HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Dimensionering av Helmholtzresonator

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
asto Posted - 2012/02/12 : 09:29:43
Skulle behöva lite tankar och åsikter från er innan jag sätter igång bygget.

Mätning från lyssningsposition på höger och vänster bas inkl. delningsfiltret. Rummet är 5,8 x 3,6 x 2,2 och jag spelar på längden.



Hade tänkt mig 1 i vardera hörn bak i rummet. Kan detta fungera? eller behövs mer info för att kunna ge svar?

Större, mindre port, bandbredd?


18   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
adhoc Posted - 2012/02/19 : 18:45:15
Det verkar som länken till AES-rapporten har stängts ned. Jag har dock rapporten sparad som vanlig pdf-fil. Den som vill ha en kopia kan pm:a mig sin mailadress.

Det fiffinurliga med stålskiva + Basotect är att den är bredbandig vid riktigt låga frekvenser, samtidigt som den inte tar så stor volym.

Jag skulle vänta med att göra någon absorbent till du får tag på en XTZ:a. Flyttar du micken fram och tillbaks, kommer du underfund med om det är en tangentiell resonans eller inte.
RuneStone Posted - 2012/02/17 : 18:13:21
Enkelt att prova är ju att göra sig några esl-absorbenter och prova med.. Byggkostnaden är ju minimal..
asto Posted - 2012/02/17 : 13:05:24
quote:
Vad har du för förutsättningar i rummet?


Det är bakre väggen som jag tänkt att utnyttja till basabsortion.



Vänster bak är en liten mexitegelgrotta med golvyta på 60 x 70cm, 220cm takhöjd. Här skulle jag kunna tänka mig att utnyttja utrummet till fullo.


Höger bak blir inte snyggt med något monsterbygge enligt min åsikt.


quote:
Prova att bygga några rör-absorbenter
De är ju visserligen enkla att bygga och prova resultat med, men höger hörn blir som sagt ingen vacker historia med ett jätte rör ståendes.

quote:
Är det stående vågor eller interferens du lider av?
Nämnde det tidigare, jag misstänker det är kombination av grundtonen i rummets bredd(48Hz)samt andra övertonen av rummets längd(59Hz) som skapar resonansen vid ca 55Hz. Men jag är ingen expert i ämnet.

Ska kolla lite mer och lägga upp bilder när jag får hem XTZ RA.

Bernt Jansson Posted - 2012/02/17 : 09:03:58
Skulle också vilja läsa AES-dokumentet, kommer inte heller åt det. Intressant tråd för övrigt.
RuneStone Posted - 2012/02/17 : 08:46:18
kommer inte åt AES-dokumentet.. verkar som man måste vara medlem?

asto: Vad har du för förutsättningar i rummet? vad går att göra, hur mycket plats finns det? Är det stående vågor eller interferens du lider av?
Är det bara stående vågor så borde det räcka med relativt små absorbenter/fasvändare. Prova att bygga några rör-absorbenter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952&whichpage=1
asto Posted - 2012/02/17 : 02:48:58
quote:
Om du menar varianten med stålskiva mot melaminskum (Basotect)
Det var denna jag menade. Häftigt material, inte helt gratis antar jag

Verkar vara bökigt att få koll på resonansfrekvensen för panelen. Eller den kanske inte behöver vara så exakt anpassad till problemresonansen, bara den täcker?

Tack för länken, får ta läsa den lite mer noga för detta är verkligen intressant
adhoc Posted - 2012/02/16 : 14:08:42
Om du menar varianten med stålskiva mot melaminskum (Basotect) så är det RPGs VPR-variant (mot Fraumnhoferinstitutets patent). Den är troligen den volymsnålaste som finns och som samtidigt effektivt går lååååångt ned i frekvens. Lite ommöblering kan dock vara ännu effektivare men det är inte alltid praktiskt möjligt.

Här är en lång DIY-byggtråd om VPR-cloning: http://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/667929-my-experiment-metal-panel-absorber.html#post7230262
Basotect finns bl.a. hos Dafa i Sverige.

Edit: fixade till länken
asto Posted - 2012/02/16 : 00:11:42
quote:
Allt är inte guld som glimmar ...
Tack!
Intressant länk Adhoc, det verkar ju som att bredbandiga panel absorbenter har fungerat bäst enligt testet, om jag tolkat graferna rätt.

Någon som har byggt och har praktiska erfarenheter av dessa?

adhoc Posted - 2012/02/15 : 01:29:46
En AES-rapport på 8 olika köpeabsorbenter, olika typer. Allt är inte guld som glimmar ...
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20120213/12403.pdf
asto Posted - 2012/02/15 : 00:34:22
quote:
Det ser ut som att det finns väldigt mycket basenergi under 150 Hz jämfört med över, men en sådan tolkning är vansklig.
Har lånat ut min XTZ RA för tillfället, så jag får undersöka detta senare. Men jag är rätt säker på att det är denna resonans som ställer till det mest.
asto Posted - 2012/02/15 : 00:28:19
quote:
Kan en miniDsp i kombination med Heimholtzresonator vara något?
Jag har möjlighet att eq:a ner baspuckeln digitalt, men jag är lite allergisk mot det pga att man då sänker energin i basens direktljud. Tror mer på att en helmholtz får sluka upp resonansen och därmed också efterklangen.

Spånar vidare på tanken, skulle det på något sätt fungera med att köra en eller flera aktiva basabsorbenter(den typ Bernt har pysslat med) i kombination med dsp för att kunna ställa Q, amplitud samt frekvens lite mer exakt?
Jamo Posted - 2012/02/13 : 19:13:26
Skivor (gips, spånskiva, parkett) på reglar absorberar bas ganska bra, betong, klinker och tegel absorberar bas dåligt. Har man för lite basabsorption och därmed för mycket efterklang i basen så kommer en massa basenergi att snurra runt i rummet och förstöra upplevelsen av mellanregister och diskant. Därför kan det vara klokt att börja med att kontrollera basdämpningen i sin helhet och därefter ge sig på kvarvarande resonanser. Det ser ut som att det finns väldigt mycket basenergi under 150 Hz jämfört med över, men en sådan tolkning är vansklig.
sladdbarn Posted - 2012/02/13 : 15:18:14
Kan en miniDsp i kombination med Heimholtzresonator vara något?

Jag har precis börjat kika på miniDsp så mina kunskaper är små
men Dspen borde kunna fixa pucklen och efterklangen borde
resonatorn kunna fixa, tänker jag rätt?
asto Posted - 2012/02/13 : 14:31:20
Rummet är mycket riktigt en gillestuga med väggmaterial bestående av både gips, spån och mexitegel. Basarna är 2st 240 liters horn som står uppställda i varsit hörn vid framvägg. Basarnas placering är jag inte beredd att ändra på. Själv sitter jag ca 4 meter från framvägg. Jag har flyttat runt micken lite, men resonansen hänger med.

Resonansen bör vara en kombination mellan grundresonansen som uppstår mellan sidoväggarna och andra övertonen på rummets längd.

quote:
Jag är rätt säker på att det krävs större doningar för att dämpa 10 dB.
Men hur tolkar du simuleringen, tänkte på bandbredden? eller behöver den vara bredbandigare?
2 x 200 liter med slits port på 530cm^2 är väl ändå ganska stort. Dom kanske inte fixar 10db, men är dimensioneringen bra kan man väl kanske bygga fler?
Jamo Posted - 2012/02/13 : 10:23:40
Måtten på rummet för tankarna till min egen gillesstuga. Är det så att du har dåligt med basabsorbenter i rummet (betongkub) så är nog en bra början att offra en kortvägg och bygga en bredbandig basabsorbent och sedan ta de kvarvarande resonanserna med smalbandiga Helmholtzare. Har du möjlighet så är tipset att anlita en akustiker, det kostar en del i början men möjligheten att få till en bra akustik ökar dramatiskt.
adhoc Posted - 2012/02/13 : 09:42:16
Det verkar som du har lyssningplats upptryckt mot ena väggen och basarna direkt an motstående vägg.

Pröva med att flytta ut antingen soffan eller basarna. En halvmeter kan göra stor skillnad. Funkar det dåligt som "konstant" möblering kan du ha basarna på en platta med hjul (el. liten mattbit) så dom enkelt kan flyttas fram och tillbaks.

Annars är alternativt som jag ser det, 2 basar till vid soffan. Dom behöver inte vara de allra potentaste map på den ganska höga frekvensen och borde defintivt kunna vara mindre volymsmässigt än dom Helmholtzburkar du funderar på.
RuneStone Posted - 2012/02/12 : 23:14:48
Precis som Petter säger så behövs väldigt stora volymer för att dämpa en så pass kraftig peak..
PetterPersson Posted - 2012/02/12 : 22:19:55
Jag är rätt säker på att det krävs större doningar för att dämpa 10 dB.
Något jag märkt är att stora lådor kräver stor port för att dämpa högt
upp i frekvens och då blir ändkorrektionen orimligt stor. Därför är
det smidigare med ställbar slitsport.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000