HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Bygga in högtalarna i väggen?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Micke Y Posted - 2011/03/04 : 21:26:35
Är det någon som testat att bygga in högtalarna i väggen a la inspelningsstudios? och vad vinner man egentligen med det?

Någon på Sheraton (gissar på Genelec rummet) snackade lite kring det och sa att man fick bort utsläckning i basen. Kan det stämma?

Lurar lite på det eftersom mina vanligen är inbyggda och rimligen gjorda för det. Är det någon som har tips?

Micke
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mangs Posted - 2011/03/07 : 12:05:20
Egentligen borde väggmonterade högtalare ha en överlägsen potential jämfört med vanliga standard burkar. Dels pga utsläcknigarna ovan men även avsaknad av baffelsteg samt andra oregelbundenheter som en baffel ger upphov till. Dessutom tar det mindre plats i det tänkta rummet och genom att bygga upp hela väggen från scratch kan man få til lstora volymer och även ljuddämpa aktuell vägg etc. Nackdelarna är att när allting är installerat är det svårt att flytta elelr byta ut utrsutning. Dessutom måste man göra en hel del jobb själv. jag hade långt gångna planer på att göra om hela min hemmabio enligt detta koncept men köpte istället nya frontar och har numera lagt det projektet på is. däremot ser jag fortfarande flera fördelar för en DIY med det som sagt.
Sundström Posted - 2011/03/05 : 21:28:47
En lite enklare lösning för att inte förstöra så mycket men ändå minska reflexen från bakväggen: Det borde gå att bygga en ram att ställa in högtalaren i. En ram som är lika djup som högtalaren.

Minskande djup mot ramens ytterkanter om det är en liten ram (vad är litet? under 1,2 meter i bredd och höjt kanske).

Micke Y Posted - 2011/03/05 : 20:38:57
Titta så bra inspiration. Tack.

Ett förtydligande, jag tänker inte bygga nya högtalare utan funderar på att bygga in mina ATCmonitorer. Bara för att så gör dom ju i studios. NÅGON nytta borde det ju vara med det. Sen är det ju ganska lätt att absorbera ganska mycket på den nya väggen.

Om man bygger en vägg med olika lager t.ex. mdf/fibeboard/mdf och limmar + skruvar så borde det väl bli dött. Jag tänkte mig att att högtalarna skall stå på någon slags pall så väggen kommer inte behöva bära deras vikt. Verkar det vettigt?

Micke
PetterPersson Posted - 2011/03/05 : 19:28:03
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39572&highlight=v%E4gg
Bernt Jansson Posted - 2011/03/05 : 19:00:34
För inspiration: http://www.rauna.forum24.se/rauna-about207.html
Micke Y Posted - 2011/03/05 : 11:06:20
Skulle det kunna funka att bygga en vägg i rummet - typ skära av hörnet på frontväggen eller skapar det nya problem? Det blir ju en ganska stor luftvolym i den nya lådan där högtalarna skall stå. och måste den vara sluten? kan man har en jättebaffel med en glipa in bakom?

Micke
Eriksson Posted - 2011/03/04 : 23:18:59
Ja, den här snubben hade helt rätt. Det är nämligen så att en golvhögtalare som står kanske 40 cm från bakväggen kommer att få en grop någonstans mellan 200-300 hz. Det här beror på att reflexen från väggen motverkar direktvågen. Genom att montera elementet i samma plan som väggen, hamnar reflexvågen och direktvågen mer i fas med varandra.

Dock finns det risk för att ljudbilden kan bli lite analytisk och torr.

Eriksson.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000