HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 lyssningsrum 4.55/ 2.40. Är det värt besväret?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
bruce Posted - 2008/08/20 : 10:37:25
Min fru har flyttat mig till en bunker som är 4.55 / 2.40.
Vägarna på 2.40 är betong och en 4.55 vägg betong och en 4.55 gips .

Tror ni att det kan funkar ljud massigt? Jag har golvare open baffle hybrid som har en frekvensomfång på 45 Hz - 30 kHz.

Jag har tänkt DIY dämpvägg ala engholm Audio (som jag har börjat med), heltäckningsmatta, eventuallt MinimiZer triple - Akustik miljö, att dämpa första reflexerna.
http://www.akustikmiljo.se/shop/index.php?do=prod&art=159&parent01=96&parent02=105&parent03=137&sida_nr=1
Goldenage har också några billigare alternativ.
Bokhyllor bakom högtalarna och lyssningsposition fylld med böcker cd och LP skivor.
Taket får också eventuellt dämpas.
Har ej mätt rummet.

Skulle vara väldigt tacksam för lite råd
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
bruce Posted - 2008/09/06 : 08:10:35
Hej Pac, tack för den snabba svaret och visst har du rätt.
Jag bor i Varberg. Du är absolut välkommen hit om du har väggarna förbi! Du kommer nog att tycker Ocellia är en intressant högtalare!

Visst hade det varit idealt att mätta rummet! Det kanske finss någon som kan eventuallt hjälpa mig med detta
Det faktiskt funkar ok just nu, men det märks att det är en hel del kvar att göra. Lyssnade på The Doors LA Women på DVD-A härom kväll och det lätt helt fantastisk, trots bristerna i rummet.
Pac Posted - 2008/09/06 : 07:50:48

P.s. #2 Du behöver grovt artilleri för att ta hand om basområdet. Du behöver bygga många helmholtz resonatorer, en hel vägg kanske?
Pac Posted - 2008/09/06 : 07:48:02

P.s. Om ma skall gå på ett "byggt" rum är det inte så dumt att ha ett eller två tydliga problem att ta hand om istället för att smeta ut dem. Så ett rum som skapar tydliga problem är inte enbart av ondo.

Pac Posted - 2008/09/06 : 07:46:00

Du måste få kontroll på efterklang och klangbalans. En mätning hade hjälpt dig 1000 ggr mer än tyckande.

Vilken del av landet finns du i Bruce?

bruce Posted - 2008/09/06 : 07:30:45
quote:
Jag hade mycket markskiva på väggarna förut, upplevde en konstig klangbalans i rummet

quote:
Petter: Förklara gärna mer utförligt då jag också har mycket markskivor, fick du mer energi i ljudet med BAD komplement eller nåt annat?

Vad tycker ni andra, ska jag försätta med markskivor? Jag har dampvägg med markskivor nu i halva rummet,några BAD paneler kommer jag att sätter upp i efterhand.

Jag tänkte att jag ska kanske investerar i några lite mer exklusiva dampskivor, Akustikmiljös Minimizer Single absorbent eller Goldenage ACCUZORB AKUSTIKPANELER I MINERALUL.
Vadtycker ni?

Daniel_S Posted - 2008/08/27 : 19:03:49
quote:

upplevde en konstig klangbalans i rummet.
quote:

Petter: Förklara gärna mer utförligt då jag också har mycket markskivor, fick du mer energi i ljudet med BAD komplement eller nåt annat?

MvH

Daniel
bruce Posted - 2008/08/21 : 09:59:25
Petter, ska marskivorna ligger platt på väggen med BAD panelerna platt på dessa, eller ska det finnas någon luft spalt?
Curved BAD hmm jag som är typ världens bästa snickare det går nog att lösa med rätt verktyg

Med tänke på kvartsvågsabsorbenter det kanske går att spara till ett par Varitune V4 med tänke på rummet är rätt så liten, och det ska ser lite WAF ut. Nej jag är igen toffel
PetterPersson Posted - 2008/08/21 : 09:39:22
Jag hade mycket markskiva på väggarna förut, upplevde en konstig klangbalans i rummet. Nu snart ska jag fixa BAD-diffusorer med markskiva bakom istället. Det jag hörde av BAD hemma hos Bernt var mycket imponerande. Du kanske skulle prova Curved BAD?
bruce Posted - 2008/08/21 : 08:23:11
ESl nu kom jag in i länken!!
bruce Posted - 2008/08/21 : 08:18:31
ESL tyvärr går det inte att kommer in till headphone länken.
The Revenge of the Giant Toilet Paper Tubes funka inte heller
Har läsa vidare på länken och det verkar riktigt intressant!
bruce Posted - 2008/08/21 : 08:06:37
ESl och PetterPersson tack! Johan nej tyvärr är ena väggen inte isoleradDet finns en hemsk bas resonance som faktiskt gör så att det nästan slår lock i öronen. Klart det är en hel del kvar att göra.
Jag har en test skiva, som borde visa vilka resonanser det är som spökar.

Jag har redan byggt två dämpväggar alltså markskivor satt fast på ett ram med ca 5cm luft spalt på 1180/1120 (ska tar lite kort på de).

Det går nog lätt att tar ner mark skivorna och skära till de, så att de passar in i ramen och sedan skruva på en masonitskivor med BAD hål.
Jag ska också kika på de kvartsvågspipa absorbent.
johan.björklund Posted - 2008/08/21 : 06:08:43
Om gipsväggen är isolerad så kommer det att bli bra ska du se. Att du har samma mått på 2 leder o ett snarlikt på 3 leden gör att dina resonanser i basen kommer att hamna ganska nära varandra vilket i mina öron är något positivt.

Lagom dämpning o lagon diffusering - Violá
PetterPersson Posted - 2008/08/21 : 05:52:27
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952
bruce Posted - 2008/08/20 : 23:31:47
kvartsvågsabsorbenter?
bruce Posted - 2008/08/20 : 23:29:06
BAD paneler altså
quote:
120-150 mm breda råplanbrädor som du spikar ihop en ram av och fyller med glasfibern. Spika på en plan plywoodpanel eller en oljehärdat 3,2 mm masonite
sedan är det bara att bora i hål. Om jag fattar rätt är det olika mängd hål plus olika Hålstorleken beroende på rumstorlek??

Låter intressant!!
esl Posted - 2008/08/20 : 23:29:06
Några kvartsvågsabsorbenter kanske?
/esl
PetterPersson Posted - 2008/08/20 : 22:33:53
BAD, lättbyggt och fungerar bra!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000