HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Dämpning bakom högtalare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Pettersson Posted - 2012/04/29 : 17:28:57
Äntligen "färdiga" med ommöbleringen och om tapetseringen...

Jag har stativare med porten nedåt genom ett hål i stativet, vet man ska dämpa bakom högtalarna för minska reflexen bakåt....

Problemet är det finns inga J...A snygga dämpskivor att sätta att köpa någonstans, eller?

mvh
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
JonasW Posted - 2012/05/13 : 22:21:54
Mitt internet dog hemma i helgen, så man får passa på på jobbet :)

Absorbenterna dök upp inom ett par dagar efter ordern lagts och var väldigt bra packeterade! En tunnare skum mellan absorbenterna då de var 2-3st i varje paket. Sedan så var de i sin tur plastade uppe & nere så att de inte kunde skava mot varandra. Sen frigotlit runt allt och
sedan kartongen. Bra där!





5st Hertz som troligen åker upp i taket mot 1:a reflex.



En av de 4 corner superchunksen.



2st i högra hörnet, tyvärr är bilderna rätt blaskiga pga blixten, men nya miljöbilder ska tas på några veckor då jag förhoppningsvis haft en akustikkonsult på plats och hunnit justera in allt lite.



En bild på en liten bit av materialet som följde med i en av kartongerna.



2st Hertz med filmaffisch-tryck på sig med medföljande upphängningsdetaljer!




Intrycket hittils är att basen blev väldigt mycket bättre av de 4 SCC:erna. Ett _stort_ lyft där jämfört med mina hembyggda av markskiva.

Hertzarna har jag inte hunnit laborera med så mycket än då planerna som sagt förändrats lite, då jag förhoppningsvis får lite hjälp med uppmätning osv på några veckor. Blir det av så avvaktar jag lite med att sätta upp saker på "känn".

Har egentligen bara gott att säga om absorbenterna, leveranstid, emballage, ljudförbättringarna i basen. Dom har dock en lite stark doft av materialet i absorbenterna, så jag hoppas att den försvinner på nån vecka.
JonasW Posted - 2012/05/10 : 18:09:28
Nya corner superchunksen sitter på plats i hörnen och det blev genast ett lyft när det gäller basen. Den känns mycket fastare och mindre bumlig!

När det gäller sido & ev. takabsorbenterna så ska jag invänta en XTZ Analyzer II och med lite tur någon som ska hjälpa mig på vägen med placeringar och råd.

Sound of Science-absorbenterna verkar dock klockrena hittils. Låter bättre av det man hunnit testa, bra "finish" och emballeringen var grymt bra, extremt liten risk för transportskador som jag vanligen drabbas av när det gäller speditörer runtom Umeå...

Ska slänga upp någon bild till helgen för de som kan vara intresserade.
RuneStone Posted - 2012/05/07 : 20:07:18
Skruva upp en ram av reglar i taket om du inte vill göra så många hål, då kan du skruva fast flera reglar på dom du satt i betongen fast du skruvar i trä ist.. går åt några reglar men du behöver ju inte så grova så det blir inte speciellt mycket pengar, samt att du slipper borra så många hål i betongen..
JonasW Posted - 2012/05/07 : 19:54:36
quote:
Intressant sida! Bilder är mycket välkomna...

Vad köpte du och varför just dessa? Vill ha ordentlig dämpning bakom mina högtalare. Då mina står på stativ, med "utbåset" nedåt, räcker det med dämpning med t.ex. 60x60 direkt bakom högtalaren eller behöver det vara en dämpning hela vägen ner mot golvet?

Sedan så har jag läst att det helst ska vara en luftspalt mellan dämpskivan och väggen, stämmer det?


Jag köpte 4st hörnabsorbenter för djupbasen, 5st Hertz till taket för första reflexen där och 2st filmaffisch Hertzar till första reflexen på sidoväggarna.
Angående om de bör gå hela vägen ned till golvet så vet jag inte vad som blir bäst då du har stativare.
Luftspalt förbättrar effektiviteten på absorbenten, ja. Så har man möjlighet att flytta ut dom lite så är det bra.

Jag har en fråga om någon har ett tips på nedanstående:

Har fått hem mina 5 Hertz som ska upp i taket. Men jag funderar på hur jag ska hänga upp dessa. Hade tänkt hänga dessa med 5cm luftspalt från tak.

Ett alternativ (mindre snyggt med utstick på reglarna...) är att sätta 2st 45x45 reglar längst upp & ned på baksidan med skruvar. Göra ett 5cm utstick på vardera sida av absorbenterna och sen skruva fast hela paketet i taket.

Alltså 5x60cm absorbenter på rad = 300x120cm och sen 310cm reglar uppe & nere.

Ett annat är krokar med kedjor eller dylikt. Men det blir måååånga hål då man bör ha en krok i varje hörn på alla fem absorbenterna = 20hål taket (betong).

Ett annat är väl att sätta 4st krokar (2 för nedre delen 2 för övre), sen en vajer mellan dessa 2 & 2 för att sedan lägga in absorbenterna. Men då kanske de skär in materialet i längden?

Ja... nån som har nått tips?
Pettersson Posted - 2012/05/01 : 12:57:47
quote:
Jag har ett par absorbenter på väg hem från sofsci.com. 2st av dessa har filmtryck på sig, kan se om jag kan fixa upp en bild på dessa om det är av intresse?
Inte så fasligt dyra heller!


Intressant sida! Bilder är mycket välkomna...

Vad köpte du och varför just dessa? Vill ha ordentlig dämpning bakom mina högtalare. Då mina står på stativ, med "utbåset" nedåt, räcker det med dämpning med t.ex. 60x60 direkt bakom högtalaren eller behöver det vara en dämpning hela vägen ner mot golvet?

Sedan så har jag läst att det helst ska vara en luftspalt mellan dämpskivan och väggen, stämmer det?
JonasW Posted - 2012/04/30 : 09:19:48
Jag har ett par absorbenter på väg hem från sofsci.com. 2st av dessa har filmtryck på sig, kan se om jag kan fixa upp en bild på dessa om det är av intresse?

Inte så fasligt dyra heller!
ztenlund Posted - 2012/04/29 : 17:32:26
Låter som något som passar i Akustikforumet... Flyttar.

Du kan väl få valfri bild tryckt på skivan om du är beredd att betala tillräckligt. Annars är det väl till att klä in någon skiva själv i (genomsläppligt) tyg e dyl.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000