HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Helmholtz frågor, bygger lådor!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Verb Posted - 2009/10/27 : 17:04:36
Jag har nyligen byggt en låda 16mm tjock MDF, 40 cm djup 90 cm hög, 112,9 cm bred (utvändiga mått)
invändiga mått är 36,8 cm, 868 cm hög, 109,7 cm bred
det ger en panelyta på ungefär 0.95m^2

jag byggde den i dom måtten för det lämpar sig utmärkt för mitt rum.

än så länge är den inte helt ihopsatt, frontpanelen ska dit, och här kommer anledningen till tråden!

Ursprungligen tänkte jag stoppa in ca 5-10 cm gullfiber i bak på lådan, borra 23 st 20 mm hål i frontpanelen och vara nöjd där... det skulle innebära, enligt de lilla teorier jag tittat på, att jag får en rätt bredbandig absorbtion för kring 39 hz.

men eftersom jag vill göra det bästa jag kan (med mina få kunskaper) så vill jag innan jag gör bort mig kolla om det här verkligen är det bästa för mig!

Frekvensen den är tänkt att dämpa är 39,7 hz, mellan fram och bakvägg, lådan kommer stå rakt bakom mig, 2.7~3 meter från lyssningspositionen. (Det är en studio) vill nämna att jag sitter på golvet, om det skulle göra någon skillnad.

23 st 20 mm hål ger en avstämning på 40,23 hz (enligt mhsoft) och då tänker jag att med lite fullgiber i det så sänks den till kanske 39. Men, sänks det kanske mer?!

Kanske är det itne ens vettigt att jag siktar på huvudproblemfrekvensen 39-40 hz, utan kring 50-60 och fullgibrar så den blir bredbandig och tar ner till 40? jag tänker att jag ska ha 3 st helmholtzare i rummet, för fram-bak (~40 hz), sidorna ~60 hz
och för tak-golv ~84 hz.

så tanken är väl att fram-bak helmholtzarn ska täcka från 30-60 hz ungefär.

en "reguljär" enports resonator kanske är vettigare för mig? jag vill ändå ha rätt bredbandigt, och min känsla är att ett gäng hål är bättre än ett stort då, men eftersom jag ska bygga flera så vill jag ju gärna veta ändå: Spelar det någon roll var porten sitter? ska den sitta idealiskt sätt så mycket ut i rummet (mot lyssningspos), i mitten av lådan, som möjligt? eller kan jag ha porten längs med botten på lådan?

Om jag gör en Slot absorbent av det, alltså en öppning i stil med Svanå's Varitunes (jag har inte sett i verkligheten, men av bilderna att dömma är det en lång springa som man kan justera), så vill jag gärna ha den stämmbar också, men Hur?! har funderat ett tag och kan inte komma på något sätt att få den helt luft-tät och samtidigt att man kan variera hur stor öppningen är utan att behöva lossa skruva och ha sig...

och gällande perforerade stilen, om man stämmer av en låda till 40 hz, med skitmånga hål, typ 300 1m^2, hur beter den sig annorlunda mot en låda med 50 hål (större diameter på hål) avstämd till samma frekvens?

Har letat runt som fan på svar på dessa frågor utan att hitta något conclusive...

Så nu har jag en fet låda, lite gullfiber, en 20mm borr, och undrar, hur ska jag fortsätta?

stämbar vore det absolut trevligaste, men inte ens lite mer händiga snubbar än mig kan komma på nåt sätt att få det helt lufttätt (dom är väl kanske inga experter på sånt iofs ;))

Sammanfattningsvis:

- Hur ter sig skillnaderna på de olika helmholtzarna: perforerad, slot, port?

- Har riktningen på hålen/sloten/porten någon skillnad? eller räcker det med att den är där det är hög energi på frekvensen man isolerar?

- hur fan gör man en stämbar?

Jag slangar upp bilder när jag har stoppat in mobilen i datorn.
och google sketchup filer också, om jag lyckas göra dem lite snyggare så jag inte skäms :)

Tack! och hoppas på många smarta invändningar och kanske mer frågor ur svaren!

/David
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2009/11/13 : 07:20:42
På vicke vis?
Verb Posted - 2009/11/13 : 05:30:18
borrade dubbelt så många hål = ungefärlig dubblering av resonansfrekvens

alltså avstämd på 80 hz istället.

Enorm skillnad!
Verb Posted - 2009/10/31 : 17:24:31
Hej!

jag tappade tålamodet och svängde förbi byggbutik och köpte lite roxull, rockwool flexibatts. och tja, de kändes ganska bedrövliga faktiskt, och sköt upp ihopsättningen av lådan ännu en tid...

sen tog jag reda på raylsvärdet på flexibatts (det värdet jag hittade var 7962 rayls) och stoppade in 285 mm i den 368 mm djupa lådan, borrade 20 st 20mm hål med 230 mm avstånd och limmade, skruvade ihop lådan...

Och döm min förvåning om jag... inte märker något speciellt alls.

jävligt tråkigt. vad kan det bero på? jag tänker prova att ta loss hela fronten igen, på nåt vis, ta ut all isolering och prova igen.
Enligt excel arket (http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html) så ska den fungera riktigt bra. 285 mm 7962 rayls, 368 djup, 16 mm tjock frontpanel, 10 mm radie hål, 230 mm repeat distance, isolering mot rigid back. resonansen på 40 hz.

Min första tanke är att rayls uppgiften på isoleringen var felaktig. jag ska prova att bara ha tom låda med hål och se vad som händer då.

Lådan är inte stagad, för jag tyckte den kändes tillräckligt stabil ändå, kan det vara något sådant? får svårt att tro det.

Skulle gärna presentera mätningar, men har inte tillräckligt lång mic-kabel ;)
adhoc Posted - 2009/10/29 : 02:19:59
En forskningsrapport från BBC om olika varianter på bredbandiga absorbenter för låga frekvenser: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-10.pdf

De avråder från tygbit etc vid / framför porten på en Helmholtz (under punkt 9, Conclusion på sidan 10).
Pac Posted - 2009/10/28 : 13:13:45
quote:
här är jag inte säker på att jag förstår vad du menar, justerbart i höjdled? du menar hur långt röret går in i lådan?
eller menar du höjd som från golvet? (som jag tänker automatiskt när jag läser höjd )
Adhoc pratar om en justerbar slot-port, altså ingen port i form av ett rör utan i form av ett justerbart "brevlådeinkast"(Jag undrar jag om jag inte förvillar snarare än hjälper till... )

quote:
Sen kom jag på en till fråga inatt...Går det att påverka Qvärdet till samma grad med att kontrollera luftgenomsläppningen innan hålen, som med gullfiber i lådan? Exempelvis använda högtalarfront-tyg, eller bara vilket tyg som helst, fast en bit framför hålen.

Ja en flödesresistans i porten påverkar Q. Men ett högtalartyg kommer du inte långt med. Ta hellre en dacronskiva.
Verb Posted - 2009/10/28 : 10:14:37
det funkar alldeles utmärkt att sitta på golvet. :)

ska kika i boken, tack så mycket!

quote:
Gör du alla 3 lådorna likadana, skulle du med ett hål som är reglerbart i höjdled, 400 mm brett samt har en instickande hals om 50 mm, få en teoretisk hålhöjd om 23 mm, 52 mm respektive 102 mm mot frekvenserna du nämner (med det räkneprogram jag använder).

här är jag inte säker på att jag förstår vad du menar, justerbart i höjdled? du menar hur långt röret går in i lådan?
eller menar du höjd som från golvet? (som jag tänker automatiskt när jag läser höjd )

Sen kom jag på en till fråga inatt...Går det att påverka Qvärdet till samma grad med att kontrollera luftgenomsläppningen innan hålen, som med gullfiber i lådan? Exempelvis använda högtalarfront-tyg, eller bara vilket tyg som helst, fast en bit framför hålen.

fördelen med det tänker jag för egen del har med absorbtion att göra, att ytan inte blir fullt så reflekterande.

adhoc Posted - 2009/10/28 : 02:13:06
Sitta direkt på golvet kanske inte är det smartaste, -beror på var öronen hamnar i förhållande till takhöjden om du får rejäla resonanser, utsläckningar eller om det är fullt OK.

För en perforerad panel kan du tanka ned akustikboken i länken nedan, där finns många handfasta tips om tuning av perforerade paneler: http://www.iperf.org/acoustics.html Att den tar upp hålade plåtar i stället för MDF-board har ingen betydelse.

Gör du alla 3 lådorna likadana, skulle du med ett hål som är reglerbart i höjdled, 400 mm brett samt har en instickande hals om 50 mm, få en teoretisk hålhöjd om 23 mm, 52 mm respektive 102 mm mot frekvenserna du nämner (med det räkneprogram jag använder).
PetterPersson Posted - 2009/10/27 : 18:48:55
Varar på det jag är säker på...

quote:
- Har riktningen på hålen/sloten/porten någon skillnad? eller räcker det med att den är där det är hög energi på frekvensen man isolerar?

Nej, Ja.
RTB Posted - 2009/10/27 : 18:11:21

Många rätt komplicerade frågor, kan inte svaret på så många men bidrar men lite.
Tro du med fördel kan placera öppningen nära en vägg eller hörn, det är där basen samlas, ofta går det att höra om du håller huvudet i ett hörn jämfört med mitt ut i rummet.

Stämmbart: det går att göra en slits med en MDF bit med långsmala hål, gängad stav eller bult och vingmuttrar, det blir nog tillräckligt tätt då Svanå använder något liknande. Annars håller jag själv på med varianter med justerbara rör för avstämning av basreflexlådor. Det är dock svårt att få det att fungera som tänkt. Men med en lite större styvare låda borde det funka. Finns inte i alla storlekar och kostar pengar om du behöver många men två st tex är inte så dyrt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000