HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 rumsförstärkning och avrullning på subben?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
FForsman Posted - 2011/07/02 : 16:57:33
Hej

Jag försöker bygga mig ett par subbar men är osäker på hur jag ska få högtalarnas frekvensgång att matcha rumsförstärkningen. Jag har läst ett par generella råd men undrar om någon antingen kan peka mig i en bra riktning eller komma med konkreta tips.

mitt rum ser ungefär ut som nedan. Jag lyssnar på tvären i ena änden på vardagsrummet och måtten är 3,65 * 8 m. Den sammanhängande öppna ytan på ovanvåningen är ca 47 m2 och är förbunden med en trappa ner tull undervåningen men utan möjlighet att separera planen med en dörr eller motsvarande.



Jag funderar hur mycket, eller lite, rumsförstärkning en så här öppen planlösning ger.

De subbar jag simmat ligger ungefär så här:
40 hz -1 db
30 hz -3 db
20 hz -10 db

Kan det vara en lagom avrullning eller bör jag ha annan avrullning på SPL kurvan för att det ska bli rakt med rumsförstärkningen?

/mvhff
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FForsman Posted - 2011/07/24 : 23:35:02
Så här hoppas jag att det ska bli.



En liten MLTL simulering av en gammal KEF

Bara för att man påbörjat någonting är det ingen garanti för att det blir avslut... Men med lite tur så kanske.

/mvhff
olof Posted - 2011/07/24 : 22:51:08
Hur snabbt rullar de av?
FForsman Posted - 2011/07/24 : 20:54:22
- efter att antal simuleringar kommer det bli subar, eller snarare basstöd, som spelar nästan rakt (-2 db @ 30 hz) ner till 30 hz och därefter börjar rulla av. Större låda hade gett djupare SPL men det fick inte plats

/mvhff
olof Posted - 2011/07/23 : 10:03:31
Eftersom du inte kommer ätt ha någon roomgain att tala om tror jag på ätt man lätt kan ha en lösning som är flat ner till 20hz och därefter börjar rulla av.
FForsman Posted - 2011/07/04 : 16:56:34
quote:
Jag kan offra mig och bygga till dig om jag får snuskigt mycket betalt,
snällt va
Tack för att du kan tänka dig att offra dig
sladdbarn Posted - 2011/07/04 : 14:11:53
Efterforskningar kan du alltid göra, sen kan du bygga någon gång i framtiden när du får lite mer tid över.

Jag kan offra mig och bygga till dig om jag får snuskigt mycket betalt,
snällt va
FForsman Posted - 2011/07/04 : 12:15:39
Säkert klokt och riktigt sladdbarn. Jag har dock ett par 10or med Fs på 25 Hz som verkar funka i TL så det vore lite kul att pröva när jag ändå har dem liggande. 22 mm spånskiva är inte så dyrt heller, det enda som talar emot det hela (bortsett från att det kanske är helt onödigt att eftersträva 20 Hz) är svårigheten att hitta tiden att bygga. Som nybliven tvåbarnsförälder har förutsättningarna ändrats .

Vi får se om det blir något bygge, drömma kan man ju alltid.

/mvhff
sladdbarn Posted - 2011/07/04 : 09:33:24
En tanke nu bara. Jag tycker man bör överväga hur mycket det är värt att ha full output ner till 20Hz, till musik är det oftast orelevant. Volymen på lådorna blir ganska mycket större om dom stäms av till 20Hz istället för 30 eller 40Hz.
FForsman Posted - 2011/07/04 : 07:57:25
Jo, jag förstår det men det är i alla fall värdefullt att ha en grov idé om hur det funkar. Ska försöka skaffa någon form av mätutrusting också.

/mvhff
PetterPersson Posted - 2011/07/04 : 07:14:01
Men ta inte siffrorna på för stort allvar. Man måste mäta.
FForsman Posted - 2011/07/04 : 00:35:44
tack Petter!

/mvhff
PetterPersson Posted - 2011/07/03 : 18:54:41
Det är ett rätt stort rum du har som dessutom inte är tätt. Dock sitter du nära bakväggen och högtalarna står också nära bakväggen. Magkänskan säger att 20 Hz bör ligga lite högre, kanske -6 dB på en höft. -3 på 35 Hz.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000