T O P I C R E V I E W |
silwerfeldt |
Posted - 2009/08/15 : 09:45:34 Har läst många trådar här på forumet och andra utländka (men inget går upp mot hififorum!). Jag skulle vilja ordna akustiken i mitt rum som i princip används för hifi och hemmabio.
Ena långväggen är en garderob med 3 skjutdörrar och på andra långväggen så är det 2 fönster. Rummet är 4 meter långt, 3.5 meter brett och 2.8 meter högt.
Just nu spelar jag på ett par Audiovector Mi3 Signature tillsammans med en Naim NaitXS på en VPI Scout spelare. Jag har även en Onkyo reciever med Audiovector center och Audiovector KX surround tillsammans med en SVS subwoofer. Funderar på om mina högtalare är för stora och kanske skall bytas ut till ett par stativare (diskuteras i en annan forumdel..).
Finns det någon firma eller affär i malmö området som kan hjälpa till med mätning och ge förslag. Bor i Lgh så jag kan inte göra för stora DIY prylar men någo kan jag alltid få ihop.
|
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
johan.björklund |
Posted - 2009/08/17 : 19:53:51 Om du ger det nån vecka eller så, då kan jag tuta förbi och mäta upp. Lite tips o trix kan jag komma med också. Vill du ha "riktig" hjälp, prata då med Engelholm :o) |
silwerfeldt |
Posted - 2009/08/15 : 13:31:08 tackar för svar och jo det är konstigt att det inte finns någon bra hjälp i Malmö eller resten av skåne.
beskriva ljud tycker jag som nybörjare är svårt men jag tror att mycket ligger i akustiken i rummet och att jag måste få upp absorbent och diffusorer. Det känns lite som att jag borde ställa ut min Mi3:or längre ut från väggen (nu har jag 50 cm från bakvägg..) ända upp till 1 m och då kaänns det som att jag har högtalarna i knäet.
Vill ju komma en bit från bakväggen också (nu är soffan ca 70 cm från bakvägg...). Jag har typ 2.5 m mellan högtalarna och sitter 2.5M ifrån dem..
Jag tycker att basen saknas och att den inte får andas tillräckligt. Viss bas blir för mycket medan annan helt försvinner.. Har jag dem längre bak så blir det bumligt.
Skall göra ett försök idag att flytta ut dem betydligt längre från bakvägg och ställa ihop dem mer...
|
Micke Y |
Posted - 2009/08/15 : 10:14:41 Nej dina högtalare är inte för stora, kolla in mina på 20 kvm
Beskriv lite hur du upplever ljudet och vad som får dig att fråga.
Micke |
staffann |
Posted - 2009/08/15 : 10:10:54 Jag och några till anlitade Pär från Engelhom Audio. Han är ju baserad i Blekinge så för att inte transportkostnaden ska bli alltför stor så är det bra att samla ihop t.ex. tre personer vars rum kan analyseras på samma resa. Jag kan rekommendera honom. Jag har inte hittat firma som är baserad i Skåne för detta. Jag tycker det är en underlig brist i utbudet. |