T O P I C R E V I E W |
pak |
Posted - 2010/03/23 : 19:04:21 Jag har en ojämn basbalans i mitt rum. Vid lyssningsplats(som är fast) är det låg nivå runt 80 hz från höger högtalare.Den vänstra har bra nivå där men en ganska duktig peak runt 100hz.Jag har fått tag på material för att bygga basabsorbenter av denna typ: http://www.thomann.de/se/the_takustik_sa2_ras_schallabsorber.htm Fick tag på materialet billigt för det hade blivit över från ett studiobygge.Sagt och gjort så byggde jag ihop 4 st och testade. De är ju bredbandiga och ska ta bra vid den peaken,men hur jag än ställde upp dom så blev peaken bara kraftigare. Testade iofs. bara att ställa dom på sidorna vid talarna och ganska nära bakom.måste plocka bort en del dvdhyllor bakom om jag ska testa dom intill väggen bakom.Varför höjs baspeaken? Måste jag använda absorbenter som tar djupare? Har Von schweikert och det känns som om de reagerar tvärt emot när det gäller placeringar och aukustikreglering.-De reagerar i alla fall starkt på ojämn frekvensgång i basen-Mycket mer än andre jag testat. De verkar låta bäst där man normalt inte ställer andra-tex. nära hörn och sidoväggar.Kan ju bero på rummets konstiga balans i basregistret. |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Micke Y |
Posted - 2010/03/23 : 22:17:34 Har du läst Kokboken? där finns flera bra länkar som förklarar.
Micke |
pak |
Posted - 2010/03/23 : 20:47:05 jo jag vet att det är mycket i detta ämne. Jag har bara kört testtoner och lyssnat mig fram på ett ungefär. Grejen är ju att peaken blev högre,fast absorbenten ska ta ner den... Behöver inga exakta svar nu,bara en liten förklaring på vad som händer. Vet inte riktigt hur såna basfällor ska användas eller var. byggde dom mest av nyfikenhet. |
Micke Y |
Posted - 2010/03/23 : 20:38:32 Det finns massor med trådar i just det här ämnet. Jag föreslår att du mäter lite först så du verkligen vet var dina noder är som du måste ta hand om.
Micke |