T O P I C R E V I E W |
Svante F |
Posted - 2009/01/07 : 21:46:30 Hittade den här på Hifi-börsen: http://www.hifiborsen.se/produkter/soundex.asp
quote: Soundex akustikmatta Pris: 495 kr - 1 m x 2 m Soundex matta har mycket hög densitet, 200 kg / m3, vilket gör den effektiv i tunn tjocklek. Soundex läggs med fördel under befintliga mattor eller hängs upp på vägg med t ex gardinliknande tyg framför.
Finish: Pressad foam, densitet 200 kg / m3. Dimensioner per matta: bredd: 100 cm, längd 200 cm, tjocklek 1 cm, vikt ca 4 kg. Pris: 495 kr per matta ( 2 m2)
Tyckte den verkade praktisk för sitt ändamål. Har ej sett någon liknande produkt tidigare. Troligen effektivare än att ha en extra tjock IKEA matta.
Inte för att den är dyrare än annat inom hifi/akustik men jag undrar ändå om det kan finnas något billigare alternativ med liknande tjocklek och densitet att få tag på på annat sätt.
|
18 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Magic |
Posted - 2009/03/25 : 11:34:02 Kräv en absorptions kurva på materialet. men rent spontant så kan inte högre densitet bli bättre, då speciellt höga frekvenser kräver porösa material för att orka tränga igenom och låga frekvenser kräver tjocka material för att inte bara "flyga" igenom. |
esl |
Posted - 2009/01/16 : 21:44:17 Honta du har det bra du... Har du Kleinels böcker?
/Martin |
Hornta |
Posted - 2009/01/14 : 21:56:57 känns bra att man ska läsa två styckna akustik kurser denna terminen... så man får lite kött på benen. Iofs har jag läst en kurs redan och kan en del....
har kört med dubbla mattor ett tag då jag inte hade plats med ena någon annan stans. vet inte om jag märkte någon större skillnad, men då har jag flyttat om i lgh en hel del lite nu och då.... kanske måste prova igen ;) |
esl |
Posted - 2009/01/13 : 21:34:13 Jag har köpt filtar billigt som jag lägger under de befintliga mattorna. Har tipsat om detta innan men kan tipsa igen...
Filten gör att mattan blir tjockare och upplevs skönare att gå på dessutom. filtarna köpte jag för 10 spänn tror jag på Jysk eller nåt. Klippte till dom så att jag fick två lager under hela mattan.
/esl |
miol11 |
Posted - 2009/01/12 : 13:45:12 Per
Tack för ditt svar, och att du tog det på rätt sätt!..........Jag kanske gick lite väl hårt och obetänksamt fram.......du har din tro/skola och vill natuligtvis att andra ska upptäcka den och inte förledas in i till den mörka (mjuka) sidan :-) och det är väl vad det detta forum egentligen är till för, vägleda och hjälpa utifrån sina erfarenheter och kunskaper, och som jag skrev ovan så tillför du mycket i ämnet. |
Hi Fi Consult |
Posted - 2009/01/11 : 10:14:25 Man vet inte vad den gör, ju högre densitet ju "bättre" funktion (marmor någon?) och det kan ju i alla fall inte bli sämre???
Bra köp?
Det KAN ju vara ett bra hjälpmedel men presentationen är usel.
Effektiv akustikmatta som absorberar reflektioner i rummet, vilket låter det inspelade ljudet verka mer direkt. När rummet får påverka ljudet i för stor uträckning grumlas detaljer och nyanser, samt får ljudet en onaturlig färgning. Speciellt viktigt är att dämpa de tidiga reflektionerna från golvet från högtalaren fram till lyssningspositionen. Även placering på väggen bakom högtalaren ger i regel stor förbättring.
Den funkar lite överallt helt enkelt
Ser för övrigt ut som det man förr limmade inuti motorrumen på båtar. På mässorna demonstrerades sedan effektiviteten med hjälp av en skokartong med materielet på insidan. I den lade man en mycket liten transistor och så stängde man locket. Det blev i princip helt tyst. Så den funkade ju jättebra, eller hur?
Svante F:Om du kontaktar någon som jobbar med akustik får du bättre råd med vidhängande förklaring. Ring Engelholm, han älskar att förklara schröder-effekter och sambandet mellan våglängd och frekvens och riktningsmönster från olika register i högtalarna.
(eller ring mig, jag lovar att inte sälja något)
mvh |
Svante F |
Posted - 2009/01/11 : 01:07:04 Tack för svaren!
Är medveten om att mattan inte blir någon basabsorbent men lite bredare dämpning borde det väl bli med högre densitet än med en lätt matta? Fast då skulle man kanske helst lägga den ovanpå den vanliga mattan (inte fullt lika snyggt...)
Kan ju knappast bli sämre i alla fall -så länge man ser till att det inte blir "sneddämpat" i rummet totalt sett.
|
Musik Hemma |
Posted - 2009/01/09 : 20:06:27 Å Engelholm uttrycker precis som jag själv både känner och tycker.
quote: Eftersom jag - precis som dom flesta (alla?) andra företag - säljer och jobbar med det jag själv tycker om och kan försvara, så kommer allt jag säger och skriver vara säljande. Även när/om jag rekommenderar en annan produkt så gör jag det för jag tycker om den och med säkerhet passar den produkten i det tänk jag har. Alltså indirekt reklam för "mitt".
Helt riktigt, och det måste vara ok att tycka att en produkt är bra, även om man säljer den, oavsett om några enskilda personer alltid uppfattar allting som reklam, och det måste vara ok att beskriva produkten i ett forum.
Jag kommer aldrig att begripa just den nervositeten av produktbeskrivning/information. Vad är det absolut sämsta som kan hända?
Nå, nu har jag kapat tråden alldeles för mycket och för länge, det ber jag om ursäkt för, och låt oss återgå till ämnet.
Akustikreglering är ett viktigt och bra ämne alldeles i sig självt.
Jag tror inte att man skall överdriva själva rumsregleringen, av flera orsaker. Inte i ett "normalhem", vad det nu är. Varför skriver jag så här då?
Av den enkla orsaken att alla inte har ett dedikerat lyssningsrum, många har partners att ta hänsyn till, en del har estetiska krav som inte går ihop med det tekniska, vissa har helt enkelt inte plats eller pengar, eller lust.
Jag har ingen aning om Soundex kommer att göra någon skillnad eller ej. Jag personligen ser inte att det kommer hända. Jag vet inte riktigt vad den är tänkt att göra och i så fall hur?
Addera massa till en matta? Eller på väggen?
Hur skall den reglera akustik?
Nå, jag vill inte påstå annat än att jag inte vet hur. |
EngelholmAudio |
Posted - 2009/01/09 : 16:28:25 Hej moil11
Tack för din uppriktiga och rakryggade feedback!
Jag har fått liknande kommentarer (från andra) per PM tidigare och har då bett den/dom vad jag ber dig om - konkret peka på vad jag skriver/gör som säljer! Du får gärna ta det per PM eller mail, om du inte vill ta det här i tråden. För min del funkar vilket som!
I denna tråd refererar jag till en boks findings i området som denna tråd tar upp. En bok som jag för övrigt inte alls rekommenderar eller trycker på det jag tycker om. Du skriver:
quote: "Att fixa akustik själv ska ni inte ge er på blir bara sämre anlita proffs"
Mitt perspektiv är det motsatta - jag delger information som alla kan ta ställning till, tipsar indirekt om en bok med mer information.
Jag har inga problem med att ändra på mitt beteende eller sätt, men har valt att fortsätta oförändrad pga brist på övertygelse att jag kan göra så mkt på annat sätt (ja, isf radiotystnad men det är jag inte intresserad av)!
Eftersom jag - precis som dom flesta (alla?) andra företag - säljer och jobbar med det jag själv tycker om och kan försvara, så kommer allt jag säger och skriver vara säljande. Även när/om jag rekommenderar en annan produkt så gör jag det för jag tycker om den och med säkerhet passar den produkten i det tänk jag har. Alltså indirekt reklam för "mitt".
Jag kommer fortsätta oförändrad främst beroende på: * forumets regler - jag tror inte att jag gör några regelövertramp * brist på övertygelse i jag kan göra/skriva/formulera mig på så många andra sätt som är vettiga
Tack för att du gav mig möjligheten att klargöra detta!
Edit: lade till citatet... |
miol11 |
Posted - 2009/01/09 : 15:50:12 Pär
Om man inte har ett "vanligt lyssningsrum" lyssningsrum då?!
Ps Jag respekterar dina kunskaper/åsikter och du skriver mycket intressanta inlägg och hjälper till att sätta fokus på rummet/akustiken det ska du ha en eloge för! .....men ibland känns det som du säljer/smyger in liite väl mycket "Att fixa akustik själv ska ni inte ge er på blir bara sämre anlita proffs"
|
EngelholmAudio |
Posted - 2009/01/09 : 09:16:40 Jag refererade bara till boken...
Men ja, boken syftar till sned-absorptionen med betoning på toppen.
|
EuphoniC |
Posted - 2009/01/09 : 07:06:55 EngelholmAudio: Med "loppet är kört" avser du då att en heltäckande matta ger en snedfördelad grad av absorbering över registret med betoning på toppen - eller? |
EngelholmAudio |
Posted - 2009/01/08 : 21:27:08 I boken Master Handbook of Acoustics sägs det att loppet är kört i vanliga lyssningsrum i och med introduktionen av golvmatta!
|
EuphoniC |
Posted - 2009/01/08 : 19:33:32 Fast nu handlar det ju inte om att hitta en "optimal" absorbent på golvet utan bara om att förbättre läget ... och det lär den lyckas
Har själv en rätt tunn matta som säkerligen skulle må bra på mer än ett sätt av att ha en sådan backning. |
PetterPersson |
Posted - 2009/01/08 : 17:51:48 För att dämpa annat än diskant måste den iallafall ut en bit från begränsningsytan. 1/4 våglängd av den våglängd man vill dämpa ungefär. För att exempelvis dämpa 1000 Hz krävs således att mattan är 345/1000/4 = 8,5 cm. Ganska tjock matta... |
Hi Fi Consult |
Posted - 2009/01/08 : 14:54:13 Om den hade 400 kg per kvadrat skulle den alltså vara ännu mer effektiv? |
EuphoniC |
Posted - 2009/01/08 : 14:00:22 Köp, prova och rapportera här |
kryddstek |
Posted - 2009/01/08 : 13:39:34 Ser ju defenitivt ut som såna mattor man kan köpa från t.ex mekonomen eller biltema (samma ställe där du köper din bitumen ). Där syftet är att dämpa kupén(?) Vad den har för densitet osv får man nog kolla hos deras leverantörer... Borde vara samma, är iaf rejält billigare.
Ja va rätt så smart idé att lägga under den befintliga mattan. Men den mattan kommer bli rätt så svampig pch mjuk i sin tur. Men kanske bara är mysigt |