HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Vad är det med Tannoyer...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hjeltman
Starting Member

17 Posts

Posted - 2013/01/30 :  18:07:23  Show Profile Send Hjeltman a Private Message  Reply
...som gör att man liksom blir lite förälskad, på gränsen till besatt?

Har haft mina Berkeley nu i snart ett år och dom känns bara mer och mer permanenterade desto längre tiden går.

Antar att det kommer att passera fler högtalare genom mitt hem, men just dom här Tannoyerna känns som att dom aldrig kommer att lämna i alla fall.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/01/31 :  12:32:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Man blir lätt förälskad i koaxialelement. Jag lyssnar själv på såna, dock inte Tannoy även om jag gillar de också.
Tidigt på 40-talet introducerade Altec de klassiska 601 och 604. Det är många som spelar på 604 än idag och de nytillverkas av Great Plains Audio. Sen mot slutet av 40-talet kom Tannoy med sina dual concentric. Succe förstås, och principen håller ju genom åren även där.
TAD använder koax också t.ex i Ref.1. Protillverkarna håller sig med breda sortiment av koaxialelement, för t.ex scenmonitorer.

Jag vill nog hävda att det är principen i sig och dess spelsätt som väcker känslor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2013/01/31 12:33:28
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/01/31 :  15:06:47  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Vill bara tillägga att också Genelec har utvecklat coaxialelement till sin modell 8260A. Jag har själv ett par av dem.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/01/31 :  19:57:54  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Jag spelar på ett par nyare Tannoyer och finner att dess styrka är att dom klarar all typ av musik, vilket inte är så ofra på många andra märken.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000