HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Optimala avståndet till diffusor bakåt?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Sundström Posted - 2010/09/01 : 12:03:40
Om det nu ska studsa högfrekvent ljud bakifrån för att ljudmiljön ska få den öppenhet som vissa talar om (absorbering bak ger stumt trist ljud). Vilket avstånd är bäst bakåt till diffusorn?

* Kort avstånd ger ju bashöjning från väggen (men det går kanske optimera med diffusorn en bit framför bakväggen. Hur långt?).
* Långt avstånd måste ju innebära att diffusorn måste göras större än de som används vid kort avstånd.

Ja, varje rum kräver sin anpassning. Men vad är det optimala i ett perfekt rum?
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
EngelholmAudio Posted - 2010/09/08 : 08:35:48
Låter bra Sundström!

Adhoc: Vore intressant med en uppföljning på ditt inlägg som du själv refererade till som "(Låter kanske lite småsurt från mig men ta dig en funderare om det kan ligga någonting i det.)".
Sundström Posted - 2010/09/06 : 20:18:59
Okey, en diffusor kan vara så bra att den kan sitta på ett nära avstånd.

Tack för alla svar så långt. Jag har fått ett lite bättre hum om det hela.
EngelholmAudio Posted - 2010/09/06 : 13:58:05
quote:
Konkretisera och exemplifiera gärna. Med "Nej.Nej.Nej" som svar på dina frågeställningar, uppfattar jag ditt inlägg som säljtaktik av produkterna du marknadsför i din signatur, visserligen utan att nämna dem vid namn. Och, ... sorry men ord utan uppbackning uppfattas som tomma ord. För många inlägg av den typen och det går i riktningen med ordspråket "Tomma tunnor skramlar mest", jag tror inte det är så du vill framstå.

(Låter kanske lite småsurt från mig men ta dig en funderare om det kan ligga någonting i det.)
Edited by - adhoc on 2010/09/06 01:05:25

Jag har tagit en, faktiskt två, funderare och tänker såhär:
Bra att du för fram din åsikt så jag har chans att ändra mig (eller inte, beroende på om jag tycker du har rätt eller inte).

Nr två är att jag står kvar vid min åsikt och tanke kring diffusion! Jag menar:
quote:
Anledningen till deras rek (om jag minns rätt) är att lobverkan, "spikar" för vissa frekvenser som reflekteras från diffusorn ger hörbart sämre resultat med diffusorn nära jämfört med om den var längre bort (eller inte fanns alls)

Så...om vi tolkar lite här:
* vi har en diffusor
* diffusorn har "sådär bra" verkan eftersom lober och spikar finns för vissa frekvenser
* alltså rekommenderas ett visst användningssätt för denna diffusor

Jag säger: om en diffusor har så pass bra verkan (hög och jämn diffusionskoefficient) så att detta problem enligt ovan inte existerar så behöver (/ska) man inte använda diffusorn enligt den rekommendationen. Man kan ha kortare avstånd! Hearing is beliving, heter det väl och det är ju bara att testa runt och skaffa erfarenhet!

Sundström:
Ja det är en intressant fråga och tillika en stor fråga. Frågan är vad man börjar bygga sitt påstående på. Skall vi ens lyssna via högtalare? Skall det vara rimligt att klara av (alla kan ju inte lyssna utomhus och absolut inte året runt). Är det vanlig signalkälla som gäller eller är det livemusik?

Sundström Posted - 2010/09/06 : 08:35:42
Ja, jag ser gärna ett förtydligande utifrån mitt första inlägg:
"Ja, varje rum kräver sin anpassning. Men vad är det optimala i ett perfekt rum?"

Kan det vara så att ett perfekt rum inte behöver diffusering alls (typ att utomhus är bästa ljudrummet). Och därmed blir slutsatsen, det är svårare att lyckas med absorbtion (även om det teoretisk skulle kunna bli som utomhus) men med små diffuserande ytor 30 cm bakom huvudet förbättras ljudbilden bra nog för att vara i ett rum.
adhoc Posted - 2010/09/06 : 01:01:44
Konkretisera och exemplifiera gärna. Med "Nej.Nej.Nej" som svar på dina frågeställningar, uppfattar jag ditt inlägg som säljtaktik av produkterna du marknadsför i din signatur, visserligen utan att nämna dem vid namn. Och, ... sorry men ord utan uppbackning uppfattas som tomma ord. För många inlägg av den typen och det går i riktningen med ordspråket "Tomma tunnor skramlar mest", jag tror inte det är så du vill framstå.

(Låter kanske lite småsurt från mig men ta dig en funderare om det kan ligga någonting i det.)
EngelholmAudio Posted - 2010/09/03 : 16:09:09
Om vi backar tillbaka lite gran och funderar på detta med diffusorer en stund.

Fråga dig: är alla diffusorer likadan? Ser polardiagrammen lika dana ut? Är lober förekommande i alla diffusorer.

Nej. Nej. Nej.

Därför måste generella råd och rekommendationer som dessa sättas i kontext, i direkt koppling till vilken diffusor (modell och tillverkare) som avses.

Jämför med högtalare, förresten! Inte bör vi dra upp generella placeringsavstånd som regel här? Det finns ju alla sorters högtalare: rundstrålande, bipolära, dipolärar och direktionella. Dessa kräver olika placeringar men även inom sin grupp förekommer (stora) variationer.

johan.björklund Posted - 2010/09/03 : 11:06:57
quote:
Johan: Har de varit bredare då de varit längre bak. Skulle du kunna ge en vägledning i storlek för olika avstånd?

Det behöver inte bli någon större skillnad beroende på avstånd alltså. Vad bra!

Dom är hembyggda (hemska tanke ) och dom är inte så. Designade att ta från 18Khz ner till 350 om jag minns rätt.
Kolla in mina bilder under medlemmarnas så har du bild på obäkena.
adhoc Posted - 2010/09/02 : 11:58:55
Bild & Ljuds rekommendation om avstånd bakåt till diffusorn betyder att du ska ha (åtminstone) 1 meter bakåt till diffusorn vid placering på bakväggen. Om högtalaren är 3 m framför soffan => 3+2 = 5 m. 3 m + 1 m till diffusorn + 1 m för tillbakastutsen till soffan ger 5 m.

Min hypotes om lämpligt minimiavstånd som rekommenderas: Direktljud och reflekerat ljud ska få tillräcklig separation i tid och fasförskjutning, före de når öronen. För nära i tid och ljudet kan upplevas sämre ("smetigt ljud" inom vissa frekvenser). Om det bara är en plan stabil betongvägg bakom soffan reflekteras hela frekvensområdet lika direkt tillbaks. Med en diffusor bakom, diffuseras/sprids de delar av frekvensområdet där diffusorns byggmått och geometri gör den verksam och alltså inte nämnvärt mycket för bas eller de allra högsta frekvenserna. Med för kort avstånd till soffan blir det inte tillräcklig (rätt) gångtidsskillnad i det verksamma området.

En annan rekommendation (RPGs) jag stött på, säger att avståndet diffusor-lyssningsplats (optimalt) bör vara mer än 3 x våglängden för undre frekvensen som diffusorn är byggd för. Vilket nog i praktiken med möblering i vanliga bostadsrum inte alltid kan uppfyllas. Anledningen till deras rek (om jag minns rätt) är att lobverkan, "spikar" för vissa frekvenser som reflekteras från diffusorn ger hörbart sämre resultat med diffusorn nära jämfört med om den var längre bort (eller inte fanns alls)

Väldigt bra länk jag stötte på på Faktiskt.se häromdagen, tar bland annat upp även diffusorer och "möblering" med dom:
http://www.acoustics101.com/common/acoustics101v3_0.pdf

Ganska stor pdf, ca 4 MB
Sundström Posted - 2010/09/02 : 11:50:16
Johan: Har de varit bredare då de varit längre bak. Skulle du kunna ge en vägledning i storlek för olika avstånd?

Det behöver inte bli någon större skillnad beroende på avstånd alltså. Vad bra!
johan.björklund Posted - 2010/09/02 : 10:42:26
Jag har haft 3 olika setuper med diffusering bakom mig.
Den första var 3 meter, andra var 1,5 met och idag ca 0.5 met.
Fungerar som det ska o är fortfarande nöjd o belåten :-)
EngelholmAudio Posted - 2010/09/01 : 20:58:48
Hejsan!

Med öm röst skulle jag vilja påstå att Ljud och Bild har fel. Det finns många exempel på rum där både högtalare och lyssnare är nära Svanådiffusorer med extremt goda resultat (både lyssnings- och mätmässigt).

På Arkenmässan 2008 hade jag 30 cm mellan lyssningshuvud och Svanådiffusor (på bakvägg). Hemma hos mig är det samma. Gurkan (Audio Concept) har sina högtalare väldigt nära sido-diffusorer.

Sundström Posted - 2010/09/01 : 18:29:09
Oj Ett par meter!

Fattar jag det rätt att de menar att om jag har 3 meter till högtalarna så ska diffusionen ligga 5 meter bakom min nacke?
Det gör att mitt lyssningsrum måste utökas till 8 meter.
(eller om jag flyttar fram en meter så blir matematiken 2 meter till högtalare + 4 meter till diffusor -> 6 meter långt rum.

Det kanske är det optimala (även om diffusorer förbättrar på kortare avstånd i många fall).
Staffan Posted - 2010/09/01 : 18:00:37
Jag är väl inte rätt person att uttala mig om akustik
men i tidningen Ljud&bild nr4 2010 skrev dom en intressant
sak, citat: Oavsett om syftet med användandet av diffusorer är att tillsätta
extra rumsinformation eller balansera efterklangens tonspektrum,
så bör man tänka på några saker.
Även om diffusorer sprider ut rumsreflektionerna över tid, så
tidigarelägger de faktiskt den absolut första pulsen av reflekterad
energi till lyssnaren.
Om avståndet därtill är kort, blir denna diffuserade energi fullt
hörbar och förvränger instrumentens upplevda riktningar på liknande
sätt som en ren reflektion.
Man bör undvika att placera diffusorer nära högtalare eller lyssnare.
Använd hellre absorption om reflektionens sträcka bara är ett par meter längre än direktljudets. Slut citat.

Vet inte hur väl detta stämmer men jag har själv ett litet rum
och har nästan bara absorption och tycker det fungerar bra.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000