HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Room lenses+lite andra akustikfunderingar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Ingemar Posted - 2009/11/18 : 00:09:57
Är det någon som har erfarenhet av dessa, argent room lens?
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Ingemar Posted - 2009/11/25 : 13:35:22
Ok Pär,det finns ju inga genvägar så att säga,utan Claes kommer hem och mäter upp rummet så får jag utgå därifrån.Tack för ditt svar, nu kan jag sluta att fundera!!
EngelholmAudio Posted - 2009/11/25 : 11:58:09
Ingemar: Det beror så klart på vad du vill uppnå. Med absorption kommer du få ett varmare, mer avrundat ljud - full mät-/märkbart blir diskanten avrundad. Detta kan vara mitt i prick eller inte.

Nyckeln här är nog att testa stegvis framåt med avstämningspunkter. Kanske räcker det med bara ena, kanske med bara andra, eller behövs båda.
Ingemar Posted - 2009/11/25 : 11:25:00
Funderar på akustikmiljös hifitak eller om jag ska gå på ren diffusion med enbart GH.Någon med ideer?
svejk Posted - 2009/11/23 : 14:21:22
Har haft en ritning på en diy variant av dessa pryttlar, plaströr med gullfiber istoppat i olika längder. Har svårt att tro att de har någon större funktion, de var på tapeten för 5-6 år sedan. Att det är tyst numera pekar på att det kanske inte var så lyckade. Samma sak med någon mojäng i dyrt trä med några vridna pinnar den dog oxå tämligen omgående.

Hittade en länk till Hallographen som "pinnprylen" heter

http://www.shakti-innovations.com/hallograph.htm
EngelholmAudio Posted - 2009/11/23 : 13:43:56
Tack ztenlund!

Min frågeställning kommer ur att många reagerar starkt på att ha en gitarr i samma rum som anläggninge medan andra saker gärna får stå där och vibrera med i musiken.

Nn so har Room lenses som jag lägga ett par fingertoppar på och känna om dessa room lensesvibrerar när musik spelas (på hyfsad ljudvolym)?
ztenlund Posted - 2009/11/23 : 12:56:31
Från http://www.6moons.com/audioreviews/roomlens/roomlens.html
quote:
The RoomLens is usually offered in sets of three. Each unit consists of three 58" long, 2.5" diameter plastic tubes mounted in a base. Each pipe is filled with varying amounts of fiberglass stuffing. All three tuned pipes are attached at the base and by a top bracket and together act as a single broadband resonator. If you look closely, you'll notice how one of the three tubes is spaced slightly farther apart from the center pipe than the other. According to Ric, the round surface of the tubes and the variable spacing aid in diffracting sound waves, thus helping to eliminate the image and tonal distorting effects of nearby wall reflections, especially at the first reflection points.
EngelholmAudio Posted - 2009/11/23 : 12:42:36
Ingen som vet vilket material room lenses är av?

plind Posted - 2009/11/23 : 11:51:49
Det räcker nog bra om du täcker reflexområdet.
Ingemar Posted - 2009/11/23 : 11:38:34
Ok,han är förlåten.Funderar över taket med Gh,ska jag täcka hela taket eller från 1a reflex till sweetspot?
plind Posted - 2009/11/23 : 08:58:38
quote:
Ok,jag förstår men så värst små är dom ju ändå inte 550x550,måste börja någonstans ska allt skaffa fler om det blir bra med dom 4 jag har nu,det är ju inte endast dessa jag har utan det blir ju med 4 stycken v4or,4 styck trippelabsorbenter 3 fullsize singelabsorbenter.

Det var nog "Room lenses" han menade var små. Golden Horn är inte så små och gör definitivt nytta.
Ingemar Posted - 2009/11/20 : 21:05:27
Ok,jag förstår men så värst små är dom ju ändå inte 550x550,måste börja någonstans ska allt skaffa fler om det blir bra med dom 4 jag har nu,det är ju inte endast dessa jag har utan det blir ju med 4 stycken v4or,4 styck trippelabsorbenter 3 fullsize singelabsorbenter.
Knoppen Posted - 2009/11/20 : 17:46:49
De är så små att de gör ofta varken till eller från. Ska det ge en stor effekt så behöver man ha åtskilligt många. eller så bygger man akustikreglering. De där är bara sådant man ställer in i rummet.
EngelholmAudio Posted - 2009/11/19 : 15:55:40
Vilket material är dom av?
Micke Y Posted - 2009/11/19 : 15:55:09
Room lenses är diffussorer och det jobbet gör dom ganska bra om de placeras rätt. Fast jag köpte ju några billiga rör på Biltema och testade förstås, tror inte jag betalade mer än någon hundring totalt.

För mig var de opraktiska eftersom de skall stå en bit ut i rummet så jag använder andra klösningar idag.

Micke
plind Posted - 2009/11/19 : 15:12:37
quote:
Ok,tack Plind.För närvarande har jag bara 4 styck golden horn,var är då vettigast att placera dom,är det 2 styck mellan lådorna och 2 styck på bakvägg?

Hade jag bara 4st. skulle jag sätta 2 mellan högtalarna och 1 på varje sidovägg(vid 1:a reflexen)
EngelholmAudio Posted - 2009/11/18 : 17:41:03
Fördelen är att GH är lätta att testa med! Räcker med en pall eller liknande för att placera på olika väggar!

Oftast brukar bäst resultat ges vid placering vid den vägg eller taket som är närmst högtalarna!

Ingemar Posted - 2009/11/18 : 15:23:58
Ok,tack Plind.För närvarande har jag bara 4 styck golden horn,var är då vettigast att placera dom,är det 2 styck mellan lådorna och 2 styck på bakvägg?
plind Posted - 2009/11/18 : 13:44:56
Funkar säkert mot takreflexen. Rakt bakom högtalarna behövs det troligen inte men däremot mittemellan högtalarna(mittemot "sweetspot")
Ingemar Posted - 2009/11/18 : 13:05:50
Ok,tack Njord.Har en annan liten fundering,vad tror ni om att fälla in en golden horn i en singelabsorbent med måtten 2400mmx1200 och hänga i taket vid första reflexen,skulle det kunna gynna akustiken på ett bra sätt?Och en golden horn bakom varje högtalare och till sist en på bakväggen.
Njord Posted - 2009/11/18 : 11:58:05
Är väl inte alla som vet vad det är för något. Här är en länk till Euphonia från 2004. Många fina bilder. (room lens kommer på sid 2)

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=347&st=0

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000