HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Tubetrapfenomen! Experthjälp!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
woofes Posted - 2008/08/27 : 19:09:46
Hej! Första inlägget här :)

Har stora problem med stående vågor i mitt lyssningsrum som är i betong. Har läst runt en hel del här i detta underbara forum om akustik och hur man kan förändra och förbättra denna i sitt lyssningsrum.

Ni ser resultatet i bilderna nedan. Röret är avstämt runt 50Hz för att få ned puckeln där, vilket tydligt syns att den gör alldeles utmärkt! DOCK! hur sjutton kommer det sig att den hjälper upp svackan vid 90Hz med nästan 8dB? och detta ENDAST när den står exakt där bredvid högtalaren. Flyttar jag röret något fram närmre fönstret eller längre bak in i hörnet bakom högtalaren så återkommer den djupa dippen vid 90Hz!

Vore mycket tacksam för ideér vad detta kan bero på!

/Andreas
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Sundström Posted - 2008/08/28 : 10:42:15
Det är en stående våg mellan två paralella väggar i rummet, skulle jag tro. När baffeleffekten förstärker runt 90hz blir det kraftigare noder och svagare 90hz-noder beroende på vart i rummet du mäter.

Om du flyttar högtalarna ihop eller isär 10-15 cm så kanske stående vågen blir mindre kraftig.
johan.björklund Posted - 2008/08/28 : 10:35:28
Se där !

Så enkelt det kan vara ibland Att jag inte tänkte på det då jag får en snarlik effekt när jag tryckker upp mina talare mot sidoväggen.

woofes Posted - 2008/08/28 : 09:48:10
Tack för svaren!

Minskade ned bilden lite ;) man blir lite skadad när man sitter med en skärm där den tidigare bilden såg lagom stor ut ;)

Sundström: Intressant! och jag tror det ligger mycket i det! För flyttar man röret så att det hamnar precis utanför högtalaren, någon dm fram eller bakåt så återkommer den enorma dippen vid 90Hz! Provade även att ställa dit en tjock dyna från soffan och det blev ungefär samma effekt som att ha röret ståendes där. Varför får jag ens denna enorma dipp? Vad kan man göra för att motverka denna? mer än att ställa ett formrör mellan högtalaren och väggen ;)

Mvh, Andreas
Sundström Posted - 2008/08/28 : 08:11:08
Jag tror att det blir en förstärkning runt 90hz pga att röret blir som en baffelbreddning av högtalaren. Testa att putta röret två tre decimeter bakåt.
johan.björklund Posted - 2008/08/28 : 05:46:10
Först............
Om du kan minska ner bilden till 800x600 så blir nog många glada ;-)
För det andra, vissa har sett tendenser till att resonanser över den avstämningen som röret har förskjuts/ändras men jag vet inte om någon vet varför ??
Esl kanske har svaret ?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000