HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Rumsmått

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
duck77 Posted - 2009/09/29 : 17:02:54
Hejsan

Vad tror ni om måtten 4Meter x 6,20Meter x 2,40Meter, är det dåliga mått att använda som lyssningsrum.

Samt på vilken vägg bör man ha anläggningen på?

Mvh

Sjösse
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
duck77 Posted - 2009/09/30 : 20:02:54
Det är det jag misstänker att det är, att jag har varit på mjuka väggar och att det har släckts ut mot den hårda eller nått sådant.

Väntar bara på att min kusin snickaren ska montera den nya värmekaminen som ska vara mitt i huset på 17Kw, så jag kan riva den som sitter i rummet som dessutom är på fel plats i huset ynka 9kw

Detta bör vara klart inom en månad eller...?

Återkommer med resultat.

Mvh

Sjösse

PetterPersson Posted - 2009/09/30 : 18:24:25
Ställ högtalarna mot den hårdaste väggen, då kommer den rundstrålade basen att reflekteras tillbaka till dig i fas. Anpassa lyssningspositionen är också jätteviktigt så du inte hamnar i ett ställe med destruktiv interferrens.
duck77 Posted - 2009/09/29 : 19:50:15
Har hört mina grejer i affär så jag tror inte det är boven, har haft 4 olika högtalare plus förstärkare i rummet samt polares då är vi uppe i 6st burkar. Allt låter tunt och oengagerande.

Återkommer....ser på kult western med Clintan =)

Mvh

Sjö
Micke Y Posted - 2009/09/29 : 19:15:09
Det kanske inte rummet som är boven? Beskriv ditt system så länge du fixar bilder.

Micke
duck77 Posted - 2009/09/29 : 18:43:27
Hej.

Ska ska ta några bilder, just nu är det lite mycket grejer överallt där inne. Väntar även på XTZ Room Analyzer programvaran.

Jag har en Värmekasset i en öppen spis, den ska flyttas så då kommer jag att få en fin Tegel/betonvägg att testa mot.

Summa summarum är att mitt rum är energiätande dvs trotts 250W monoblock så kommer aldrig släppet, och av min erfarenhet så tappar jag det jag kallar "Luft Air" för vare mer akustikgrej jag stoppar in i rummet. Konstigt va?

Ska fixa några bider.

Mvh

Sjösse
Micke Y Posted - 2009/09/29 : 18:30:21
Hmmm

Jag hittar ingen beskrivning av ditt system (jag har säkert missat) och sedan behöver vi bilder för att hitta bara gissa.

Jag lovar att vi kan få ordning på det här för du verkar ha gjort massor och det oss en massa verktyg att arbeta med. Det är bra.

Det kan vara enkelt men det vet man ju aldrig.

Micke
duck77 Posted - 2009/09/29 : 18:00:44
Ja det blev bara ett infall att fråga....
Har haft detta rum i 5års tid Aldrig fått det att fungera trotts...

1st Akustiktak
4st V-4or Helmhotzts basfällor
2st V-6or

Hade jätteproblem tidigare med 80Hz på ena kortväggen, fick bort det till sist. Nu är jag efter ena långväggen då behövs knapp någon akustikbehandling känns det som. Problemet är det att Ljudet släpper liksom aldrig som det ska, röster är väldigt tunna osv.

Har fyra olika typer av väggar i rummet.

1 Ena långsidan 4st dubbelfönster yttervägg samt en dörr (Där är anläggningen nu)

2 Andra långväggen porös massonit vägg delvis ej Isolerad.

3 Ena kortväggen (tidigare spelplats) Dubbel Gips på en spånskiva samt isolering.

4 Andra kortväggen Tegel vägg med en betongvägg på andra sidan (Brandvägg) Denna plats har jag ej kunnat använda p.g.a en öppen spis, men den ska rivas snart.

Allting står på en Övergjutning med klinkers.
Med Trätak på det.

Har beställt XTZ Room Analyzer får se om jag hittar felet med rummet.
Jag tror att det är någon med Efterklangen som gör det.

Långväggen som jag är på nu är bäst nästan, saknar 3D känsla + att det känns som allt kommer på en gång typ.

Kort väggen har nått som nuvarande set-up saknar, men basen åker då berg och dalbana.

Mvh

Sjösse Less på Hifi

Bardis Posted - 2009/09/29 : 17:52:17
Det finns ett kalkylblad för rumsresonanser lite längre ner på denna sida. Får du problem finns även resonatorer väl beskrivna på sidan.
Kolla om de olika övertonerna sammanfaller eller kommer nära varandra.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76200
Micke Y Posted - 2009/09/29 : 17:10:22
Måtten är säkert OK, de bestämmer mer vid vilka frekvenser basresonanserna kommer (för kommer gör de, bara i större eller mindre grad) men det är så stort att du troligen inte kommer att få några jätteproblem.
Min erfarenhet är att man måste pröva sig fram när det gäller lyssningsvägg trots att det alltid brukar komma tvärsäkra råd. Ta god tid på dig så hittar du säkert ett bra sätt att placera dina högtalare. Mer finns i Kokboken.

Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000