HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 absorbera 29Hz... Helmholtsvägg?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
CC Posted - 2013/04/16 : 15:42:44
Hej!

Går och lurar på att framöver absorbera mina 29Hz (ca +18db!)som huserar i v-rummet.

En idé är att bygga en "vägg" bakom högtalarna som i sin helhet får agera Helmholtz med en volym på ca 2 kubik luft samt lämpliga "slitsar/portar" efter golvet...

Tanken är att "väggen" skall vara byggd med 45*70 reglar samt två lager gips. Placerad 20-24cm ut från väggen.

Väggarna är av mycket hård betong, delvis under mark, och bakväggen är 365x239cm. Rummet är ca 6 meter vilket genererar till min fina 29:a...

Någon som har personliga erfarenheter/reflektioner? Eller synpunkter rent allmänt?

7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
CC Posted - 2013/04/25 : 22:56:01
Äh.

Pillade med Inguz pluggin. Fungerade klockrent denna gång (uppdaterad plugin sedan jag pillade senast). Plockade ned 25hz:an 15 db och 30hz:aren 12 db. Fick ställa om så att det är Flac som streamas ut istället för PCM (hittade inget nytt alternativ om det vid snabbkoll) men helhetsresultatet är så övertygande att det inte är något snack. Låter f** så mycket bättre nu! :-)

Så får det vara tills tid å pengar tillåter nytt bygge av helmholtzvägg/låda för 29hz:aren...
CC Posted - 2013/04/18 : 11:49:34
En snabb skärmdump :-)
(Önskar dock nu i efterhand att jag investerat i PRO-modellen av XTZ...)

[URL=http://forumbilder.se/CE04J/sittplats-60cm-fran-vagg][/URL]
CC Posted - 2013/04/18 : 00:07:36
Men eventuellt kör jag en testvända igen med "Inguz"... Kanske...
CC Posted - 2013/04/18 : 00:06:21
EQ? Japp. Testade med "Inguz" plugin i Squeezeservern (efter mycket möda...) men det försämrade helheten på ljudet för mycket... Ljudet blev lite "softigt" som med en "hinna" över sig. Samt så fungerade det bara med Flac (fick inte till det med wave?) och jag har en hel del filer i wave samt så låter jag servern konvertera till wave från Flac innan filen streamas till Squeezeboxen då det låter bättre...

Har inte testat med EQ i "hårdvaruform". Blir även, om inte annat, lite smådyrt om utrustningen skall hålla samma kvalitetsklass som övrig elektronik...
Joda Posted - 2013/04/17 : 22:20:23
Har du testat EQ?
CC Posted - 2013/04/17 : 20:31:14
Störs av den när musikinnehållet innehåller information där nere. Exempelvis många inspelningar från Stockfish Records (Chris Jones!) eller ex. Infected Mushrooms B.P.Empire... Vid lite "familjevänligare" ljudvolymer samt vid de flesta pop & hårdrocksskivor så är problemet inte särskilt överhängande... Inte vid filmtittande heller.. Men känner jag för ex lite Dire Straits med lite ljudnivå så blir det för mycket av det goda.

Sitter tyvärr nära bakväggen (ca 70cm) av möbleringsmässiga skäl. Mina Respons Grand med sina 12":or står just nu ca 150 cm från bakvägg och 55cm från sidovägg baserat på helhetsmässiga resultatet av mätning och lyssning. (finns också en praktisk begränsning i sidled då filmduken bakom helst inte skall skymmas...) Så sant är att 29:an är lugn å fin i rummets mitt.

Övrigt så mäter det ganska okej i rummet (har dock lite svagt 40-50hz någon meter framför mig). Samt hyfsad efterklang i basregistret (tack vara "Superchunkarna" bakom högtalarna i respektive hörn!) Dock lite mycket energi i mellanregistret som skall omhändertagas vartefter estetiska å smarta lösningar "dyker upp".

Så i det stora e de ganska okej. Finns att förbättra, naturligtvis, men 29:an, den är stundom irriterande... :-/

V6:or från Svanå hade vart ett alternativ om v-rummet varit större, men då inte bara jag huserar här så e de inte helt smidigt med en packe stora "kylskåp" placerade efter väggen... Har även funderingar på att bygga en Helmholtz med "rätt mått" som fungerar bakom/under stereon, men den blir då bara på ca 800 liter till skillnad mot att använda hela väggen vilket ger ca 2000 liter... Samt så kan kanske "väggen" bli mer estetisk?

Tja... Så funderingarna vandrar...
adhoc Posted - 2013/04/17 : 10:15:55
Störs du utav den i realiteten eller bara på papperet och när du kör frekvenssvep? Om du sitter väldigt nära den bakre väggen så bör den ju dyka upp men ju närmare rummets mitt du sitter, desto mindre lär du märka av den och vid rummets mitt bör du däremot ha en rejäl dipp vid ca 29 Hz om baselementen är placerade nära kortvägg i rummet.

29 Hz är svårt att göra något åt och ca 60 Hz, 90, 120, 150 etc kanske är intressantare egentligen? Normalt är det lite av musik vid ca 30 Hz, väsentligt mycket mer och troligen desto hörbarare problem vid de högre frekvenserna som dessutom att lättare att åtgärda.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000