HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Tolka XTZ RoomII kurvor för kontoret

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
DrBoar Posted - 2012/03/13 : 21:50:25
Har ett litet hemkontor lyssningsrum. Fullpackat med bokhyllor fyllda med böcker, skivor och högtalarelement
Takhöjd 245cm betongtak över parkettgolv med matta (betong och reglar under parketten.
430cm mellan kortväggarna betong och ett fönster på ena väggen, där högtalarna står.
Sidoväggarna ca 265 cm isär ena hel betongvägg den anda en ganska sladdring gipskivevägg med dörr och en dörr. Väggen har en stor grund alkov. Något i stil med 30cm rak vägg, 100cm avfasning in till 35 cm djup alkov, nästan 2 m plan vägg i alkoven, 100 cm avfasning, 30 cm plan vägg.

Grundresonanserna hamnar på 40,65 och 70 Hz. XTZ programmet hittar två noder 39 Hz med Q på 11.2 och 74 Hz med Q på 3.9


På det nedre spectrat ser man dubbelresonansen. Det som förvånade mig är att det är så pass mycket energi i 500-2000 Hz området. Jag trodde att alla bokhyllor, mattan och tavlorna skulle dämpat ut allt sådant.

Skall man inrikta sig på alla tre basresonanserna 40-65/70-125 eller skall man börja med en i taget och i så fall vilken?

Jag funderar på att sätta upp ett akustiktak nedpendlat till ca 10cm, skivorna är 2.5 cm tjocka. För att inte få taket helt likformigt har jag tänkt att fylla upp delar av taket med akustikull mellan tak och akustikplatta, andra delar får ha en luftspalt tak-akustikplatta och ytterligare några delar lägger jag några tunna plast eller masonit skivor uppe på akustikplattorna. Tanken är att taket skall se enhetligt ut men vara av olika beskaffenhet akustiskt.

Men jag antar att det är basabsorbenter jag borde börja med

Jag kan ju hänga upp biltemas dämpfilt och annat och mäta men lite tips mottages tacksamt
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Forsman Posted - 2012/04/05 : 18:19:47
Upptill i menyraden så finns en flik "setup" bocka för advance mode så kommer det fram fler features
DrBoar Posted - 2012/03/16 : 11:02:00
Det är grundversionen (ångrar att jag inte köpte pro), vattenfallsdiagram hade varit mer lättavlästa än de här färgglada avbildningarna.

Grundversionen gör ju samma mätningar och kan exportera dem som txt fil, Jag skall se om de går att importera, annars får jag importera det i ett graf & plot program
adhoc Posted - 2012/03/16 : 01:33:40
DrBoar, är det grundversionen av XTZ:an du har eller Pro-versionen?
Pro-versionen har 3 knappar, en som ger blå kurva (första 2 ms) = anechoic, en för grön (8 ms) = visar effekten av de första reflektionerna och interferenserna = taggigare berg och dalbana, en för gul = för hela ljudsvepet på 300 ms = ännu taggigare berg och dalbana. Vill man visa en "tjusig och platt" kurva kan man kryssa för upplösning mot tex 80 dB-skalhöjd, eller för en "fulare" kurva tex 40 dB.
adhoc Posted - 2012/03/16 : 01:15:58
Anledningen till att det känns tveksamt för mig med mer än 1 st riktigt bra plats är främst rummets smala bredd på 265 cm. Med normalt rövavstånd i soffan, dryga 60 cm + kroppsbredd på det, kommer person 2 nära sidoväggen och det bör blir stora skillnader från rummets basrespons för de 2 personerna. => Då är det för mig tokigt att köra en 3-punktsmätning som resulterar i ett medelvärde baserat på att 2 av ställena bör bli så mycket sämre än det bästa. (Jag antar alltså att man inte vill sitta på rad efter varandra i längsled)

Kollade in din tråd MickeY, den mätning jag kunde få korn på är nedanstående. Den är lite skum såtillvida att amplituden varierar upp och ned för en och samma frekvens utefter tidsskalan (återkommande likadana färgskiftningar). Jag har fått liknande mätningar själv när det varit glapp i mik-kontakten eller jag rört på miken samtidigt som ljudsvepet går. Den gröna kurvan som hör ihop med "eldsflammorna" ser inte fy skam ut men det går inte att se vilken smoothing som använts vid mätningen (?). Har kommit ned till en basrepons på +/- 4dB från 23-313 Hz, utan eq, i mitt eget rum nu men det har krävt en hel del "hittepå". I sidled är det OK även för fler än 1 person men då är rummet 4,2 m brett, vilket gör det enklare än för DrBoar.


Micke Y Posted - 2012/03/15 : 21:01:31
Nä nu är du för pessimistisk adhoc. Det går att få till riktigt bra och jämn bas i små rum -se bara på mitt - men visst måste man arbeta lite för att få till det.
Det finns nog två saker att ta tag i, dels 39Hz och dels den långa efterklangen mellan 400-3000.

Den övre behöver som sagt tyg för att lugna ner sig. Bas resonansen kan hanteras med Helmotz/membran/papprör/aktivt absorbent. En aktiv lösning är liten och mycket effektiv men kräver lite DIY.

Fortsätt med 3 punktsmätningarna för att få bäst mätresultat i basen.

Micke
DrBoar Posted - 2012/03/15 : 20:56:04
Tack för responserna adhock och Micke Y.
Jag skall göra enpunktsmätningar, tack för påpekandet
XTZ Room II har jag inte hittat de olika kurvorna men någonstans är de för då man exporterar kurvorna som textfiler dyker de upp Raw,anecoing och något till.

I övre hörnet har jag en spånskivelåda som döljer några rör och kabeldragningar lådan är 110x20x55cm. Om jag tätar några genomförningar har jag en Helmholz resonator som kan stämmas av till 40 Hz med ett 10cm rör 5cm långt eler två 10 cm rör 15 cm långa.

Om jag använder 70x45 reglar så blir det med ett djup på 95mm inte mycket absoption under 300 Hz. Men om man nu har taket täckt av "regellådor" 60cm breda och över 2.5 m långa kan man ju vara lite listig. Tätar jag en sådan låda och sedan monterar dubbla gipsskivor 40 mm från taket så får ovanför akustiktaket en bas panelabsorbent avstämt till 70 Hz. 1,5M2 och 27 kg panelabsorbent. Mellan gipsskivorna och akustikplattan blir det en 5mm luftspalt så att skivan har utrymma att röra sig, och vid 70 Hz är 25mm glasfiber framför varken till eller från. Jag tror inte jag vill ha sådan i varje sektion det blir 250 Kg gipsskivor i taket!

Jag skall ställa mina högtalare där Jericho 08 hornen kommer att ha sina hornöppningar och mikrofonen var jag har skallen. Återkommer med märningar när jag rumsterat om lite grand...

adhoc Posted - 2012/03/15 : 19:05:04
Varför kör du 3-punktsmätning? => Är det aktuellt med flera personer i rummet eller är det (som ofta) ett enpersonsnöje? Om det senare gäller kan du optimera enklare och fokusera på att få en plats riktigt bra istf för ingen bra men några kanske halvdant OK men inte mer. Rummet är så litet så jag tror det är dömt på förhand att få det bra för mer än en enstaka plats.

För att få ett hum hur långt ned dina akustikplattor räcker frekvensmässigt, kan du koppla bara upp en högtalare och göra lite mätningar med mikrofonen på fast plats medan du flyttar packen med akustikplattor runt högtalaren. Du kan rikta in dig på dippen vid ca 100 Hz tex som med stor sannolikhet kommer från en interferens från omkringliggande yta (golv, tak eller sidovägg)jämfört med direktljudet.







DrBoar Posted - 2012/03/15 : 09:30:05
Jag satte in fyra kvartsvågspipor (högtalare) filtar, 50 L vadd och ett tiotal akustikplattor, det verkar dämpa basen en del. Problemet är att jag precis börjat använda mätutrustningen, när man bläddrar i manualen blir man osäker på om man mätt på precis samma sätt från gång till gång. Basresonanserna är ju mycket beroende på placeringen av mätmikrofonen. Med den nära mitten på kortväggen får man en fet 40 Hz puckel på trepunktsmätningen. Har sänkt de tre mätpunkterna från ca dryga metern över golvet till ca 30 cm över golvet så dyker golv/tak pucklarna runt 70 Hz upp.

Inser att att akustiken måste matcha både lyssningsposition och var högtalarna står och vilka högtalare man har. Funderar på att bygga Jericho 08 bashorn som rasar under 55Hz då kan 40 Hz puckeln hjälpa till i basen. Blir det Onken liknande lådor med 15" bas ner till 35-40 Hz så blir den resonansen ett stort problem.

En variant är att bygga membranabsorbenter uppe i akustiktaket en 12mm gipsskiva på 60x265cm ger ju dryga 1.5m2 basabsorbent runt 75 Hz, med dubbla gipsplattor krävs det ett djup på 100mm för att nå ner till 45Hz. Det är ett ventilationsdon som ställer till det. Just nu lutar jag åt ett grunt akustiktak under 100 mm då når man i alla fall 65/70 Hz med memranresonator.
Micke Y Posted - 2012/03/14 : 18:02:33
Min erfarenhet är att spridning inte funkar så bra som man skulle önska och att det är betydligt lättare att få till ett bättre resultat med lite mer dämpning. Jag skulle sätta upp tyg eller dämptavlor på väggen men tror att din ide med taket är riktigt bra.
Som du ser så är efterklangen ganska lång och det kommer bli mycket skönare rum att vistas i med lite kortare efterklang.

Micke
adhoc Posted - 2012/03/14 : 11:29:17
Med ett så litet rum som dessutom ska funka som kontor, får du nog problem att volymsmässigt ställa in något som gör stor skillnad mot 40 Hz. Med en sub (som tar mindre plats än akustikfix för 40 Hz) vid vardera kortväggen bör du få mindre problem med 40 Hz. Om du kan ha lyssningsplats mer mot mitten av rummet kan den också bli mindre störande även med 1 sub eller utan och "bara" väggplacerade fronthögtalare. Dubbelresonansen 65/70 Hz är också så låg att den tar utrymmeskrävande åtgärder. Rimligen är den också ett större problem för dig då den är lättare att "väcka till liv" då den är bredare i omfånget. Dessutom, du har troligen mer musik där än vid 40 Hz.

Ställ in XTZ på RTA och släng på någon för dig typisk musik, så misstänker jag staplarna kommer oftare och är väsentligt högre vid ca 65 Hz än vid 40 Hz. => Vilka frekvenser borde vara intressantast att fixa med?

Jag har försökt få mer ordning på mitt eget rum sista tiden. I min tråd på component finns några diagram som visar vad man kan förvänta sig med så tjock isolering som 190 mm =>10 cm akustiktak hos dig (varav 2,5 cm isoleringskivor) gör varken till eller från mot dom här frekvenserna. Jag skulle ställa om XTZ:an till grön och gul kurva, vilka då visar mer av verkligt förhållande i ditt rum. Den blå kurvan som visar responsen efter 2 ms (har jag för mig), ska ge indikation för ett ekofritt rum, det handlar det knappast om.
Länk: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=6176&view=findpost&p=177189

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000