HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 bygga små vägghängda absorbenter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
mangs Posted - 2013/04/15 : 12:52:13
Håller på och renoverar där hemma och hade tänkt bygga ett tiotal mindre absorbenter för strategisk utplacering på sidoväggar och tak. Syftet är främst att plocka ner direktreflektioner mellan högtalare och mitt huvud i sweetspot. Jag kommer utöver dessa absorbenter kära hörnabsorbentopr och en del diffusering i bakre änden av rummet.


Tanken med denna tråden är att finna ett snabbt/enkelt billigt sätt att snickra ihop runt 10-12 egna mindre absorbenter. jag har tidigare byggt större doningar där jag utgått från 1200x600 markskiva med gott resultat men gemnensamt för dessa var att de blev ganska stora/klumpiga och tunga och krävde en del jobb att få bra. Mitt mål denna gången är att få till något nättare lösningar och jag kan acceptera at tabsorbenterna inte blir lika bredbandiga.

Jag hade tänkt mig utgå från 50mm markskiva som jag sågar till i storlekar likt 400*600, sedan sågar jag till läkt i ca 25mm som är 400mm långa, dessa placeras i kortändarna för att få upp lite distans mot bakväggen. Sedan placerar jag bakom denna en tunn masonitskiva som jag skär ut en hålbild i likt en plafond. Med denna på plats täcker jag in hela rasket med en tunn duk för att hålla fibrerna på plats. Denna fästs sedan i baksidan med häftklamrar och sedan klär jag ett lager med det ljudgenomsläppande tyg jag tänkt mig. Även denna fästs med häftklamrar mot masoniten. När detta är på plats så fäster jag med häftpistolen fast kardborreband på baksidans överkant och underkant. Motstående del av kardborrebanden kan jag sedan fästa upp i rummet.

Eventuellt skulle jag kunna gå på lite tjockare dämpmaterial direkt och strunta i mellandistansen. Detta borde förenkla arbetet något.
Låter tillvägagångsättet vettigt?

Inköp 4st markskivor 1200*600 (250kr)
1 masonitskiva 1220*2440 (50kr)
10m Läkt (30kr)
skyddsduk (100kr)
kardborreband (50kr)
Tyg (?kr)


Fördelarna är:
* Billigt, för under 500kr+ tyg kan jag få ut runt 12 absorbenter.
* Snabbt, varje absorbent tar nog inte mer än 20minuter att bygga totalt.
*Smidigt, varje absorbent kan noga anpassas i storlek för tänkt behov och dessutom är den hyffsat enkel att flytta runt i både höjd och sidled utan att behöva perforera väggen med skruvhål och pluggar.

*Framtidssäkert; absorbenterna kan lätt flýttas runt och när jag tar ner dem framöver återstå enbart små hål i väggen efter häftklamrar.


Nackdelarna:
* Inte fullt bredbandiga pga dess begränsade tjocklek
* Utseendet? Kan dock åtgärdas med snyggare tygval
* ca 2 kvällars jobb, när man har ont om tid.

Är det något jag missat? Kom gärna med kommentarer kring hur man kan effektivisera upp arbetet.

3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Pettersson Posted - 2013/05/06 : 21:00:29
Bilder?
mangs Posted - 2013/05/06 : 16:01:22
Snickarglädje under gårdagen vilket resulterade än inte mindre än 7st absorbenter i storleken 400*600*120 som numera är upphängda och klara. jag tog genvägen genom att först på toppen av en 95mm tjock skiva lägga grå äggkartonformad "foam", baksidan fick en masonitskiva och detta paket kläddes sedan i en "fiberduk". Allting häftades ihop med häftpistol

Resultatet blev mycket bra och med tanke på den ringa kostnaden och den lilla arbetsinsatsen så är det en extrem bang for the buck. Längst tid tog det att få tyget snyggt på dem.

Ungefär så här lång tid tog jobbet:

Bygga 7st absorbenter samt klä dem i tunn duk för att undvika att fiber kommer ut: 1:30h
Klä dem i tyg (inkl tillklippning/strykning etc): 1:30
Upphängning inklusive uppfästning av kardborreband etc: 30min


Så runt 30minuter i snitt från det att jag började jobba tills dess att modulerna hängde på plats i rummet. Det mest finurliga är att jag snabbt kan montera ned utvalda absorbenter antingen tillfälligt eller permanent och att väggen då ser opåverkad ut, inga fula skruvhål etc.
adhoc Posted - 2013/04/16 : 09:26:23
Det är väl bara att köra. Glasfiber i samma tjocklek som markskivan (stenull) går oftast lägre i frekvens samtidigt som den är lättare / m². Om tjockleken kan tillåtas öka får du troligen fortfarande en lättare och även lite effektivare absorbent.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000