HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 utsläckning av bas

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Jens1966 Posted - 2009/01/20 : 23:26:22
Hej,

Jag har nyss flyttat till nytt boende och råkat på ett problem.

I mitt förra boende upplevde jag att min lyssningsposition var för nära högtalarna. Detta var inget jag kunde göra något åt pga rummet helt enkelt var för litet. Nu med mitt nya boende har jag möjlighet att skapa större avstånd och har också så gjort. Effekten blev dock inte den förväntade, i min nya lyssninsposition (med avstånd ca 4,5 m från högtalarna) får jag en utsläckning av basen, synnerligen irriterande. Flyttar jag mig närmare (avstånd 3 m) då finns basen där.

Tyvärr så stämmer rumsmöbleringen inte särskilt väl med avstånd 3 m från högtalarna.

Jag skall koppla upp en frekvensgenerator och mäta detta fenomen noggrannare och få fakta, svart på vitt.

Problem kvarstår dock, vad göra? Finns det några tips? kan jag flytta denna utsläckning på något sätt? Hur har ni andra gjort?

Rummet är 4*7*2,6 m (BxLXH), anläggningen är uppställd på den väg som är 4 m, och jag spelar alltså i rummets längdriktning, Önskad lyssningsposition är ca 4,5 m från högtalarna.

Jens
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jens1966 Posted - 2009/01/22 : 12:24:20
Hej,

Tack för era svar.

MickeY: Ögnade i din kokbok igår, skall läsa mer, gediget arbete du gjort.

Patrik: Tackar för din förklaring av elipsen.

Jens
MatsT Posted - 2009/01/21 : 18:17:09
Tack för förklaringen!
Jag tror att fler än jag undrat.
Patrik Posted - 2009/01/21 : 18:13:09
Som du skriver så handlar det om (främst) om att få balans i basen.

Ta och ställ dig i mitten av en vägg i rummet. Gå mot mitten av rummet en distans på ca 10% av längden mellan väggen bakom dig och framför dig. Markera.
Gör detta för alla fyra väggar och dra sedan en cirkel/ellips mellan dessa markeringar. (Även om det är bökigare så bör man helst även göra detta för tak och golv, så det blir mer en sfär kanske?)

Utanför cirkeln/ellipsen tenderar basen att bli för stark, innanför för svag. Tror man på detta bör man försöka placera både sig själv och högtalarna på cirkeln/ellipsen. Har man högtalarna utanför cirkeln och upplever basen som för stark kan man prova att sitta innanför cirkeln, osv.

OBS att olika högtalare är medvetet gjorda för att vara på, innanför eller utanför. T.ex. Ino Audio är (nästan alla) gjorda för att vara på. Ex. Carlsson är gjorda för att vara utanför.

OBS2 att detta är ett riktmärke. Har man väldigt mjuka väggar får man göra cirkeln större, väldigt hårda väggar, cirkeln mindre. En ej stängningsbar öppning gör att cirkeln liksom "putar ut" mot öppningen. etc etc. Se detta främst som en sätt att se och förstå hur basen agerar i ens rum, inte som en exakt vetenskap.

För mer och exaktare info rekommenderar jag en sökning av rumsellipsen och Ingvar Öhman på faktiskt.se (då jag inte tror han beskrev den under den tid han var medlem här) eller allra helst läsa Ingvars artikel i Molten från någongång på mitten av 90-talet.

MatsT Posted - 2009/01/21 : 16:49:42
Det här med rumsellips dyker upp då och då och jag uppfattar det som ett något flummigt begrepp så kanske kan vi få en liten förklaring?

Att det i någon mån rör sig om att det blir en ellips i ett rektangulärt rum då man beskriver positioner med "lika bastryck" när man flyttar en rundstrålande högtalare runt i rummet förstår jag men finns det inte flera rumsellipser då? Vilken basförstärkning är den rätta?

Edit. Man skulle väl kunna säga att rumsellipsen är en Isobar ritad i rummet?
Patrik Posted - 2009/01/21 : 15:52:25
Ett annat tips är att prova att placera såväl högtalare som lyssningsplats på rumsellipsen.
TomasF Posted - 2009/01/21 : 15:37:43
Testa gärna denna räknesnurra. Den är förståss inte exakt men tycker du resultatet verkar vettigt med dina högtalare och ditt rum så kan du ju labba med högtalarplacering och lyssnarplacering mm. / mvh Tomas F.

http://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html
Micke Y Posted - 2009/01/21 : 08:44:13
En lyssningsposition långt från högtalarna har några för och nackdelar. Ju längre ifrån desto större roll kommer rummets reflexer att spela. Beroende på vilken musik du gillar och hur du vill uppleva musiken så kan det vara mer eller mindre bra. Vill du sitta mitt i orkestern är det perfekt men vill se orkestern framför dig så får du problem om du inte hanterar dessa reflexer.

Det finns massor med tips - sök - och några grunder som du bör förstå innan du börjar. Läs kokboken är mitt tips.

Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000