T O P I C R E V I E W |
mangs |
Posted - 2010/10/05 : 12:24:11 Håller på att snickra på en en idé gällande Diffusorer att placera bakom mina elektrostathögtalare. Har varit inne lite på något QRD liknande men med även en absorberande effekt. För att dessutom göra allting bättre för de högre fkveneserna tänkte jag använda trekantslist istället för raka snitt. Detta borde göra spridningen bättre och dessutom tror jag det blir snyggare.
Idén alltså är att jag utgår från en MDF-skiva med måtten 650*1250 som senare kommer placeras på bakväggen på höjden.
på toppen,botten och mitten utav denna kommer jag sedan placera ut 13st 5cm breda träbitar vardera med höjd enligt någon QRD-diffusoruträknare. Jag lägger sedan till 5cm på alla höjdmått så att jag kan pressa in en abrorberande markskiva i hålrummet bakom. När detat är klart klär jag sedan skapelsen med 1250mm långa trekantslistor så framifrån kommer det enbart vara topparna på dessa man ser. Alltihop kan skruvas och limams ihop och sedan skruva upp det på väggen.
För att Tweaka den ytterligare skulle man kunna skippa MDF-skiva och istället utgå från ett hemmasnickrat regelverk med håligheter i baksidan.
Om man ser det från sidan blir det något såhär:
Gipsvägg-2cm luftspalt- markskiva- 3 reglar i variaerande höjd- trekantslist.
Hela skapelsen kan sedan målas vit för att smälta in bättre mot den vita bakväggen. Vad tror ni, kan detta bli något eller är det bättre att köpa något färdigt?
Det känns som att man kan komma enkelt undan både kostnads och arbetsmässigt med denna lösning och rimligtvis borde resultatet bli hyffsat bra, eller?
|
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
esl |
Posted - 2010/10/15 : 20:42:52 Yepp |
Zalve |
Posted - 2010/10/13 : 15:32:22 ^^
Dagens sanning! |
miol11 |
Posted - 2010/10/13 : 14:25:02 "men desto mer jag sätter mig in i det desto lustigare blir det att följa de som kör på jättedyr utrustning och superdyra kablar men inte bemödar sig att sätta upp utrustningen ordentligt och akustikreglera rummet. :)"
Instämmer! |
mangs |
Posted - 2010/10/07 : 08:56:57 Ja, min konstruktion påminner något om den bredvid BAD-panelerna men mina fack är inte slutna utan tittar man snett in ser man bakväggen. Tanken från min sida var ju från början att fylla på med stenull etc. där för att få en kombinerade diffusor/absorbent.
Som det är nu efter lite lyssningstest tycker jag det låter mycket trevligare och mer livligt och det låter som att bakväggen inte spelar med lika tydligt som tidigare vilket ju är förklarligt. Jag kan säkert få till det mycket bättre om jag bygger en riktig panel men mitt första steg var hyffsat billigt och enkelt att snickra ihop, dessutom kommer det ge mig möjligheten att jämföra trekant jämfört med raka sidor.
När det gäller QRD verkar det finnas skilda skolor ang. mellanväggarna, vissa säger at tde helst skall vara oändligt tunna medan andra säger att de skall vara ljudtäta.
Mina mätningar har utförts med dels Room Analyzer samt egna mätningar med Behringer mätmic-via mic-förstärkare och Diverse mätprogram. Room Analyzer är oerhört smidigt på alla sätt och jag ångrar verkligen inte att jag köpte det trots att jag redan hade "bättre" men också mer komplexa mätverktyg. Bra att ha lite olika mät-sätt med och verifiera att allt stämmer. Med Behringer-mätmicen kopplad till tex det gamla hederliga Cool-Edit och att jag sedan kör en FFT-analys på en kort spik som skickar ut alla frkvenser exakt lika starkt som jag har från en mätskiva. Kan jag sedan dels se direktljudet och olika reflexers bidrag. Väldigt nyttigt och lärorikt men också väldigt mycket bökigare än Roomanalyzer där jag mer eller mindre bara behöver trycka på en knapp.
Däremot ger detta mig en förståelse för hur mycket som är direktljud och hur mycket som är reflekterat vilket ju är positivt för just detta ändamål.
Det jag har kommit fram till så här långt är att det finns inga genvägar. Att köpa små snygga färdiga absorbenter/diffosurer kommer hjälpa lite grand men genom att bygga egna/större kommer resultatet bli mycket bättre.
En annan sak som blir oerhört talande är vilka skillnader förändringar i rummet gör jämfört med att tex byta en komponent i signalkedjan. Här snackar vi gigantiska förändringar i jämförelse som troligtvis alla utom de döva upplever. Nu har jag varit medveten om vikten av ett bra rum och placering en längre tid men desto mer jag sätter mig in i det desto lustigare blir det att följa de som kör på jättedyr utrustning och superdyra kablar men inte bemödar sig att sätta upp utrustningen ordentligt och akustikreglera rummet. :)
|
PetterPersson |
Posted - 2010/10/06 : 15:55:46 Intressanta iaktagelser angående de olika materialens ljudupplevelse.
quote: Jag har gjort en del mätningar och de verkar effektiva från någonstans runt 125Hz upp till 10KHz. Jämför jag med de inköpta diffusorerna så är det milsvid skillnad. De inköpta gjorde som mest någon dB vid lyssningspositionen kring 1-2KHz, här ser man större ändringar och betydligt bredbandigare.
Hur har du mätt? *Nyfiken* |
adhoc |
Posted - 2010/10/06 : 10:27:01 Beskrivningen nu påminner om diffusorerna på sidorna om den kurvade BAD:en här: http://www.component.se/forum/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=9176
Lådan som omsluter reglarna och de utstickande "lådorna" bakom reglarna bör vara så lufttät som möjligt i fogarna.
|
adhoc |
Posted - 2010/10/06 : 10:18:35 Du verkar ha missuppfattat något Micke Y. Du skulle ha använt ölflaskor av olika fyllnadsgrad (dig själv inkluderad), då hade du märkt skillnad med ljudet som en avstämd absorbent kan ge. |
mangs |
Posted - 2010/10/06 : 10:17:35 OK, att kalla min konstruktion QRD är fel. Det är egentligen en tacla på 1200*600 med 5cm breda lister/brädor som är placerade med olika avstånd mot bakväggen uträknade efter primtal (samma som QRD-principen).
Jag lade faktiskt gårkvällen på att bygga ihop två stycken dylika och en ram runt dem. Tanken är sedan att jag skall klä dem i vitt tyg så att de "försvinner" ur rummet mot den vita väggen.
Jag har så här långt struntat i någon baksida och dämpmaterial vilket faktiskt har gett mig oanade möjigheter. Genom att vända dem baklänges får jag raka ytor medan jag "rättvänd" då har trekantslistens toppar utåt.
Jag har gjort en del mätningar och de verkar effektiva från någonstans runt 125Hz upp till 10KHz. Jämför jag med de inköpta diffusorerna så är det milsvid skillnad. De inköpta gjorde som mest någon dB vid lyssningspositionen kring 1-2KHz, här ser man större ändringar och betydligt bredbandigare.
Hur låter det då? Jag hann laborera med dessa samt "vanliga" absorbenter av markskiva, bar gipsvägg samt de inköpta diffusorerna.
Så här långt är det nog fördel mina nybyggda diffusorer då ljudet blir mer levande än absorbenterna. Dessutom höjdes känsligheten något i diskanten samt övre mellanregistret vilket är positivt. Tyckte stereobredden ökade något samtidigt som dialogen och sången fortfarande vara lika detaljerad mitt emellan högtalarna.
Båda dessa lösningar låter dock bättre än de inköpta diffusorerna eller en naken vägg. Kommer laborera med placering samt i vilket av de fyra möjliga lägena jag får ut mest av dem. Eftersom det är ett oregelbundet mönster blir det ju skillnad om jag vänder upp och ned på dem, i alla fall när jag mäter. Får se hur stor skillnaden blir vid lyssning. |
PetterPersson |
Posted - 2010/10/06 : 05:51:35 En QRD diffuserar via interferrens mellan de olika reflektionerna som kommer från olika djupa av "wells" (urgröpningarna), inte via direkt reflektion som "sprider" ljudet. Således ska alla vinklar vara raka och alla wells ha tunna mellanväggar för att vara en äkta QRD. |
Micke Y |
Posted - 2010/10/05 : 23:14:27 Har du sett mina öl diffussorer?
De gjorde ingen som helst nytta men var roliga och lite tokiga. Ska de fungera måste nog betydligt större ytor hanteras + lite bättre styrning av frekvenser.
Skulle nog också titta hårt på BAD paneler.
Micke |
adhoc |
Posted - 2010/10/05 : 22:16:20 Om du ska göra en QRD-variant, med matematiskt uträknad höjd på de 50 mm breda reglarna och baserad på primtalet 13, blir det mycket jobb med att klyvsåga och hyvla till rätt höjd. Tungt mackapär dessutom. Ska du ha den vitmålad, bör du fixa målningen före limning + skruv (om du inte har sprutaggregat). Men jag kanske har fattat din idé fel? (Om man sätter tillit till Öhman menar han på att räta vinklar är bättre än trekantlister eller kvartslister på en diffusor av den här typen.)
Jag har tidigare gjort QRD på primtal 23, med 43 mm breda fack och maxdjup ca 28 cm. Ett jäkla pyssel rent praktiskt. En BAD-variant går mycket enklare och snabbare att göra, även om det är förbaskat tråkigt att borra alla hålen. Den blir förhållandevis lätt samt att det är enkelt att förbättra BAD-panelens egenskaper med en något kurvad front. (Finns länk till hur jag gjorde mina här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79086)
|