T O P I C R E V I E W |
Adagio |
Posted - 2009/10/02 : 11:09:24 Hej, det var ett tag sen jag skrev nåt, men jag tjuvläser regelbundet. En fråga till de mer akustiskt bevandrade på detta forum. Jag ska flytta, igen, återigen blir det en sekelskifteslägenhet, efter de possitiva erfarenheter jag haft både akustiskt och rent estetiskt. Nu till sakfrågan -Det rum som stereon kommer att vara stationerad i kommer att vara ett femkantigt rum. Jag planerar att lira på diagonalen med "den udda väggen" som bakvägg eller snarare "högtalarvägg" för att inte röra till begreppen. Måtten är som följer 5,5mX6,5 med ett hörn "bortaget, ca 4,5 m vägg till det avhuggna hörnet på höger sida. Den sneda "högtalarväggen" är ca 2,5m bred, fortsätter sedan efter två 45 graders vinklar 4,5m resp 4m till nästa 90 graders hörn. Takhöjden är något lägre än de 3,5 m jag har idag ca 3,20 tror jag. De tre väggarna som kommer utgöra scenen sas har tre stora djupa fönster 1,5 m B samt 0,5m djupa. Min tanke är att ha stora tunga gardiner på hela "scenen"vilket man änd brukar ha vid fönster
Hur låter förutsättningarna i det här fallet, tänker jag fel, finns det några uppenbara "risker"
Nej, det blir inte heltäckningsmatta, lite synd på en så fin gammal parkett. Mattor kommer givetvis att förekomma.
Tacksam för lite kunniga svar och erfarenheter i frågan |
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
esl |
Posted - 2009/10/05 : 19:10:50 Titta på Bernst mätningar på basmumsaren.. Sedan beställer du bara kretskort i den andra tråden och så gör vi en beställning av element dessutom. Kanske redan nästa vecka?
Topp! /esl |
esl |
Posted - 2009/10/03 : 12:22:43 Exakt så Uniper... Vid de kortare våglängderna så diffucerar snedväggen medans i basen där våglängderna typiskt är längre än djupet av denna snedvägg ungefär under 200Hz där gör snedväggenin ingen "nytta" till att fixa basen men där kommer bummelmumsaren in som jag skrev innan.
/esl |
Adagio |
Posted - 2009/10/03 : 11:06:13 Intressant, mina högtalare går inte särskilt djupt, SF Guarneri Memento. Det ska bli kul, det känns som förutsättningarna är goda i alla fall. |
Uniper |
Posted - 2009/10/03 : 01:08:42 Jag har tillgång till ett program på jobbet som bland mycket annat kan räkna fram egenmoderna i ett rum med godtycklig form (comsol multiphysics). Jag stoppade in ditt rum på kul. Nu har jag inget konto på bildservern, annars kunde jag lagt upp bilder. Men om man ska sammanfatta det hela så hade sned-väggen väldigt liten betydelse för egenmoderna med lägst frekvens. Det blev väldigt likt ett vanligt fyrkantigt rum. För högre frekvenser (kring 80 hz och uppåt, fritt ur minnet) däremot blev det annorlunda. Så vad gäller bas-bummel borde det gå bra att tänka som om sned-väggen inte fanns. |
esl |
Posted - 2009/10/02 : 23:41:25 ok.. precis som jag sade alltså.. på den linjen som går från sidohörnen om du tittar mot väggen där högtalarna står.. Till hörnet bakom dig får du kanske 4.1 meter? I alla fall.. om högtalarna kommer ut en bit från väggen kommer du inte ha några förstareflektioner alls från sidoväggarna, bara från väggen rakt bakom högtalarna. Bra! En basätare skulle sitta fint dock :-) /esl
|
Adagio |
Posted - 2009/10/02 : 22:57:27 Den blir ca 2,9m från "högtalarväggen" |
esl |
Posted - 2009/10/02 : 20:42:22 Hörnet bakom dig kommer att vara mycket bra som basabsobenthörn! Lek med speglar på väggarna och försök hitta högtalarna i spegeln från lyssningsposition, DÄR skall du sätta absorbent och/eller BAD panel.
Kommer du att placera lyssningspositionen ungefär på den diagonala linjen som går från sidohörn till sidohörn?
/esl |
Magils |
Posted - 2009/10/02 : 13:26:40 Assymetri (5 facetter) är ju bra i dessa sammanhang. Det blir ett hörn avkapat från början.
|
ztenlund |
Posted - 2009/10/02 : 12:06:37 Flyttar till akustikforumet... |