HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Vad ha bakom huvet?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
pak Posted - 2009/10/28 : 23:37:47
Har ett litet problem.
Sitter i soffa direkt mot bakvägg och lyssnar.
Soffan står där den står-Hög rygg,skinn.Jag behöver alltså ha nåt bakom/ovanför huvet som städar bort lite reflexer då ljudet blir lite ostabilt i fokuseringen av och till.
Flyttar jag huvet några decimeter frammåt sitter fokus och högtalarna försvinner medans om jag lutar mig tillbaka så blir det lite förstorningsglaseffekt över det hela och vissa frekvenser släpper inte från talarna.Får inte kosta nåt värst då arbetslösheten finnes här och nu.Tänker mig nåt hemsnickrat för en billig peng som blir snyggt och relativt diskret.Diffusera eller absorbera-det är frågan
Vet att soffryggen fördärvar mer än brukligt men det måste väl gå att fixa till nåt enkelt ändå.?
Så ser det ut i sweatspot.

Sitter i den vänstra delen.Får ju inte bli nåt för stort så man slår huvet i heller liksom.Kuddar går bort...
Ideér?

15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Knoppen Posted - 2010/12/21 : 01:52:16
Pak skrev:

quote:
Tänkte att jag skulle testa att sätta upp nåt som dämpar till att börja med.Bara det att så fort jag tänker på att pröva lite så kommer alltid nåt i vägen.Tror kanske mest på dämpning i lagom mängd...

Akta akta!

Det är ett misstag att ha bredbandig absorption nära huvudet bakom lyssningsplats. Jag vill å det starkaste avråda dig från detta. Du kommer att få en "lock-i-huvudetkänsla".
staffann Posted - 2010/08/31 : 20:30:48
Jag har dämpning mha Dacron-skiva bakom huvudet (fåtölj nästan dikt mot vägg). Det blev en förbättring.
Ang soffan så lägg på en filt vid finlyssning. Hjälper för mig!
staffann Posted - 2010/08/31 : 20:30:06
Jag har dämpning mha Dacron-skiva bakom huvudet (fåtölj nästan dikt mot vägg). Det blev en förbättring.
Ang soffan så lägg på en filt vid finlyssning. Hjälper för mig!
Bunkert Posted - 2010/08/30 : 01:32:54
AD20 och AD40 gjorde underverk bakom mitt huvud (soffa mot vägg)

http://www.diffusor.com/Diffusorpaneler.htm

esl Posted - 2010/06/21 : 10:07:38
Hjärnan bryr sig JÄTTEMYCKET om reflexer bakifrån!
Testa själv... allt annat är ren LÖGN!

Fattar inte att sådana myter kan leva kvar.
MickeY har du verkligen lyssnat själv eller upprepar du bara vad nån "annan" har sagt??
HiFiBio Posted - 2010/05/23 : 16:57:35
Akta dig för att dämpa med sådant som bara dämpar mellan- och högregister. Skall du dämpa så sätt in grejer som dämpar hela registret: Bredbandsdämpare. Annars skapar du bara en dålig akustisk miljö med lågfrekvent reverberation såsom en tung filt i rummet. In med rejäla grejer: Annars kan du hellre låta bli. Bredbandsdämpare är fem till tio centimeter tjocka med fem till tio centimeter luftspalt. Ett par sådana bakom dig och du har dämpat lagom. Det där tunna skräpet som säljs förvärrar bara din miljö.
pak Posted - 2009/10/31 : 20:28:30
Tänkte att jag skulle testa att sätta upp nåt som dämpar till att börja med.Bara det att så fort jag tänker på att pröva lite så kommer alltid nåt i vägen.Tror kanske mest på dämpning i lagom mängd...
Verb Posted - 2009/10/31 : 17:15:57
Låter lite som det bara är att prova något av alternativen!

men vad jag läst så är avståndet till diffusers avgörande för att de ska fungera som tänkt. det känns rimligt också.

kanske sånna där isoverskivor som är målade på ena sidan?
pak Posted - 2009/10/29 : 11:13:46
Dämpning bakom högtalarna är jag inte så sugen på då det gör ljudet lite tråkigt och mindre levande.Har fått till det hyffsat i den änden ändå tror jag,med bara placering osv.rummet i sig självt äter en del bas.En hel del ljud släpps ut i rummet bakom och ut i köket bredvid-vänster i bild.Finns en topp runt 100hz som sticker ut men den kan jag leva med om jag får till det bakom huvet.Högtalarna är placerade så att jag får minsta möjliga dippar i basen om man ser till rumskalkulaturn.Höjningar gör inte så mycket bara man slipper de värsta dipparna.Om jag flyttar lite på högtalarna så skärps fokuset lite mer men på bekostnad av den djupaste basen-Som jag vill ha.-Därav grejen hakom huvet.Kanske blanda diffusion men lite dämp.
johan.björklund Posted - 2009/10/29 : 10:44:38
Min erfarenhet är precis tvärt emot Mickes.
Jag har alltid upplevt diffusering bakom lyssnings positionen som den bästa lösningen. Dämpningen står bakom högtalarna istället.
Men jag har bra med avstånd bakåt.

I ditt fall så kan Dacron tillsammans med BAD kanske vara något?
Det bygger inte på så mycket o du kan ju ge dig på resten av rummet i samma veva
Micke Y Posted - 2009/10/29 : 10:32:31
Min erfarenhet är att hjärnan inte bryr sig så mycket om reflexer bakifrån om resten av rummet har en del absorbering. Ibland kan det vara mer effektivt att dämpa bakom högtalarna istället. Prova tillfälligt med filtar och täcken och hör om det hjälper dig.

Micke
pak Posted - 2009/10/29 : 09:44:50
Har funderat lite på bad faktiskt.Spelar storleken nån roll på såna eller?
Hade samma problem när jag hade soffan och anläggningen på ett annat håll också.Flyttade då ut soffan lite och det blev lät pyttelite bättre men det verkar även som problemet följer den höga soffryggen lite också.
Tänkte först på såna "shackmönstertavlor" av olika träbitar i olika höjder,men de får ju inte bli för maffiga då helst,kanske max 10cm djupa.Men de räcker kanske inte till antar jag när man sitter så nära.
Det kan ju bli ganska snyggt i alla fall.kanske...
Stutsa upp i taket kan ju va en idé eller åt sidorna-bara inte till öronen i full mängd.Kanske sugas upp lite med.
Får kolla lite mer på bad kanske-kan väl täckas med nåt tyg den väl.?

Verb Posted - 2009/10/29 : 01:29:22
det blir nog svårt att diffusera... krävs ju att man är en liten bit ifrån för att det ska löna sig.
om du inte nöjer dig med att diffusera över 6000 hz eller nåt sånt...

kanske bara göra en vinkel? så att ljudet studsar upp i taket istället?
quote:
|
_|Soffa

en sån :)

räcker ju med nån decimeter kanske, och om det är just bakom huvudet du upplever klurigheter borde det ju fixa lite granna iaf :)

bearwik Posted - 2009/10/28 : 23:43:49
Flytta ut soffan lite?
esl Posted - 2009/10/28 : 23:43:07
Har tipsat innan i trådar om BAD panel.
Själv har jag ett fönster bakom huvudet, och det går inte att lyssna utan BAD... lite överdrivet men jag menar vad jag säger efter att ha provat många ggr med och utan.

/esl

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000