HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Decibelnivå i lyssningsrum utan musik

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Zamn Posted - 2011/05/17 : 02:18:38
Det här kanske är lite off-topic, men på gränsen :)
Har funderat på det här med hur bullrigt rummet är utan musik på.

Jag har min dator i samma rum som jag lyssnar på musik i (vardagsrummet...), och jag har alltid vetat att min dator låter lite för mycket (fläktar, hårddiskar osv). Idag kom jag på att man kan ju mäta upp nivån och kolla vad andra har som jämförelse. Jag börjar bli orolig för att min hörsel ska bli sämre när min dator står o går hela dagarna. Framför datorn mätte jag upp 68db. Bakom datorn 3 cm bakom fläkten 78db! På min plats vid datorn blev det 57db och mitt i lyssnings-rummet 50db. Som jämförelse så höll mitt tystaste rum (sovrummet) 39db.

Vore kul att se vad ni har för siffror. (Jag mätte upp med en gratis-app till iphone.)

Jag har insett att jag nog behöver uppgradera/förnya min dator. I stort sett alla nyare komponenter är byggda för att vara väldigt tysta. Det verkar vara väldigt stor skillnad gentemot 3-5 år sedan. Har ni datorer i era lyssnings-rum överhuvudtaget?

Till sist, för att komma lite ontopic i den här avdelningen. Har ni akustikanpassat rummet för att vara så tyst som möjligt också, eller bara för att musiken ska låta så bra som möjligt?
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn-Ola Posted - 2011/06/18 : 21:47:58
Jag tror att du har fått lite för höga värden, Zamn.
mangs Posted - 2011/05/26 : 17:46:29
I mitt vardagsrum har jag öppen planlösning mot kök med ventilation kyl/frys etc. Ljudnivån är helt klart störande här när jag lyssnar på riktigt låga volymer eller vill ha tyst. Själva lyssningposititionen däremot är mycket bra med akustikreglerade väggar etc men jag saknar möjligheten att stänga ute ljud från de andra rummen.

I biorummet däremot har jag när jag stänger dörren ett mycket tyst rum. Heltäckningsmatta, litet och mysigt och inget utifrån som stör. Mycket rogivande. När jag bara sitter och slösurfar etc märker jag att jag gärna föredrar att sitta detta rum, säkerligen mycket pga att jag trivs med akustiken.
Zamn Posted - 2011/05/21 : 23:36:14
Jag fick reda på att det skiljer en hel del mellan olika appar när det gäller mätningen. Kan bli svårt att få resultat att lita på utan dyrare utrustning antar jag :/ Köpte ny dator nu iaf, och den är verkligen tyst om man jämför med den gamla :) Dessutom plockade jag bort den jag hade extra till tv'n och kör allt i samma. Det blev roligare att lyssna på musik nu också helt plötsligt!
MatsT Posted - 2011/05/17 : 09:39:11
quote:
Har ni akustikanpassat rummet för att vara så tyst som möjligt också, eller bara för att musiken ska låta så bra som möjligt?

Skall det låta maximalt bra krävs det att rummet är tyst. Inga datorer får vara igång när jag finlyssnar, de jag har låter för mycket men det finns ju de som är helt tysta och en sådan hade jag valt om jag ville ha datorn som musikspelare. Mitt rum ligger på dryga 30dB när allt är tyst och för mig är det viktigt med tyst bakgrund men det kan nog variera lite beroende på musiksmak.
gcs Posted - 2011/05/17 : 09:09:08
Rubriken borde vara "Lyssningsrummets störnivå"
AlfaGTV Posted - 2011/05/17 : 06:39:16
Mitt musikrum höll just nu (med ganska liten morgontrafik utanför) 32dBa mätt med Arbetsmiljöverkets bullermätare i iPhone4. Då kan jag iofs inte hör min dator, men den är bevisligen igång. (Skriver på den)
Kör mätaren precis nu och märker att den kryper upp runt 37-39dBa när bussen kör förbi. Å andra sidan verka mina knapptryckningar skrämma upp ljudet runt 45dBa
Så nog har du utvecklingspotential där! Helt klart!

Edit - Tillägg och förtydligande:
Min dator är en MacMini med SSD-disk i som står alldeles bakom min rygg. Den manövreras av Apple's Bluetooth tgb och touchpad och skärmen är ansluten via HDMI-kabel.
Jag har inga akustiska åtgärder idag, annat än valet av lyssningsposition, möblering och liknande. Jo förresten, jag har en Billy-hylla med dörrar vid den vänstra högtalaren som brukar ha en fleece-filt hopvikt hängandes över dörrarna för att ta förstareflexen.
Rummet är på ca 25-30m² med en takhöjd på runt 3.30

Eftersom jag bor i lägenhet är det mycket viktigt att min miljö är tyst, då jag själv inte behöver spela så högt för att njuta av musiken. Och för mig är det en mycket viktig ingrediens i begreppet "bra ljud"!

MVH /Micke
Zamn Posted - 2011/05/17 : 05:32:57
Låter härligt och stillsamt :)
lennartj Posted - 2011/05/17 : 03:19:31
På min simpla mätare börjar graderingen vid 40 dB, men avstängd ligger visaren vid motsvarande 30 dB om skalan fortstt.
När jag slår på den så här dags lyfter visaren någon millimeter, när en bil passerar går den upp runt 35-37 dB.
Laptopen ligger dockad, med foobar2000 igång men pausad, drygt en meter från sweetspot.
Så här dags hör jag den, men måste fram med min mätare 1 dm från utblåset för att den ska gå upp till 45 dB.
Startade musiken igen, Jazz på Stampen - jubileumsutgåvan, medelnivå så här dags 55 dB, toppar 65 gB.
Inga ljudisolerande åtgärder och sparsamt med akustikfix - förnuftig möblerimg, mycket prylar och Carlsson fixar resten.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000