HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 helmholtzberäkningar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
everwake Posted - 2011/05/09 : 16:03:27
har en stående våg på 41Hz i mitt lyssningsrum (4m) funderar på att bygga ett par helmholtz att ställa bakom soffan på problemväggen.

det märkliga är att även om 41Hz är illa, så är 82Hz ännu värre, tar helmholtz även övertoner, eller måste jag bygga separata lådor för respektive frekvens?

finns det någon gräns för hur lite utrymme det får finnas mellan basrelfex-rör och innersidan på lådan? tänkte bygga med ett djup om endast 15cm, slutar basreflexrör fungera om de hamnar dikt an mot insidan på lådan?

10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Suomela Posted - 2011/07/05 : 10:37:06
Uttrycket 'överton' är eventuellt missvisande i detta sammanhang.

Frågan kanske kan ställas; Vad händer med axiell mode 3,0,0 om jag dämpar dito 1,0,0?

För förtydligande anger jag de första axiella modes i mitt rum och där den tredje är mest besvärande.

1,0,0 27 Hz
2,0,0 54 Hz
3,0,0 81 Hz


/Suomela
PetterPersson Posted - 2011/07/05 : 05:39:51
Tänk basreflexlåda. Det vore ju tragiskt om en 30-Hz-avstämd låda skulle få övertoner. Då skulle ju principen vara oanvändbar. Låta burk.
everwake Posted - 2011/07/04 : 23:00:27
PetterPersson: intressant, har på flera ställen hittat referenser till att HH hjälper till även med övertoner, dock lyckades jag inte klura ut hur det gick till...

vilket ju inte var så konstigt om det är fel =) tackar o bockar för upplysningen.

i mitt fall har jag efter alla mätningar och konsultationer med hon som bestämmer konstaterat att jag kommer bygga ca 300L HH för 41Hz, ev. blir det en HH för 82Hz som turligt nog har ett tryckmaxima i mitten av rummet, sen blir det aktiv basdämpning för resten eftersom jag har mycket problem i området 100-170Hz, har naturligtvis lyckats möblera så att alla övertoner från längd, bredd och höjd sammanfaller i jävulskap precis i min sweetspot
PetterPersson Posted - 2011/07/03 : 18:50:29
HH tar inte övertoner. En resonansfrekvens, that's it. Däremot bildas
det övertoner pga portens pipresonanser, men de hamnar vid flera
hundra Hz beroende på portens längd och exciteras inte.
everwake Posted - 2011/07/03 : 14:50:39
vad jag lyckats klura ut är att en helmholtz tar övertoner om man ställer in den på grundtonen, ställer man in den på första övertonen kommer den bara att ta multiplar av den övertonen

man behöver dock ha rejält med volym för att det ska göra någon verkan, placering i tryck-maxima (oftast hörn) och ett par hundra liter volym till att börja med, en enda svanå V4 är ju på nästan 600L, (60x60x100 yttermått) och en ensam räcker inte långt i de flesta fall.

Saim Posted - 2011/07/03 : 11:16:36
Hej!
Kapar tråden för lite liknande frågeställning. Jag har nyss mätt upp mitt rum med XTZ Room Analyzern, och det verkar vara längden på mitt rum som ställer till det (ganska rejält). Höjden (betongtak) också till en viss del, men betydligt mindre än jag trodde, kanske pga att ljudet inte studsar förbi lyssnings positionen direkt samt att baselementen sitter på ett bra avstånd ifrån golv/tak).

Hur som helst så har jag tydliga toppar vid:
28Hz
56Hz
85Hz

Rummet är 6,37m långt, och det var hyffsat varmt i rummet, så det känns som det stämmer ganska bra med 1:a, 2:a och 3:e tonen av rumslängden.

Så, åter till en av Everwakes originalfrågor, tar en Helmholz övertoner?

Mvh
Simon
everwake Posted - 2011/05/12 : 11:05:46
med reservation för olika mätprogram och möjligtvis olika mätfönster, så ser din mätning betydligt roligare ut än min...det tar 1s för min 41Hz att nå -50db

[/url]
Tobbe_L Posted - 2011/05/09 : 20:16:00
Det gjorde en hel del

Före


Efter


Jag har en Helmholtz bakom soffan.
Den är på ca 170-180L
Sedan har jag två som sidobord, de är på 126L/st.
Den bakom soffan är inställ på 40Hz bara lite dämpning i lådan så den har relativt hög Q-värde.
Sedan har jag en av de små instäld på 65Hz utan dämpning o en väl fyld inställd på 40Hz för att få den att ta lite mer bredbandigt.

Har även en kvartsvågsabsorbent på 40Hz.
everwake Posted - 2011/05/09 : 19:31:40
tänkte bygga med ställbar port, m.h.a. teleskopiskt basreflexrör.

gjorde du några före/efter mätningar på hur mycket det sänkte dina toppar?

tänkte bygga 3st på bara 80 liter styck, frågan är ju om en ska ställas in på 82Hz, eller alla 3 på 41Hz...
Tobbe_L Posted - 2011/05/09 : 17:49:01
Jag fick tipset att bygga helmholtz med ställbar port.
Då kan du trimma in den så den hamnar precis rätt.

Jag har totalt tre Helmholtzar på totalt ca 500L för att ta hand om min 40Hz ton samt 65Hz. Två för 40Hz o en för 65Hz.




HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000