T O P I C R E V I E W |
Fuling |
Posted - 2008/07/22 : 19:49:25 Hej
Om några veckor går flyttlasset från en tråkig betonglägenhet till en hyfsat stor träkåk från 1898. Det borde ju rimligtvis innebära ett stort uppsving för möjligheten till bra ljud, problemet är att vardagsrummet i kåken bildar ett "L" tillsammans med en matsalsdel. Jag kan inte för mitt liv begripa hur jag ska kunna få till en vettig högtalaruppställning där, speciellt inte med WAF som en dominant faktor i ekvationen...
Något av det värsta jag vet inom den här hobbyn är när man inte får till en centrerad ljudbild p.g.a. assymetri i rummet och i det här fallet är jag nästan beredd att ge upp innan jag ens flyttat in. Visst ska det stå en ljudanläggning i vardagsrummet, men vill jag ha bra perspektivåtergivning får jag nog se mig om efter alternativa lösningar. Det som ligger närmast till hands är att lägga beslag på ett av uthusen, det finns flera på gården men främst ett som skulle kunna passa som lyssningsrum. Stort är det inte, jag vet inte måtten och har bara en snabb minnesbild från visningen men väldigt grovt gissat kanske det är på 15-18 kvadrat och tämligen avlångt. Dessutom är rummet avstyckat i två delar av en innervägg med en ganska bred öppning i.
Det är nu det börjar bli problematiskt/intressant: Om jag bara väljer att betrakta det större (mindre mikroskopiska)rummet som lyssningsrum så blir det nog till att köpa hörlurar. Köper jag hörlurar så är det för övrigt ingen idé att sitta i ett uthus och lyssna eftersom det säkert är trevligare inne i huset... Om man däremot får med även det mindre utrymmet i den akustiska helheten så kanske det kan bli nåt:
Alternativ 1: Riva väggen och be en bön att inte taket rasar in mitt i något bastungt musikstycke.
Alternativ 2: Montera högtalarelementen i väggen och köra öppen baffel.
Alt. 2 känns helt klart mest attraktivt, jag har alltid gillat dipolljudet men aldrig fått till det riktigt hela vägen då det inte gått att ställa upp grejorna rätt i de (vardags)rum jag provat i hittills. Nu handlar det alltså om ett uthus och inte ett vardagsrum, det finns alltså möjlighet att härja fritt med akustikreglerande åtgärder utan en tanke på att det behöver smälta in och se bra ut.
En icke skalenlig skiss av uthuset, som jag minns det:
Det här inlägget innehåller inga påståenden om att det här kommer att bli bra eller frågor om hur jag ska får det att bli bra, det handlar mest om att jag vill ventilera en idé medan jag rastlöst väntar på tillträde till huset.
|
8 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Fuling |
Posted - 2008/09/15 : 21:30:38 I och för sig, men en del ser ut att vara stora nog att kunna äta upp både husdjur och småbarn Har för övrigt slitit hund hela dagen med att först bringa ordning i kaoset i ett annat uthus för att sedan flytta dit alla musikinstrument med tillhörande högtalaranläggningar så att det blev tomt i den blivande hifistugan. |
guy gadbois |
Posted - 2008/09/15 : 15:49:19 quote: Den största nackdelen är nog det enorma antal spindlar som hemsöker lokalen.
Behöver inte vara en nackdel, spindlarna äter upp de andra krypen... |
Fuling |
Posted - 2008/09/15 : 15:05:53 Nya rön: Stugan jag skrivit om tidigare kommer tids nog att byggas om till en trevlig hifi/gillestuga, men det krävs ingen enorm självinsikt för att inse att det inte kommer att ske snart. När det ska göras ska det dessutom göras ordentligt och snyggt med tapeter och grejor.
Tills vidare funderar jag lite på ett annat uthus, en varmbonad före detta vedbod på strax under 12 kvadrat. Vad jag kan se består väggarna av vanliga plankor (yttervägg)+ gullfiber + spånskiva invändigt vilket jag tycker verkar lovande. För närvarande använder jag lokalen som replokal vilket har funkat bra, betydligt mindre "bummel" än förr då vi spelade i en betongkällare.
Invändigt är det "rå" spånskiva från golv till tak bortsett från dörren som består av två lager plank utan isolering. Måtten samt min idé om högtalaruppställning ses på skissen nedan:
Även om storleken talar emot så tror jag ändå att det skulle kunna funka bra med rätt mängd dämpning på väggarna (fritt fram att härja utan estetiska krav!). Den största nackdelen är nog det enorma antal spindlar som hemsöker lokalen...
|
Fuling |
Posted - 2008/08/30 : 22:43:52 Nu när jag flyttat in och kunnat ta mig en närmare titt på uthuset insåg jag att min skiss i första inlägget stämmer ganska illa med verkligheten; innerväggen sitter inte alls så förskjuten som på bilden utan snarare mitt på, dessutom var dörröppningen smalare än vad jag mindes den som. Lösningen får bli att staga upp (timmer)stommen med plattjärn och långa bultar så att jag kan riva bort nästan hela väggen och bara spara kanske 15cm på varje sida. Med lite tur går det att lyfta innertaket en bra bit också så att man får lite mer volym på stugan. Måtten är förresten ca. 2,8 x 4,9 m. |
Daniel_S |
Posted - 2008/08/08 : 15:27:02 Vänd på soffan o sitt vid öppningen, dämpa främmre halvan av rummet, bort med alla förstareflexerna och lite hyllor o skräp i dom bakre hörnen brevid lyssningsposition så har du kommit väldigt långt tror jag.
Daniel |
Marina Jansson |
Posted - 2008/07/23 : 00:28:34 Kanske är väggen inte stabil nog som baffel? Men den kan väl förstärkas. Fast detta vet jag absolut ingenting om. Kan ingenting om ämnet. Kul att spekulera dock, tills DIY-proffsen kommer och talar om hur det ska vara Men det låter ju som om du kan få till det i den gamla vänthallen iaf. |
Fuling |
Posted - 2008/07/23 : 00:11:40 Ja, Josef Svalander har också en variant där han byggt upp en extra vägg full av högtalare. Problemet är att jag inte riktigt vet om jag ska betrakta öppningen i väggen som en fördel eller nackdel. När det kommer till kritan kan jag bara sitta här och spekulera utifrån det lilla jag minns av hur stugan ser ut invändigt, det kommer säkert visa sig att verkligheten skiljer sig en hel del från min bild av interiören.
Ok, jag överdrev väl lite vad det gäller WAF:ens inverkan på uppställningen i vardagsrummet. Både jag och sambon är inne på att försöka skärma av matsalsdelen så att det blir två hyfsat rektangulära rum och då ökar i alla fall chanserna att man kan få till nåt dugligt i nåt av rummen. Att hitta en vettig plats för plasmateven ser inte heller ut att bli lätt, helst vill jag dessutom ha högtalarna uppställda så att man kan få bra stereoljud när man kikar på film också.
Hela huset har för övrigt en ganska udda planlösning, vardagsrummet var väntsal under de första 50-60 åren då huset var byns järnvägsstation. |
Marina Jansson |
Posted - 2008/07/22 : 23:51:05 Att bygga in högtalarna i väggen är en spännande idé. Jag såg ett reportage från en HIFI butik i söder som hade flera sådana samt inbyggda högtalare i taket. Såg läckert ut. Jag har ju svårt att tro att WAF skulle vara en avgörande faktor i vardagsrummet. Det är väl snarare rummets form som ställer till det. Kan man placera anläggningen på diagonalen, som Pac gjort? |