HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 GIK acoustics room kit 3 till min betongbunker?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Claes_Ireland Posted - 2011/12/17 : 14:35:01
Ja, kan Gik acoustics room kit 3
http://gikacoustics.com/gik_room_kits.html
Vara något för mig?
Betong i alla väggarna, 4*5*2,6 är rummet, lyssnar över den långa 5 meters sidan.

Har ordentlig baspeak runt 32 hz, ljudet är dessutom hårt, klappa händer hårt och det lever kvar en hård otrevlig klang ganska länge.

Rummet är kalt, det finns tv, stereo, soffa och matta i rummet, det är ekparkett.

Gillar tanken med roomkitet för att det är rakt på och enkelt.
Beställer nog ett paket diffusorer man kan leka med.

Ställer de två absorbenterna som ska ta första reflexen i väggen, på stativ, en hamnar nämligen mitt för en balkongdörr. :)
Sen tänkte jag beställa ett fint mönster från i-stockphoto som de trycker på dessa två aborbenter.

Låter det här bra eller har någon en bättre ide?

11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2011/12/19 : 19:49:21
quote:
Petter, du tisade om backdrop, funkar de ned till 32Hz? Min enkla matte säger mig att 40 cm från vägg dämpar optimalt vid 107Hz. Jag kanske tänker fel, men blir det inte väldigt långt från vägg om man skall dämpa vid 32Hz?


Visst är det så. I mitt inlägg ovan står det

quote:
Köp ett backdrop (scenmolton) på jam.se, ca 1200:- för 7x3 meter. Sätt
skenor i taket 40 cm ut från väggen och dra runt draperierna tills det
låter bra. Tar frekvenser ner till en bit över 100 Hz.


och det jag triggade på var att Claes skrev

quote:
ljudet är dessutom hårt, klappa händer hårt och det lever kvar en hård otrevlig klang ganska länge.

Rummet är kalt, det finns tv, stereo, soffa och matta i rummet, det är ekparkett.



Så för 32-Hzaren behövs antingen ett par esl-rör eller HH-absorbenter.
Pac Posted - 2011/12/18 : 19:50:00
Tack Adhoc.
adhoc Posted - 2011/12/18 : 18:45:28
Pac, Du får klicka dig vidare lite för att komma till testrapporterna från Riverbanks.


Citat en bit ned på sidan; http://gikacoustics.com/gik_monster.html :
All GIK products are tested at Riverbank Acoustical Laboratories (RAL)TM and we are able to provide PDF's. See Absorption Report >
Claes_Ireland Posted - 2011/12/18 : 13:23:16
Ska väl säga att jag "mätt" in burkarna enligt Gamuts formel just för att minska på basproblem, men den peaken blir jag inte av med. Har flyttat och mätt.
Claes_Ireland Posted - 2011/12/18 : 13:22:19
Det är upphängt på reglar, men bas verkar det inte käka, däremot måste man ha kuddar under burkarna. Spelade med högtalare som stod rakt på parketten och då lirade hela golvet med. Med kuddar går det bra.

Gik roomkitet tänkte jag använda för att få rummet "generellt" bra. Sen, om 32 Hz peaken fortfarande är ett problem tänkte jag lösa det aktivt, en subba med fasvänd mik enligt tips här på forumet.

Så, får roomkitet min betongbunker i skaplig form, sen tänkte jag ta specifika detaljer efter hand så att säga. Hade hoppats på att den enda som borde bli kvar är 32 hz peaken. För tillfället tar jag den i min squeezebox server med pluginen jag hjälpt många med på en annan del i forumet.
Pac Posted - 2011/12/18 : 09:18:47
Jag hittar inte data på produkter på hemsidorna. Jag hittar massvis med referenser i text till data, men inga datablad... Tittar jag på fel ställe?

På deras "Monster Bass trap" skriver de "With new certified lab tests, the GIK Monster has a rating of 3.00 absorption coefficient at 80 Hz.", men inga datablad???

80 Hz är mer än en oktav högre än din basnod så jag tvivlar på att den kan hjälpa vid din basnod Claes_Ireland.

Petter, du tisade om backdrop, funkar de ned till 32Hz? Min enkla matte säger mig att 40 cm från vägg dämpar optimalt vid 107Hz. Jag kanske tänker fel, men blir det inte väldigt långt från vägg om man skall dämpa vid 32Hz?

För 32Hz kanske det är enklare att jobba med en panelresonator eller en "avstämd kavitet"=Helmholtz?
adhoc Posted - 2011/12/18 : 02:22:53
GIKs paket kommer inte hjälpa dig vid någon 32 Hz-peak, det är en alldeles för låg frekvens för att påverka med resistiva absorbenter, oavsett fabrikat. Även helmholtz- eller panelabsorbenter behöver mycket stora volymer för att ge någon skillnad vid 32 Hz. Enklare att flytta högtalare eller lyssningsplats så den stör mindre, om den nu gör det i realiteten.
Jamo Posted - 2011/12/17 : 17:24:52
Det är intressant vad parketten har för underlag. Ligger den på reglar så att den kan vibrera lite så kan den absorbera en hel del bas, annars behöver du nog bredbandiga basabsorbenter i första hand så att inte en massa bastoner hänger kvar och maskerar mellanregistret.
PetterPersson Posted - 2011/12/17 : 16:04:25
Nej, det behövs inte. Täck ca 1.5 meter bakom varje högtalare
med veckat tyg till att börja med. Tänk på alla andra-reflexer du tar
om du täcker en större yta. Så som Vägg-Tak-reflexen, Vägg-Golv-
reflexen osv. En liten absorbent blir dels ineffektiv låga frekvenser
pga dess begränsade utsträckning, men även så plockar den färre
reflexer. Prova med ett tjockt täcke först och jämför med att ställa
några soffkuddar bakom hgt. Du kommer märka en klar skillnad kan jag
lova...
Claes_Ireland Posted - 2011/12/17 : 15:55:13
Hmm, det är nog inte riktigt vad jag söker, vill inte klä en hel vägg så att säga. Men tack ändå.
PetterPersson Posted - 2011/12/17 : 14:56:42
Köp ett backdrop (scenmolton) på jam.se, ca 1200:- för 7x3 meter. Sätt
skenor i taket 40 cm ut från väggen och dra runt draperierna tills det
låter bra. Tar frekvenser ner till en bit över 100 Hz.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000