HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Diffusion med halvcirklar?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
sebulba Posted - 2012/10/14 : 15:02:07
Hej

Har byggt ett gäng kvartvågsrör till basabsorption.
Efter det blev det över ett gäng mindre bitar rör. Skulle det funka att dela dom på mitten alltså på längden så det blir halvcirklar (hoppas ni förstår vad jag menar)och limma fast dom på en platta och på så sätt på en diffusor eller åtminstone nån form av diffuserande effekt.
Eller funkar det inte alls?

Man vill ju inte slänga dom om det går att använda på något sätt :)

Mvh
Daniel
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sebulba Posted - 2012/10/19 : 18:56:06
Är inte särskilt insatt i matte, formler, fysik och allt vad akustik innebär, tyvärr. Så även om det är kul/intressant och läsa igenom sådan trådar så är det väldigt lite jag ändå fattar i slutändan :) Dessutom så ju inte engelskan är inte på topp heller :P
Men det är kul ändå!

Ska kolla igenom din byggtråd nu :)

Mvh
Daniel
adhoc Posted - 2012/10/18 : 23:54:16
Bilden är från min byggtråd på component.se, http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=6176 sidan 18. Står en del förklaringar där också.

Din kommentar om länkarna jag lade in, "... Tyckte det mest diskuterades olika konstruktioner och teorier." Du är fullt ursäktad om det är knackigt med engelskan och det därför är knepigt att ta till sig en text med vissa tekniska uttryck. Annars, om du inte har åtminstone ett hum om bakomliggande teorier och förklaringar till konstruktioner, så blir du ett lätt offer för nasare som presenterar överdrivna påståenden och värden för sina pinaler. Påstående och värden som har liten förankring i verkligheten. Jag är särskilt skeptisk till företag som presenterar tjusiga siffror vilka inte har mätts eller bekräftats av en tredje oberoende part enligt fastställda normer och standarder. (Länken är en tråd med mycket guld tycker jag.)
sebulba Posted - 2012/10/18 : 15:14:48
Intressant med dom grejorn i taket som visas på bilden.
Någon här som byggt sådana och har lite mått, storlek etc eller helt enkelt en färdig ritning :)

Läste igenom sidorna som Adhoc länkade till men fattade inte så mycket. Tyckte det mest diskuterades olika konstruktioner och teorier.

/daniel
DahlbergAudio Posted - 2012/10/17 : 00:25:05
quote:
@DahlbergAudio: Nej det blir inte alls som SMT's Vingar.


Jag hade inte tänkt mig att det skulle se ut som beskrevs heller,
du som vet hur wingsen ser ut förstår nog hur jag menar
adhoc Posted - 2012/10/16 : 17:56:16
Sebulba, dina delade papprör kommer funka fint som reflektorer som sprider ljudvågor väldigt jämnt i rummet = bra. Det kan man kalla diffusorverkan om man vill. En del tycker att med "diffusor" hör det även till att reflekterade ljudvågor också ska tidsfördröjas / fasförksjutas. För det behövs att reflekterande ytorna ligger på olika djup gentemot varandra.

Vilka frekvenser som kan påverkas av dina papprörsbitar beror på deras diameter. En diameter på 20 cm påverkar tex inte en våglängd på 1 m = 344 Hz, då det är en faktor 5 emellan dem. Pappröret är närmast "osynligt" för den våglängden och är inget direkt reflekterande hinder när ljudvågen bara viker närmast opåverkad runt röret, på samma sätt som en en större våg skulle vika runt min blekfeta mage nere på stranden.

Bra tråd om kapade papprör eller polys, om man kallar dom för det:
http://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/654179-poly-coefficients-cont-another-thread.html

Det finns många matnyttiga andra länkar i den också!

Det ger nog minst jobb och blir billigast om du använder masonitebitar eller 4 mm plywood som spänns in mellan 2 fastskruvade träribbor om du vill ha en större sektion av polys (i stället för att kapa till papprör på längden). Fyller du utrymmet bakom skivan med glasfiber eller stenull får du en basabsorbent på köpet utan att döda ned rummet. Resultatet blir inte halvcirklar med en inspänd skiva, ytan bildar i stället en s.k. kedjekurva, en sorts parabolkurva:



EngelholmAudio Posted - 2012/10/16 : 13:09:39
quote:
Tänkte att man kapar dom i olika längder (halvcirkel sett uppifrån om ni förstår :) ) och limmar fast dom i ett oregelbundet möster med den runda sidan utåt....typ


@DahlbergAudio: Nej det blir inte alls som SMT's Vingar.
sebulba Posted - 2012/10/16 : 12:09:33
Hehe typ nåt åt det hållet :)
Äsch drar till Hornbach och köper mig några fler rör och testar, så har man nåt och göra.
Om inte annat kanske det kan användas som dekoration i rummet :)

/Daniel
Micke Y Posted - 2012/10/15 : 22:10:57
Det där låter som mina öl-diffussorer fast större



Micke
sebulba Posted - 2012/10/15 : 21:44:52
Har inga bilder. Kan ej ta bilder har varken kamera eller en fungerande mobilkamera :(

Rören är vanliga form/gjutrör. Diametrarna på rören är 15 och 19 cm.
Men skulle det behövas ytterligare rör för att det ska funka så får man ju bege sig till Hornbach och köpa ett gäng till. Längderna varierar iom att det är överblivna delar från tidigare bygge, allt från 10cm till 30cm.
Tänkte att man kapar dom i olika längder (halvcirkel sett uppifrån om ni förstår :) ) och limmar fast dom i ett oregelbundet möster med den runda sidan utåt....typ

Tanken är att jag ska ha dom i taket. Tänkte jag skulle diffusera där, på ett billigt sätt, istället för att dämpa. För omväxlings skull :) Fast har det ingen funktion mer än till dom absolut högsta frekvenserna så får jag väl dämpa istället.

/Daniel
DahlbergAudio Posted - 2012/10/15 : 08:45:11
Blir väl inte alldeles olikt Svanås "Wings".

Edit: Om du har en massa olika diametrar alltså.
Micke Y Posted - 2012/10/14 : 20:54:05
Om jag fattar rätt så kommer de säkert att diffusera vilket säkert kan förbättras genom placering dvs hur nära högtalarna de står. Kanske behöver de kombineras med någon annan profil för att hantera ett så brett frekvensområde som möjligt.

Bilder skulle hjälpa om du har möjlighet.

Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000