen till besatt?
Har haft mina Berkeley nu i snart ett år och dom känns bara mer och mer permanenterade desto längre tiden går.
Antar att det kommer att passera fler högtalare genom mitt hem, men just dom här Tannoyerna känns som att dom aldrig kommer att lämna i alla fall.
|
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
CAB |
Posted - 2013/01/31 : 19:57:54 Jag spelar på ett par nyare Tannoyer och finner att dess styrka är att dom klarar all typ av musik, vilket inte är så ofra på många andra märken. |
gcs |
Posted - 2013/01/31 : 15:06:47 Vill bara tillägga att också Genelec har utvecklat coaxialelement till sin modell 8260A. Jag har själv ett par av dem. |
Bernt Jansson |
Posted - 2013/01/31 : 12:32:44 Man blir lätt förälskad i koaxialelement. Jag lyssnar själv på såna, dock inte Tannoy även om jag gillar de också. Tidigt på 40-talet introducerade Altec de klassiska 601 och 604. Det är många som spelar på 604 än idag och de nytillverkas av Great Plains Audio. Sen mot slutet av 40-talet kom Tannoy med sina dual concentric. Succe förstås, och principen håller ju genom åren även där. TAD använder koax också t.ex i Ref.1. Protillverkarna håller sig med breda sortiment av koaxialelement, för t.ex scenmonitorer.
Jag vill nog hävda att det är principen i sig och dess spelsätt som väcker känslor.
|