HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Esl-rör, kvartvågsabsorbent - rätt längd?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
BosseBula Posted - 2010/09/20 : 23:56:09
Hej,

Jag har köpt 3m med 30cm diameter för att göra något åt min rumsresonans vid 44Hz. Jag vet inte exakt vilken längd jag ska kapa röret till bara.

Jag har läst i http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952 att man inte ska kapa till exakt en fjärdedel av våglängden. Men jag kan inte ha röret exakt där det borde vara heller. Så de förutsättningar som excel-arket utgår ifrån finns inte.

Ska jag kapa röret till exakt en fjärdel av våglängden till att börja med, lägga röret där jag kan ha det och se vilken respons det får med rummet? Sen kapa röret kortare tills det blir rätt? Förslag på bättre metodik?

Att jag inte kan ha röret där det borde vara är för att den längd som passar in på rumsfrekvensen (som roomanalyzer hittade) är mellan golv och ända upp till nock på rummet. Jag har tänkt ha röret liggandes bakom sweetspot där taket är lågt. (tänk ovanvåning på 1#189; planshus)

Tacksam för hjälp!
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
johan.björklund Posted - 2010/11/18 : 07:05:39
Gör röret 10 - 15 cm förkort.
Såga till en bit på 20 - 25 cm som du sedan kapar bort 1 cm på längden, linmma ihop.
Nu har du en bit som passar i det långa röret o du har en teleskopfunktion.
När allt är där det ska vara limma ihop.

Fungerade super för mig.
DrBoar Posted - 2010/11/17 : 21:38:51
En pipas akustiska längd är lite längre än längdmåttet detta pga övergången från pipa till fri luft inte sker momentant ( i öppningen plan) förlängningen av en fri pipa är 0,58r (radie) en pipa som öppnas i ett oändligt plan är korrektionsfaktorn 0.82 r och för en pipa in konisk 90 graders tratt eller med mynningen 1/5 r från en plan yta är korrektionen r. Så med din 15 cm radie så är korrektionen någonstans mellan 9 och 15 cm (Rex Baldock HNN&RR 1968) Dämpmaterial sänker både frekvens och Q värde om du stoppar in sådant i pipan
asto Posted - 2010/09/21 : 08:14:15
Kanske dum metodik, men ändå...(vet inte om det funkar heller)

Kapa lite överlängd, lägg mikrofonen i botten på röret och mät fram resonansen. Kapa till 1/4 våglängd och mät igen. Då bör du kunna räkna ut en procentuell skillnad i resonans ökning mot den bit du kapade och på så sätt kunna räkna ut hur mycket du skall kapa.

Har gjort liknande uträkning med basreflex portar och det funkade finemang...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000