HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Diffusorpaneler ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Stephan O Posted - 2011/11/15 : 19:16:35
Funderar på att akustikbehandla mitt musikrum lite mer seriöst.
Kollat lite på olika produkter och har lite funderingar.

Jag har dipolhögtalare idag och rummet har en sidolångvägg och tak i betong.
Övriga väggar är uppreglade gipsväggar. Stor öppning till övriga huset baktill på en långsidan.

Basfällor förstår jag hyfsat, men jag är lite mer fundersam kring diffusorer och ev dämpning högre upp i frekvensregistren.

Om man jämför tex Svanås AD20-40 och Vicoustics Flexi eller Wave Wood.
I vilka situationer/platser i rummet bör man använda den ena eller andra?
Vad är de för- och nackdelarna med dessa olika paneler (bortsett från rent kosmetiskt)?

Någon som kan förklara enkelt för en novis ?
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
EngelholmAudio Posted - 2011/11/30 : 22:48:22
Din fråga är svår att besvara, lite som "Hur stora högtalare behöver jag?". Men om vi är överens om att frågeställningen är generell så kanske vi kan vara överens om att svaret blir lite generellt även det?

Om vi förutsätter att du har en vettig stereo och att du har fått kontroll på basområdet (med helmholtzabsorbenter) så är det dags att titta på reflexionspunkterna. Om vi tar nån form av normalrum sett till storlek så kan man börja med 0.8*1.5 meter på sidoväggarna, säg 0.8*2 till 3 meter bakom högtalarna och 0.8*1.5 bakom lyssningsposition och gärna 2*2 meter i taket.

Lägger man sedan till ytterligare på sidoväggarna så får man "höger högtalares reflex i vänster sidovägg" behandlad och det lyfter oftast ljudet ytterligare, enligt mina erfarenheter.

Stephan O Posted - 2011/11/30 : 19:44:32
Intressanta paneler.
Tål definitivt att tänkas på när jag så småningom skall avgöra vad/hur jag skall göra.
Jag är dock fortfarande lite undrande kring hur man bedömer "hur mycket" diffusering som behövs.
Dämpning förstår jag hyfsat (tror jag) då det gäller att ha lämplig mängd eko/efterklang och balans över hela registret.
De paneler som jag nämner (de är bara exempel för min förståelse) har ju ganska stora skillnader i sin konstruktion, sett ur diffusionssynpunkt, eller ... ?
Är det "endast" för att styra vilka frekvenser som defakto diffuseras ?
Räcker det med att ha diffusering på reflektionspunkterna utefter väggar och tak, eller behövs det mer?
esl Posted - 2011/11/30 : 00:59:19
Bygg BAD panel..

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15375&highlight=bad+panel
grymma

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000