T O P I C R E V I E W |
Njord |
Posted - 2010/03/03 : 13:52:13 Jag har kommit över några begagnade AD30 samt AD40 diffusorpaneler. Båda sorterna diffuserar inom samma område men den ena har kantigare och den andra mjukare former.
Vad är den praktiska skillnaden i funktionen för respektive panel? Hur ska man tänka när man placerar ut dem?
Informationen på Svanås websida är inte så bra.
http://www.diffusor.com/Diffusorpaneler.htm
|
2 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
adhoc |
Posted - 2010/09/02 : 16:39:54 Jag har ingen direkt koll på de här Svanå-produkterna och jag håller med dig om Svanås websida.
Rimligen bör det förhålla sig som att den kantigare varianten med en viss basbredd på "stavarna" ger större påverkan (effektivitet) mot en enskild frekvens, än de som är rundade men har samma basbredd, vilka borde bli lite bredbandigare men samtidigt mindre effektiva med avseende på vilken frekvens basbredden främst påverkar. Breddens påverkan går hand-i-hand med våglängden för frekvensen => mest mellanregister + diskant. Djupet på staven och lådan bestämmer vanligtvis för det undre frekvensområdet, även här hand-i-hand med vilken frekvens och våglängd som "får plats inåt" före reflektion tillbaks.
Bunkerts tips att låta diffusorn sitta på ett utsickande stativ från väggen istället för dikt an-monterad betyder att den kan påverka ett lite bredare frekvensområde nedåt, => större förändring av gångvägen mellan reflektionsytorna, vägg-vägg, respektive vägg-diffusor. |
Bunkert |
Posted - 2010/08/30 : 01:38:12 Mitt tips är att blanda och ge lite, men sätt upp dem med ca 6mm mellanrum med luft bakom, luften ska dock inte komma ut någon annan stans än genom springan. Då ger de även en absorberande effekt enligt Heimholtzprincipen. Ett annat tips är att ringa Mr Svanå himself, Matts. Han är hjälpsam och har stenkoll.
|
|
|