T O P I C R E V I E W |
mangs |
Posted - 2009/10/30 : 10:02:22 Planerar att bygga om där hemma och frugan är positiv. :)
Tanken är att jag då kommer få det som vi idag har som vardagsrum som ett ljudrum/hembio och vårt vardagsrum kommer då flytat til lett lite mindre rum där frugan får köra ett mer designat rum. "Mitt" rum får jag då mer bestämmanderätt över men då det även skall serva som TV-rum kan jag inte göra exakt som jag vill.
Till rummet då:
Rummet kommer vara 6.5x3.5m och på 5 av de 6.5 metrarna är takhöjden 4 meter som högst (valv) medan den på de övriga 1.5 är normal takhöjd på 2.45. Fönster mm gör att min ursprungliga tanke är att använda den enda hela 3.5meters-väggen som TV-vägg och där kommer även stereon husera. Det är i denna delen som det är 2.45 i takhöjd.
Efter lite föhandling har hon gått med på att front högtalarna kommer ut 1.5m från bakvägg vilket ju är positivt. Återstår att se om det blir en permanent lösning eller om jag får vara så vänlig att flytta in dem till väggen i normalfall när man inte lyssnar. Min tanke är även när allt är klart att köpa en ny stereo. Där fokus skall ligga på tvåkanal men med möjlighet att utöka till multikanal. Iom att hela rummet skall göras om har jag u då ett ypperligt tillfälle för smarta kabeldragningar mm. Tanken är att vi kommer husera 4 fåtöljer i detta rum, en tv/stereo-bänk och lite små hyllor mm.
Idag har rummet en ganska lång efterklang då det ligger parkett-golv och väggar och tak är putsade. Min tanke är att lägga in någon form av heltäckande matta då jag tror detta rum hade mått bra av detta. Vidare hade jag tänkt ljuddämpa hela väggen bakom högtalarna. Någon som har bra tips ang, hur man skall gå tillväga här? Eftersom denna väggen skall byggas har jag ju här möjlighet att välja isolermaterial, spånskiva/gips etc.
Lyssningspositionerna kommer alltså befinna sig i delen av rummet som är 4 meter hög och fronthögtalarnas framsida kommer vara ungefär i skarven mellan 2.45 och 4 meter. Sweetspoten där jag allt som oftast kommer sitta kommer sedan befinna sig någonstans centrerat i rummet där jag kan undvika utsläckningar och stående vågor. Några tips här? Undvika bakvägg samt "mitten" av rummet?
Så, vad tror ni, har detta rum möjlighet att bli ett bra lyssningsrum och vilka åtgärder kan man göra? Låter mina ansatser ovan ok eller skall jag tänka på ett annat sätt, Förslag på alternativ möblering. Är det ok att dämpa golv och väggen bakom högtalarna och sedan i övrigt köra med vanliga hyffsat kala väggar (utöver lite hyllor etc).
Jag kan nämna att i dagsläget är detta rummet del av en större öppen planlösning med kök, matplats etc och jag spelar idag i den del där taket är 4m hög. Har placerat högtalarna både längsmed kortväggen och långväggen och fick faktiskt bäst resultat med tanke på stående vågor etc när jag spelade från ena långväggen till den andra med lyssningsposition nära bakväggen. Nu när jag bygger upp en ny vägg blir ju detat istället ett slutet rum på ca 20kvm istället för de 55-60 som det var tidigare. Eftersom jag bara är i planeringsstadiet så är alla tips välkomna. Tanken är sedan att jag skall köra någon form av foto-dagbok så att ni kan se hur arbetet fortskrider.
Tack för all hjälp!
|
|
|