HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 akustik i källare, fukt?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
everwake Posted - 2012/07/04 : 19:37:13
planerar att inreda ett rum i källaren till lyssningsrum, i dag är det putsade väggar och golvvärme med klinker på golvet.

fördelen med puts och klinker är att det avfuktar bra, men vad händer när jag ska upp med akustik-grejer, BAD-panel o annat på väggarna?.

hur har ni andra gjort? reglat med luftspalt invändigt, eller finns det några andra bra ideér, att sätta isolering direkt mot källarvägg invändigt känns sådär.

tacksam för tips
18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
adhoc Posted - 2012/07/25 : 11:39:34
Utmärkt dokument vid ljud- hemmabiobyggen: http://www.gearslutz.com/board/attachments/studio-building-acoustics/302247d1343184465-new-building-vs-basement-studio-one-easier-soundproof-isolation-construction-sound-studios.pdf

Så gott som allt av intresse konstruktionsmässigt tas upp!
everwake Posted - 2012/07/10 : 08:55:33
i den mån jag väljer att anlita någon, står jens överst på en ganska kort lista, bara baserat på det jag läst av honom, har aldrig träffat honom, hans optiffuser ser väldigt trevlig ut, tänkte köpa sådana till bakre vägg, skulle dock velat haft en grundare liknande modell, mest som fyllnad mellan de "riktiga" akustikåtgärderna för att få ett vettigt helhetsintryck, 22cm optifuser tar för mycket av rumsbredden.

att mäta o räkna på akustik är kul, skulle nog klara mig ganska bra själv med den kunskap jag inhämtat, är dock lite sugen på att försöka få till en vettig ISD-terminering och bygga rummet "LEDE-inspirerat", och något så omfattande har jag aldrig försökt förut när anläggningen inte hade ett eget rum, vet inte ens om det är görbart på 25kvm yta, tror inte min fru vill donera loftet som har en rumsbredd på 7m till projektet heller...

Det som saknas är erfarenhet, en kille som jens har du en del sådan, bestämmer jag mig för att köra fullt ut, kommer jag troligen ta in någon extern, om inte annat som second opinon.

Semester? livsfarligt, det är då man har tid att fundera på alla vansinnesprojekt som sysselsätter en resten av året ;)
adhoc Posted - 2012/07/09 : 23:11:49
Har du läst patetentet på VPR:erna (från Fraunhoferinstitutet)? Om du fixar tyska finns det en hel del att grotta ned sig i.

Har tipsat förut om en diffusor jag bedömer som klart prisvärd från resonatorstockholm: http://resonatorstockholm.com/optiffuser/ kostar visserligen 2800 kr i butik men den är 2,9 m² stor och kommer i fyra sektioner om 600x1200x220 mm. Jag hade Jens Eklund som designat den på besök tillsammans med Magnus Östberg häromdagen (fd Kaffekoppen på faktiskt). Jens är en jordnära och seriös typ, designar främst ljudstudios och kontrollrum men säger inte nej till privatpersoners ljudrum eller hemmabios under förutsättning att det inte handlar om "hifitokar" i lägenhet där han bedömer möjligheterna att få till det bra inte finns.

(Hör med JonasW som har en tråd här på akukstikdelen för en second opinion, han har anlitat Jens och även köpt diffusorn. Eventuellt kan hans råd spara dig tid och pengar även om han tar betalt. Han har alltså inget intresse av att sälja egna produkter förutom diffusorn då, utan säljer sin design och kunskap.)

Nu är det dags för semester. Skål på er grevar och baroner!
everwake Posted - 2012/07/09 : 18:26:15
misstänker precis som du säger att första problemet i sidled ligger 40-45Hz, i förra rummet lyckades jag ganska bra att eliminera den genom att sätta de tappade hornen på varsin sida, tanken är att göra ungefär lika dant. och då få det enklare jobbet att tämja mid-basen i stället.

VPR:erna verkar dessutom ha den egenheten att 1,5mm räcker ganska långt ner om basotect monterats stumt, de som haft dem stående i fri luft verkar behöva tjockare plåt för samma verkan (min tvivelaktiga tolkning av andras mätresultat) tänkte därför testa, och just sidoväggarna fungerar ju som sagt inte med HH, men MLV kan ju faktiskt vara ett alternativ om byggdjupet inte blir större, lättare att räkna på också.

när jag väl är hemma o lyckats lokalisera min mätutrustning ska jag mäta upp rummen för att kunna detaljplanera, tror jag fått ordning på det mesta byggtekniskt, och hon som bestämmer verkar inte ha några synpunkter på det estetiska med absorbenter m.m.

kvar är väl egentligen att: välja färg, köpa en sänksåg, mäta upp rummet, och hitta en bra design på stepped diffuser (1D QRD utan fenor byggs i EPS) sen är det nog "bara" att köra...
adhoc Posted - 2012/07/08 : 23:35:49
Byggtråden såg du nog på component (Svarta Katten). Vilka frekvenser är PRV:erna tänkta att funka mot främst i ditt rum med T =1,2 eller 1,5 mm? Med bredd 4 m och om du sitter i mitten samt att båda sidoväggarna är stabila, kan du mellan sidoväggarna få en dipp vid ca 43 Hz och en topp kring 86 Hz. Beror iofs på hur högtalare och eventuella basar är placerade, placeras dom lite slugt kan det bli att du främst behöver bekymra dig om 3:resonansen kring 128 Hz vilken är betydligt enklare att åtgärda. (Skulle också ge möjlighet till att behålla lite mer av invändig rumsbredd.)

MLV:erna jag byggde fick byggdjup 98 mm bakom en 3 mm tjock gummiduk av lite högre densitet. Med placering vid golv utefter långsidorna och höjd 600 mm var tanken att åtgärda 2:resonansen kring 82 Hz mot rumsbredden 419 cm samt 1:a resonansen mot rumshöjden, ca 78 Hz mot H 219 cm.

Om du har möjlighet att mäta upp ditt rum vid tänkt lyssningsplats, skulle jag göra det före man sätter igång med eventuella dyra och kanske onödiga byggen. Jag hade noll möjlighet till det men å andra sidan var alla ytor i betong, få fönster och dörrar samt i princip helt symmetriskt, så det gick bra att bara räkna teoretiskt på det.

Någonstans har jag ett minne av att helmholtzabsorbenter inte är så lämpliga när någon dimension av dem blir alltför liten i förhållande till den frekvens och våglängd man vill absorbera. Kommer inte ihåg exakta förhållandet men typ 10 cm är för litet på djupet om det är den typiska #8221;problembasen#8221; i vanliga vardagsrumsstorlekar man är ute efter.
everwake Posted - 2012/07/08 : 11:45:12
vill minnas att jag såg någon byggtråd när du byggde din MLV? det var väl några år sedan? då var det inte aktuellt för min del, men nu kanske det är en variant, dock är jag sugen på VPR på sidoväggarna i höjd med lyssningsplats just eftersom de endast kräver 100mm byggdjup.

tror modellen blir att bygga ventilerad sockel mot golveti mdf, använda 20mm "hattprofil" i plåt på väggarna för 20mm luftspalt och sedan moduler i 120x60 av mdf som skruvas fast i hattprofilen för förankring
adhoc Posted - 2012/07/07 : 17:23:33
Stötte på en fin förklarande bild på hur en panelabsorbent kan göras i form av moduler. Ganska lik dom som jag gjorde. (MLV betyder mass loaded vinyl, själv körde jag gummiduk med hög ytvikt.) Djupmåttet mellan insidan på panelen mot bakstycket samt panelens vikt / m², kommer bestämma mot vilken frekvens den fungerar bäst. Man behöver inte ha så tjockt mellanlägg som 1" / 25 mm vid gummiduken om man "jagar" cm för inkräkta så lite som möjligt på rumsvolymen.

http://www.gearslutz.com/board/attachments/bass-traps-acoustic-panels-foam-etc/299513d1341670015-tims-limp-mass-bass-absorbers-mlv_panel_absorber.jpg
everwake Posted - 2012/07/07 : 17:06:04
McEnroe:huset är dränerat utvändigt, ingen nämnvärd fuktbelastning, innerväggarna är putsade så det skulle synas fort om det kom fukt utifrån.
Inte borde väl fukten stanna i luftspalten, om den är öppen uppe o nere borde väl konvektion transportera bort fukten?

har två rum till förfogande Det ena är ca 4x6 meter, och det andra ungefär samma storlek men öppet mot övriga huset, det rummet saknat bakre vägg, hade en tanke på att använda porös absorbent som en typ aperiodisk ventil, d.v.s. bygga innervägg som är medvetet ljudgenomsläpplig för att minska basproblemen.

adhoc: hur fäste du modulerna i ramverket? jag hade tankar på att göra ramar på 120x60x8cm som sedan placerades mot alu-regel på väggen, varje modul med löstagbart lock och valfritt innehåll, i princip skulle modulerna bara staplas på varandra, vet inte om det fungerar eller om jag har otur när jag tänker...

McEnroe Posted - 2012/07/07 : 15:58:25
Isodrän eller pordrän.Utvändigt alltså.
Du måste få ett skikt som tillåter väggen att torka.
Avfuktare i all ära men det kommer ny fukt hela tiden.
Luftspalten inomhus faller också bort då fukten stannar där.
adhoc Posted - 2012/07/07 : 14:36:01
Det underlättar definitivt att bygga regelramverk med modul om 600 mm. Jag körde modulhöjd 600 mm längsmed långsidorna i rummet utefter golvet, därefter modulhöjd 1200 mm ovanför, sen fick resterande bli vad det blev upp till taket. Mitt rum är förhållandevis smalt, 419 cm, så jag reglade ut 100 mm på vardera sidan för att precis komma under 400 cm som är standarbredd för heltäckningsmatta. Gummidistanser placerades mellan regel och betongvägg. Glipan mellan regel och betongvägg tätades av med PU-skum, renskars därefter, varefter samtliga skarvar avtätades med acrylfog så att man kunde få luftäta ramverk inåt rummet. => Gav möjlighet till att använda en panel- eller helmholtzabsorbent inåt rummet eller alternativet att bara fylla ramverket med isolering.

Vilka mått har du på ditt rum?
everwake Posted - 2012/07/07 : 09:18:28
basotect går ju att köpa i gtb, men med frakt till Stockholm blir det ändå vettigt att beställa direkt från caruso i tyskland.

testerna som gjorts av folket på gearslutz visar ju onekligen varierande resultat, men det känns som det finns potential, siktar på 1,2 eller 1,5mm och primärt för sidoväggarna där jag inte har plats till hh eller perforerade absorbenter.

har ingen möjlighet att börja arbeta innan slutet av augusti, men jag vill ha konstruktionerna "klara" innan jag börjar, annars ser rummet ut som en byggplats i flera år, funderar på om det går att bygga moduler i standard storlek som bara lyfts på plats o förankras
adhoc Posted - 2012/07/06 : 23:58:08
Kul med någon som funderar på att pröva VPR. Basotect som är det alternativa materialet till Isobond ska väl gå att få tag på i Sverige. Kommer dock inte ihåg namnet på företaget nu, har köpt en del material från dem i jobbet. Ska du köra på 1,5 mm eller tjockare plåt, tungt lir det i vilket fall som helst ...
everwake Posted - 2012/07/06 : 10:29:33
adhoc: det när nog så jag funderat, skall dock in med en bunt BAD-paneler, och har för avsikt att försöka få tag i isobond för att testa en VPR absorbent, dem grejerna behöver ju ha något att monteras mot.

totalytan för varje VPR blir ca 1,2*2,4m så jag funderar på om det räcker att sätta bad-panel +50mm isolering och 50mm luftspalt men låta VPR absorbenterna vara monterade direkt mot väggen.
funderar även på 1D PRD i eps/xps, men de har ju också en isolerande effekt och behöver luftspalt, rummet är smalt nog som det är...

HH med luftspalt har jag funderat på, dock är jag mån om att behålla varje centimeter bredd i rummet, så på sidoväggarna är det inte görbart. därför är jag sugen på ett VPR-experiment.

kan inte mäta upp rummet förrän i slutet av augusti, så jag vet inte ännu vad jag behöver göra, men jag måste lista ut ett sätt att få det byggtekniskt bra och estetiskt tilltalade som konstruktionsprincip för att få godkänt hemma.

adhoc Posted - 2012/07/06 : 00:54:48
Källare kan ju vara lurigt. Jag var i valet och kvalet om jag skulle lägga parkett / brädgolv eller heltäckningsmatta. Underlaget var rått betonggolv (med nej tack till kallt otäckt klinkergolv). Med lågt i tak var centimetrarna viktiga så det fick bli en gosig heltäckningsmatta med öppen vävbaksida som gör att eventuell uppträngande fukt kan passera med en konstruktion som #8221;andas#8221; (ingen gummerad undersida alltså)
Om putsen sitter bra på väggens insida tyder väl det på att du inte har problem med från utiifrån kommande vatten / fukt, problem kan du ändå få om fukten i uppvärmt rum kondenserarar mot den kallare källarväggen efter / om du skulle släpa in en massa isolering. Om du ska du ha helmholtzabsorbenter, varför inte ha tex formplyfa som tätande baksstycke i ett ramverk i stället för att använda källarväggen som bakstycke? Ställs dom på en sockel med lufthål samt har en luftdistans mellan bakstycke och källarvägg borde du minska risk för problem ytterligare.
everwake Posted - 2012/07/04 : 22:25:56
har ingen mätbar fukt alls egentligen, om jag ska bygga in t.ex hh basfällor, så vill man väl inte att trä har kontakt med väggen? det skulle ju innebära att den fuktvandring som trots allt sker blir in i basfällorna?

blir man tvungen att regla ut allt på plåtregel, eller överdriver jag problemet?
nisseW Posted - 2012/07/04 : 22:22:26
Isolera aldrig en källarvägg invändigt, då får du en kall vägg utanför isoleringen med ökad fukt. Isoleringen ska vara på utsidan för att få en varm och torr vägg!
Micke Y Posted - 2012/07/04 : 21:16:26
Om du har mycket fukt kan du sätta en Platonmatta på väggen innan du bygger ytskift+isolering.

Micke
PetterPersson Posted - 2012/07/04 : 20:58:25
Se till att hålla temperaturen i källaren så det inte kondenserar. Se
till att ventilationen är tillräcklig och skaffa eventuellt en avfuktare
eller "torrbollar".

Börja med att planera för basfällor direkt och bygg in dem snyggt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000