HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Xtz room analyzer + minidsp = <3 ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
sladdbarn Posted - 2012/04/27 : 21:34:41






Nu till frågan: hur hade ni gjort?

Jag kan få kurvan spikrak, kan göra den rak under 80Hz, fila på toppar & dalar m.m.

Undrar lite vilken approach som kan vara lämplig.

7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Micke Y Posted - 2012/04/30 : 14:33:05
EQ kommer jämna ut kurvan på en given plats i rummet = bra men flyttar du på dig eller har en medlyssnare så blir det inte så bra där. Det är bra med plåster men stoppa blödningen är bättre.

i studio användar man eq för att fixa ojämnheter i högtalare men bara efter det att man fixat rummet. Jag tror du skall tänka likadant här.



Micke
sladdbarn Posted - 2012/04/30 : 13:20:35
Ska jag tolka detta som att det är inte någon vits överhuvudtaget med eq?

En 45Hz absorbent i kombination med eq kanske?
Minska toppar och dalar med 3db kanske?

Jag provade för skojs skull att ta bort 45Hz toppen. Basen blev tydligare om än
något tunn (vanesak?) och mellanregistret blev mycket tydligare.
Micke Y Posted - 2012/04/29 : 17:02:16
Om jag svara på originalfrågan så ser receptet ut så här.

Toppen vid 45 Hz beror på att efterklangen är för lång här och dämpar du bort den försvinner toppar och dalar på multiplar av den frekvensen. Sedan har du allmänt ganska mycket reflexer i rummet.

Alltså: Köp eller bygg dämpning för 45Hz. Svanå har eller så kan du fixa rör eller andra alternativ.

För att minska mängden reflexer i rummet så sätter du upp tyg på väggen med lite distans, några kvadrat så där.

= klart

Njut

Micke
sladdbarn Posted - 2012/04/29 : 13:16:21
quote:
Visa sen en plot med bara excess GD.



Såhär?:

sladdbarn Posted - 2012/04/29 : 12:43:23
Så här ser rummet ut på ett ungefär.

Rummet borde ha hyfsade förutsättningar för välljud, gigantisk ryamatta, dubbla gardiner,
soffan som är 4 meter bred, en del andra möbler, stora växter och en del väggprydnad.

Det som ställer till det är betongväggar och soffan samt högtalarna placering.
Soffan och högtalarna måste tyvärr stå intill väggen vilket säkert ställer till det en del.



Joda: ska läsa länken!
PärR Posted - 2012/04/27 : 22:26:58
Ser ut som att rummet behöver ses över snarare än att bara "EQ:a" bort problemet. Det var en tuff kurva från XTC måste jag säga

Kan du inte beskriva rummet lite först

/PärR
Joda Posted - 2012/04/27 : 21:50:40
Först läs igenom den här artikeln:
http://www.hometheatershack.com/roomeq/wizardhelpv5/help_en-GB/html/minimumphase.html

Visa sen en plot med bara excess GD.

Skulle topparna vara miniphase så är det inga problem att EQa bort dom men något borde också göras med andra medel.

Har då bild på hur rummet ser ut?

Hur mycket varierar topparna/dalarna med förändring av mikposition och hur det det ut i resten av rummet?
Mängden energi vid olika frekvenser totalt sett i rummet är här intressant så att man inte skapar hål på fler ställen än man tar bort peakar.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000