T O P I C R E V I E W |
PetterPersson |
Posted - 2010/03/21 : 22:09:47 Håller jag på att lära mig just för tillfället.
Bakgrund Vill ha lite mer nivå på diskanten men vill inte förlora stereoperspektiv. Tänkte då prova med att diffusera bakom och bredvid diskanterna istället för att som nu, dämpa helt. Cyklade iväg en mil till ByggMax, för de hade läkt 25 mm fyrkant för 3 kr. metern.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08125025.aspx
Lastade på 110 meter på pirran, spände fast pirran på pakethållaren och började den långa och plågosamma färden hemåt med glada och något förundrande miner från medtrafikanter. Men men...har man ingen bil och får inte åka buss med pirra då det klassas som gods så...Hur som helst, kapade upp läkt till en panel på ca 750x750 mm, alltså ca 840 bitar med sticksåg och sorterade upp dem efter längd. Det är rätt svårt att kapa exakt rätt längd, så ett par mm plus och minus blev toleransen, men det ska ju ändå vara oregelbundet...dock regelbundet oregelbundet så att säga...Har idag börjat limma ihop panelen. Eftersom sticksågningen inte ger helt perfekta snitt får varje bit en översyn med raspen för att ta bort fnaset. Med denna fart tar det ca 20 minuter per rad och det är 29 rader om jag inte minns fel.
Simuleringsprogrammet är nedladdat härifrån
http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm
Djupet för 2D har valts till 150 mm och optimerats vilket ger diffusion mellan ca 550 och 7000 Hz.
Lärdomar so far: - Ta hem virket med bil - Köp en eldriven gersåg. Det går fortare, blir mycket rakare och är mycket roligare - Välj rätt bredd på mönstret. Med större plattbredd, dvs, baserat på ett större primtal, blir diffusionsfrekvensen högre och antalet olika höjder på pinnarna fler. Dock finns det ingen anledning att välja en diffusionsfrekvens högre än den till tillåter de låga frekvenserna att diffuseras. För att ta ett praktiskt exempel; För att inte behöva såga så fruktansvärt många olika längder, utan fler av samma längd hade jag kunnat baserat panelen på primtal 13 istället och fått en plattbredd på 338 mm. Då hade skillnaden i höjd mellan stavarna blivit ca 12 mm istället för som nu, ca 5 mm. 750 mm blir alltså att suboptimera för min del. Stavarnas bredd på 25 mm gör att höga frekvenser inte diffuseras iallafall, även om skillnaden i djup mellan stavarna blir mindre. Enklare hade alltså varit att upprepa det kortare mönstret och där med sparat arbete i sågmomenentet i och med att fler bitar har samma höjd.
-Använd plast eller bakplåtspapper under när du limmar ihop. Annars fastnar det lätt i underlaget.
- Det kommer bli skitjobbigt att måla denna. Hur ska jag göra?
Denna kommer inte bli så pass snygg jag hoppats på och jag kommer inte orka göra en till på detta vis, så det blir troligen att placera den bakom huvudet då jag sitter rätt nära bakvägg och fixa något annat till diskanterna istället.
Så här ser det ut i dagsläget...
Bitarna ska sättas ihop till det som syns på skärmen. 840 st
Första raden klar. De som ligger är avståndsindikerare och symboliserar 0 i höjdled. Då härligheten monteras på en tunn skiva blir det ju så.
11 rader klara
Fortsättning följer... |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
RuneStone |
Posted - 2010/12/21 : 22:25:51 Jackofoam. Markisolerskiva borde funka, eller något liknande frigolitbaserat... |
PetterPersson |
Posted - 2010/12/21 : 20:26:50 Den fungerade väldigt bra. Bättre stereoperspektiv och större närvarokänsla. Downside var att den var tung som stryk och väldigt svårmålad. Den såldes före flytten för materialkostnad.
Bygga igen? Knappast! Måste finna något annat sätt att få till liknande akustiska egenskaper. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/12/21 : 20:20:48 Kan ju passa på och lyfta tråden nu igen.
Kan vi få något lite mer slutligt omdöme petter? |
PetterPersson |
Posted - 2010/04/07 : 20:51:17 Ska prova i helgen nä ja kommer hem...Har mina föraningar, få se om de istämmer... |
esl |
Posted - 2010/03/30 : 22:52:49 Hur funkar BAD panelen bakom huvudet då?
Jag tycker den är rätt ok faktiskt... kör nog också 10-15 cm till huvudet.
/esl |
PetterPersson |
Posted - 2010/03/28 : 16:06:27
Jo jo...Jag sprayade med blomsprutan i köket, men täckte in med 8 m2 pressänning först...Det gick bra. En riktig spruta dammar nog betydligt mer... |
huzze |
Posted - 2010/03/28 : 16:03:03 quote: Utomhus är helt klart att föredra...
Nejdå, jag har sett Mr Bean och vet hur han gör. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/28 : 10:47:15 Här finns det en del åsikter från personer som provat. http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/119495-bosch-pfs-65-malarspruta.html |
Mey |
Posted - 2010/03/28 : 09:55:02 Ursäkta OT;
M-M: Jag har också funderat på att köpa en sådan färgspruta men jag hittar inga omdömen om den från någon som testat den i normalt bruk. Om Du köper en sådan, har Du lust att berätta hur den är efter att ha använt den några gånger? |
PetterPersson |
Posted - 2010/03/28 : 09:09:07 Det var väldigt snällt! Vi får minsan ta och träffas framöver Utomhus är helt klart att föredra...
|
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/26 : 15:51:46 Jag har kompressor + färgspruta + troligen någon liten färgklick av okänd kulör över med. Men sakerna ligger en drygt tre mil härifrån, men har du inte sådär jättebråttom kan vi åka ut någon gång och sprutmåla lite, helst då det blivit varmare och torrare, så man kan vara utomhus.
Jag är dessutom sugen på att köpa en sådan här:
Bosch PFS 65 färgspruta, men jag har inte kommit till skott än.
Producerar mycket mindre färgdamm och därmed också mer ekonomisk med färgen. |
PetterPersson |
Posted - 2010/03/26 : 13:28:20 Tack för alla tips! Tack Sladddbarn Kul att man kan inspirera
Jag provmålade ett par stavar för hand och bara det var sjukt jobbigt. Speciellt att komma ner i de djupa facken. Fick tips från classe och köpte 40kr-blomsprutan. Provade med vit grundfärg och det gick sådär. Färgen behöver vara rätt duktigt utspädd för att den ska duscha och inte bli en stråle. Fortfarande svårt att nå in överallt men det blev skapligt iallafall. Får gå på med riktiga färgen sen och spruta lite i taget. Går inte det blir det vanlig sprayfärg. Även om en riktig färgspruta hade varit att föredra och den finns kvar efter så känns det konstigt att betala mer för ytbehandlingen än för diffusorns vitala delar...
Nu är den provlysssnad också. Bakhuvudet ca 10 cm framför de högsta stavarna är som sagt inte optimalt men jag får intrycket att ljudbilden blir något fastare och det upplevs mer tight på något sätt, bättre skärpa. Inga revolutionerande skillnader, men många bäckar små...Helst av ska dessa täcka större ytor längre från lyssnaren, men här fick det bli som det blev. Det blir också en svag midbas-/nedre mellanreg-höjning eftersom bakväggen kommer något närmare. |
adhoc |
Posted - 2010/03/24 : 23:02:55 Citat: "För att denna typ av diffusor ska fungera optimalt behövs dock ett visst avstånd för att ljudet ska "hinna summeras ihop på rätt sätt" och frågan är hur det blir med den 5-10 cm bakom huvudet."
RPG rekommenderar ett avstånd av 3 våglängder eller mer för frekvensområdet som diffusorn är designat mot. Men det finns ju en verklighet också ... Upplevs det bättre med den på nära håll än utan, så är det bättre. |
Ryssen |
Posted - 2010/03/24 : 15:41:18 Mitt förslag på ytbehandling är...."body" (för bilbruk) på sprayburk,täcker bra och ger en lätt strukturerad yta. Finns även i vitt. |
bibl |
Posted - 2010/03/24 : 13:00:06 Du borde ju skaffa dig något i den här stilen http://www.jula.se/fargspruta-for-hobbybruk-123939 i kombo med http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134361582 |
sladdbarn |
Posted - 2010/03/24 : 12:23:57 Dina projekt är så grymt häftiga, du är min idol Petter!
|
Leffler |
Posted - 2010/03/24 : 10:45:05 Vilket jobb! Men jag känner igen känslan, när jag flätade signalkablage var det lite av samma känsla, vad har jag satt igång med? Men det blev klart till slut. Gött jobbat!!
Men du, köp en sprayburk! |
PetterPersson |
Posted - 2010/03/24 : 10:22:27 Man måste banka huvudet i väggen och bara tänka på annat köra på ibland. Det är enda metoden att klara denna typ av arbete. Det tråkigaste var att raspa och sortera upp alla delar. Själva monteringen var rätt snabbt gjort, så med en gersåg kan arbetet förkortas avsevärt. Dessutom är det ju roligast att montera, det är ju då man ser att det blir resultat
Tjejen är också mycket tveksam mot denna. Får se hur det blir när den är målad. Klä den med tyg tyckte hon...
Vad tror ni om den här? Späda ut färgen lite först. 39:- kan det vara värt att prova
http://www2.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92260 |
Marina Jansson |
Posted - 2010/03/24 : 08:31:48 Imponerande! En sån hade nog inte fått uppehållstillstånd hos mig, men det är verkligen ett imponerande arbete! |
esl |
Posted - 2010/03/24 : 02:00:20 Jag som klagade över att det tog lång tid att göra BAD paneler. Men detta slår nog allt jag har sett!!
|
huzze |
Posted - 2010/03/23 : 22:10:29 Äsch då, det gör inget att din flickvän stör lite när hon är sjuk, spela på du.
Den blev väldigt snygg, påminner lite om en s.k. Mallorca-sol (en spegelbula i mitten och sen "solstrålar"). |
PetterPersson |
Posted - 2010/03/23 : 21:42:56 Kul att det väcks idéer, men för att hålla trådarna lättlästa så bör det startas en ny
Just nu ligger diffusorn på (lim)torkning. Flickvännen är sjuk och vill inte störa i onödan så lyssningsintryck får vänta.
Tanken var att de skulle vara en på var sida (se bild nedan, markerad "Här"), men jag kommer bara orka göra en. Därför tänkte jag ha den bakom huvudet, sitter väldigt nära bakvägg. För att denna typ av diffusor ska fungera optimalt behövs dock ett visst avstånd för att ljudet ska "hinna summeras ihop på rätt sätt" och frågan är hur det blir med den 5-10 cm bakom huvudet. Blir det ingen skillnad till det positiva får den stå där TV:n är på bilden, när TV:n flyttas vid "finlyssning".
|
B-200 |
Posted - 2010/03/23 : 21:01:06 Jupps Mickel-Mackel |
Forsman |
Posted - 2010/03/23 : 20:58:24 Får ursäkta Petter för sidospåret.
Om nå´n känner sig manad att spinna vidare får det bli en ny tråd. |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/03/23 : 20:57:14 Jag skulle tro att vakumformning av ett plastskal, ungefär som en plastflaska kanske är den bästa (billigaste menar jag ) lösningen, sen får man själv i god diy-anda fylla skalet med fogskum eller nåt annat lämpligt och fixa till baksidan snyggt.
Men vi ska kanske invänta vad Petter har för omdöme om nyttan med tingesten innan vi beställer ett verktyg. |